Honda VTR1000F Firestorm

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Har spanat runt på forumet för att hitta info om hojen. Var först inne på nya 600 Hornet men tänkte till och insåg att det kan vara skönt att ha en kåpa att gömma sig bakom.

Återkommande om modellen är att den drar mycket soppa. Men hur mycket är mycket soppa?

Är det 600mil serviceintervaller på nyare modeller också (-06 / -07)? Tycker det låter ofta...

Har spanat runt på forumet för att hitta info om hojen. Var först inne på nya 600 Hornet men tänkte till och insåg att det kan vara skönt att ha en kåpa att gömma sig bakom.

Återkommande om modellen är att den drar mycket soppa. Men hur mycket är mycket soppa?

Är det 600mil serviceintervaller på nyare modeller också (-06 / -07)? Tycker det låter ofta...

Om du inte redan varit där! så hittar du mycket information/diskussioner kort sagt, där finns allt du vill veta :tummenupp
http://www.vtr.nu/

Tja det beror på hur du kör. Gasar du på så tänds lampan efter 12 mil... 1 liter milen tar den lätt. Undrar om dom inte höjt serviceintervallen till 1000 mil. Måste kolla. Hursomhelst är typ varannan 600 milsservice mest kontrollpunkter. De byter inte ens oljan om man inte ber om det.

Om du inte redan varit där! så hittar du mycket information/diskussioner kort sagt, där finns allt du vill veta :tummenupp
http://www.vtr.nu/

Sitter och spanar där paralellet med SH:) Men är samtidigt på jobbet och måste göra annat ibland tyvärr hehe

Tja det beror på hur du kör. Gasar du på så tänds lampan efter 12 mil... 1 liter milen tar den lätt. Undrar om dom inte höjt serviceintervallen till 1000 mil. Måste kolla. Hursomhelst är typ varannan 600 milsservice mest kontrollpunkter. De byter inte ens oljan om man inte ber om det.

Ok. Det låter ju betryggande att inte behöva byta olja var 600e mil på en halvtouringmaskin. Men kan den verkligen dra uppåt 2l/milen? Är ju 19 liters tank på.

Last edited:
Sitter och spanar där paralellet med SH:) Men är samtidigt på jobbet och måste göra annat ibland tyvärr hehe

Ok. Det låter ju betryggande att inte behöva byta olja var 600e mil på en halvtouringmaskin. Men kan den verkligen dra uppåt 2l/milen? Är ju 19 liters tank på.

beror helt på hur du kör... va på touring med en vtr och en vtx 1800 i skotland förra sommaren då det va en glidare med blev det ju lungn körning då drog den ungefär 0,5lm
men vid körning hemma brukar den ligga upp mot 1lm
men det e en kanonhoj med gott ljud och rolig karaktär grymm bakhjulshoj:crash

Men kan den verkligen dra uppåt 2l/milen? QUOTE]

Jag hade min i 4 år,möjligtvis att den kunde dra något över 1liter/milen vid lite hårdare landsvägskörning, men inte mycket mer.

1liter/milen är ju inte mer än vad man kan begära vid hård körning så det låter helt ok. Även om det är dubbelt upp mot den nuvarande moppen...
Har sett det precis som du nämner om att den passar kanon för bakhjulskörning i många andra trådar. Vad menar ni med det? Är det pga vridet eller har den torrsump som jag inte hittat någon info om ännu?

Edit: Såg att det var Hjulben som skrev om bakhjulskörning... Om man bara kikar snabbt på avatarerna ser det ju ut som samma persson skrivit båda inläggena:tungan

Last edited:
Har paxat en fabriksny -06 som jag ska titta på imorron. Dessvärre finns inga demohojar att provköra.
Vad tror ni? Kommer jag bli nöjd med hojen? Lutar åt att slå till om jag kommer överrens med firman.
Hojen jag hade innan den nuvarande var en SV650S trimmad till 80 bakhjulshästar, älskade hojen men efter ett tag räckte den inte riktigt till i motoreffekt och fjädring. Har kört ett gäng andra hojar men inte tillräckligt lång sträcka för att avgöra hur dom verkligen var.

1liter/milen är ju inte mer än vad man kan begära vid hård körning så det låter helt ok. Även om det är dubbelt upp mot den nuvarande moppen...
Har sett det precis som du nämner om att den passar kanon för bakhjulskörning i många andra trådar. Vad menar ni med det? Är det pga vridet eller har den torrsump som jag inte hittat någon info om ännu?

Edit: Såg att det var Hjulben som skrev om bakhjulskörning... Om man bara kikar snabbt på avatarerna ser det ju ut som samma persson skrivit båda inläggena:tungan

gott vrid=lätt att dra upp och kontrolera bakhjulsåkningen sen e den ju liten och smidig me:yoparty
tror att du blir nöjd kan ju ibland va lite lite efekt ibland bara.....men det räcker för det mesta dvs alltid igentligen...

En VTR-F har mer pulver än en SV650, helt säkert.
Ogillar du fjädringen även på VTRen såfinns tips på www.vtr.nu. Bäst, enklast, billigast verkar nya gaffelfjädrar vara.

Är ju som sagt en -06a jag ska kika på imorron. Har det hänt någonting med utvecklingen sedan den första modellen (förutom tankstorlek då)? Det folk i almänhet påpekar är ju att stötdämparna är lite veka, är det någonting Honda har tagit åt sig genom åren och åtgärdat?

Grymt med alla snabba bra svar, på SH får man veta allt man behöver:tummenupp

Är ju som sagt en -06a jag ska kika på imorron. Har det hänt någonting med utvecklingen sedan den första modellen (förutom tankstorlek då)? Det folk i almänhet påpekar är ju att stötdämparna är lite veka, är det någonting Honda har tagit åt sig genom åren och åtgärdat?

Lite högre styre. Samt några färre hk för att hamna i bättre försäkringsklass om jag förstått det rätt. Skön båge btw :tummenupp

På vtr.nu finns en bra genomgång av uppdateringarna
-01: Annat styre, större tank, fjädringsuppdateringar, instrument och mindre blinkers
-02: nya kamkedjesträckare

Mer vet jag inte...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back