Honda VTR1000 SP1, CBR 929/954, GSXR1000 K1-K2

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Ska byta hoj - följande hojar är intressanta:

Honda VTR1000 SP1
Honda CBR 929/954
Suzuki GSXR1000 K1-K2

Honda VTR1000 SP1:
* Ovanlig, ett plus
* Grymt snygg, snyggast av de ovanstående hojarna
* Lite tung, ett minus
* Aldrig ägt V-twin innan, provkört en kort stund men jag gillar linjär effekt
* Kostar lite mer än 954, 954 mer hoj/prestanda för pengarna.

Honda CBR 929/954:
* Smidiga
* 929 mycket hoj för pengarna, 954 snyggare men dyrare

Suzuki GSXR1000 K1-K2:
* Brutalast rakt fram
* Lite tungstyrd av det man läst

SP1:an ger mest ha begär, men jag vet inte om jag kan förlåta mig själv att köpa en SP1 när man kan få en CBR 954 för samma/mindre pengar. När jag då tittar på en 954 så sneglar man direkt på en 929. Ungefär samma hoj för betydligt mindre pengar. Vet att 929/954 är mer komplett hoj än SP1:an, och förmodligen bättre på alla punkter. Körkänslan kan jag inte uttala mig om då jag inte kört dessa hojar.

Å andra sidan har vi GSXR1000. Tycker den är riktigt läcker, och är nog snabbast iallafall rakt fram av gänget vilket alltid är kul. Vem går inte igång på en brutal motor?

Nu vet jag att jag borde provköra dessa hojar - men det blir ju lite svårt och tidskrävande. Det är inte många som låter en provköra hojar på annonser utan köpesumman i hand. Vet att SP1:an känns lite malplacerad i gänget då det är en V-twin med mindre effekt, väldigt annorlunda 929/954 och GSXR1000 K1-K2 som är mer lika.

Vad hade ni valt och varför? Prisklassen är runt 50 lök.

Köp en spetta, du kommer inte att bli besviken..

Känner du sånt habegär för spettan hade jag köpt den.Har själv kört den en sväng å gillar den. Går personligen mest igång på en ylande radfyra. Har funderat många ggr på å byta till nåt nyare men hejdat mig i sista sekund då jag faktiskt trivs riktigt bra med min 929:a.Kan leka med den som man vill.Mycket hoj för en hyffsad penning.
Men visst,för 50k kan du väl få en lite nyare hoj.
Lycka till!

Klart en gixxer! letar du så kan du få en k3 för 50lax och den är även stabil och smidig när det börjar svänga.

954 och Gixxer är skitfina hojar - och väldigt vanliga. SP1 är en HRC-byggd hoj, en exklusiv "edge" som jag gillar och som känns: få hojar med 8-9 år på nacken känns så tajta, vi snackar ruskigt välbyggda hojar kombinerat med mkt v-twinkänsla. Värdebeständigheten är överlägsen -jag lovar att SP1/2 på lite sikt kommer att räknas som en av mcvärldens klassiker.

Vad du menar med "bättre" eller mer "komplett" vet inte jag. Räknar man pris/prestanda rakt upp och ned så visst, du mer hk per krona med de andra. SP1 drar runt lite fler kilon och har mindre effekt, så är det.
På en bana (du ska väl inte bara åka snabbt rakt fram??) får du i normalfallet jobba mer än på en 954/gixxer men som alltid är det piloten som i slutändan sätter begränsningarna -inte 35 hästar till.

Till vardags är literfyrorna kanske lite lättare att leva med: SP1ans körställning är lite speciell och en låååång etta och lite ryckiga sprut gör den till en rätt kass pendlingshoj. Racegenerna sitter i, det här är en hoj som ska köras aktivt och bestämt, inte lökas omkring på. Visst går den att åka långt men bekvämt är det inte. Passagerare? Njaaaa

Men egentligen -vem fan köper sporthoj för att det är praktiskt?? Jag köper hoj med hjärtat och det låter ju som du haft den goda smaken att snöa in på SP1 även om du hjärnan stretar emot. Tjöööp :tummenupp:D

50k får dock räknas som undre gränsen/vinterpris för vad du kan få loss en fin Spetta för, oftast ligger de närmare 60k under högsäsong. Mkt pengar för en 00-01 men SP1 är heller ingen dussinhoj.

Lycka till med hojköpet:tummenupp

Last edited:
Självklart SP1. VARNING, har du en gång köpt twin så går du aldrig tillbaks

Jag skulle valt en SP-2:a om jag så var tvungen att importera den för att få hit den till vettiga pengar... :tummenupp

Har ägt en sukka 1000 -01. Ta en likadan bricka som sitter innanför muttern till bakaxeln, och lägg den mellan ram och fjäderben, så blir hojen lättstyrd.

Numera, efter flertalet vassa 1000, så är jag inte så effektkåt för gatkörning längre. Jag skulle köpa en Sp för framförallt ljudet, och sen för utseendet. Om det är dussinhoj eller inte skiter jag i, men jag vill ju inte att andra ska få för stort intresse för min hoj...

SP1! Du kommer inte att bli besviken. Körde Fireblade 08 tidigare, visst en vassare maskin på många/alla vis, men jag definitivt fast i SP1-träsket...

Good Luck! :tummenupp

Köp en SP1:)
Jag vet hur j-vla tråkig 929 är gentemot sp1, jag har haft dem båda. Gixxer har jag inte provat men SP1 är helt grym, plus att det inte är en dussinhoj. Inget man gör hursomhelst med men det är lite av charmen.....:banana
Sen som lite bonus, folk vet inte vad en SP1 är men dem tror sig veta, minen på dem kan vara obetalbar när de påstår sig veta men inte har en aning....:D

Well, 90% av folket som skrivit i tråden är Spettägare :)

SP1 ägarna är väl fanatiska antar jag :D

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...