Honda VTR Firestorm VS SP1

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Tjenare, är ny här på forumet och letar efter hoj inför säsongen. Jag har snöat in mig på just Honda VTR 1000, men min polare tycker att jag lika gärna kan köpa en SP1. Vad skiljer dom åt? är det enbart kåporna eller är det ram, motor osv?? hur är sittställningen på SP1, har testat VTR:en och den verkar någornlunda bra för både aktiv körning samt längre sträckor med tanke på att jag är 2 meter lång.


om man kollar enbart på VTR:en, vad skiljer årsmodellerna åt, och vad betyder beteckningen Firestorm?



// Andreas
 
Firestormen e väl en sport tourer och går som du säger rätt bra i kurvor och allround tror jag.

SP1 är däremot en jävligt hård maskin enligt en bekant som äger en sån. Skall vara rätt krävande att köra samt att sitt positionen är väldigt extrem. Inget kul att köra i stan eller låga farter. Annars e den förbannat kul å köra och ett helt underbart ljud.

Firestorm beteckning = Fiffan kool bajk???
 
Last edited:
Hej,

som tidigare sagt. Firestormen är en sporttouring hoj, om än mer sport än touring.

Sp-1:an var Hondas svar på Ducati i World Superbike, därav bra mycket mer sportig (Med Sp-2:an tog man ju också tillbaka titeln med Collin Edwards på hojen (därav finns Sp-2:an i en riktigt skön färgsättning). Sp-1:an byggdes med stor inblandning av HRC (Hondas racing firma), så den delar inte så där mkt delar gemensamt med Firestormen. Som ex. kan jag näman att Sp1 har t.ex. ca 136 hk och Firestorm 110 hk.

En polare till mig har precis köpt en Firestorm som första hoj och jag tycker den verkar vara riktigt ok. Ska bli kul att testa när vädret är lite bättre.

Skulle jag själv köpa någon av de två hade det blivit Sp-1:an, men jag bryr mig inte så där jätte mkt om hojen är bekväm på långturen (är själv 190 lång och har haft duktig krampnade ben på Gixxern).

Lycka till med valet

Firestorm - eldstorm (förmodligen mest ett coolt namn som liknar Fireblade..)

/Henrik
 
Har haft en sp 1 -00. kanonfin cykel chassimässigt och stark motor.lite toppig i karaktären , kommer efter ca 7000rpm då nblir det kul.. grymt törstig dock. polaren hade en tl 1000r och den drog nästan hälften mot va spettan drog, men så är ju spettan 10ggr snyggare.. körställninge är extrem och inte direkt lämpad för touring.
 
Firestorm - eldstorm (förmodligen mest ett coolt namn som liknar Fireblade..)
/Henrik
http://en.wikipedia.org/wiki/Firestorm

Back to topic:
Som nämnts tidigare - Firestormen har inte många delar gemensamt med SP-1/2. I princip så skiljer allt; motor, ram, sving, kåpor, framgaffel, hjul, instrumentering etc. etc.
Jag har ägt båda modellerna och det är en stor skillnad komfortmässigt. SP-1:an har bl.a. en av de allra brantaste vinklarna på originalclipon:en (!). En R1:a av samma årsmodell är rena tourern i jämförelse. Är du 2m lång och lagomt ovig så kommer du att känna av knän och handleder vid längre turer. Men det är inget som ska avskräcka från ett köp. Det går att fixa med inställbara fotpinnar och nya clipon om man är känslig. Firestormen är mycket bekvämare men med sämre chassi och lite lägre effekt. Jag kan bara rekommendera båda modellerna. Finns mer info på http://www.vtr.nu/
 
med andra ord så är en SP-1 mycket roligare med samma bottenvrid men med mycket mer kräm på höga varv, samt bättre väghållning?

jag får helt enkelt leta upp en och provsitta/köra.. är sittställningen ok så blir det nog ett köp, är helt inne på det där med V-twin och sport(touring) - härlig kombo! Var först inne på ducati, men dom är så dyra och sen är dom väldans små...

// Andreas
 
De är båda Hondor med 90 graders v-twinnar på runt en liter, annars är det få skruvar de har gemensamt.

Firestormen (som förändrats rätt lite sedan intron 1997) är def mer av en sporttourer medan SP1 är en renodlad sporthoj. Förutom en helt annan motor (med mer mos), ram, modernare fjädringskomponenter mm, ja det är en modernare hoj helt enkelt, så dras SP1an med en mer extrem "hänga på armarna" körställning. Är man 2 meter...fan vet om det funkar. Jag är av medellängd och har vant mig men visst, det finns bekvämare hojar i stadstrafik. Försäkringspremierna är också högre på SP1 eftersom den hamnar i högsta försäkringsklassen hos de flesta bolag.

Hittar du en fin SP1/SP2 (SP2 är svåra att hitta) så är det mitt val alla dagar men som sagt, jag tror din längd kan vara ett bekymmer.
 
Klart att du ska ha en spetta, Jag är 180cm trivs bra som fan. Ett satans go ljud matta lägger man som får nackhåren att resa sig på de flesta och vända sig ditt håll med lystna blickar. Du får ett bottenvrid som radfyrorna inte levererar på samma sätt. Den e helt enkelt lite mera Rock N´Roll. :yoparty
 
med andra ord så är en SP-1 mycket roligare med samma bottenvrid men med mycket mer kräm på höga varv, samt bättre väghållning?

jag får helt enkelt leta upp en och provsitta/köra.. är sittställningen ok så blir det nog ett köp, är helt inne på det där med V-twin och sport(touring) - härlig kombo! Var först inne på ducati, men dom är så dyra och sen är dom väldans små...

// Andreas

Nä, SP1an har mer mos över hela registret + att ljudet är ÄNNU mulligare :D

Väghållningen är som natt och dag (vid hård körning...) VTR är klart mycket vekare medan SP1 är nästan för stum i original. Men sånt går ju att fixa.

En annan detalj är att SP1 känns mycket exklusivare. 2000 kostade den 134 000 flong ny, ingen allemanshoj med andra ord.
 
med andra ord så är en SP-1 mycket roligare med samma bottenvrid men med mycket mer kräm på höga varv, samt bättre väghållning?

jag får helt enkelt leta upp en och provsitta/köra.. är sittställningen ok så blir det nog ett köp, är helt inne på det där med V-twin och sport(touring) - härlig kombo! Var först inne på ducati, men dom är så dyra och sen är dom väldans små...

// Andreas

Jag skulle rekommendera att du även kollar in Suzuki Tl1000(r) ..
 
http://www.vtr.nu/ <-- Där kan du nog läsa om båda. Firestormen är ju billigare än Sp1/2, om man går på sånt. Är det din första hoj? Skulle tippa på att Firestormen är snällare mot en nybörjare, men här på detta forum ska man ju helst ha en gsxr1000turbo som första hoj, så vilken som kan säkert funka. ;)
 
jag har nästan bestämt mig för en honda vtr. dels för att jag älskar ljudet, dels för att det verkar som ett vettigt val (jag är en lååång nybörjare). dessutom verkar den som en bra allroundhoj då man kan åka aktivt och långt med den. jag har letat efter en som gått lite, men är relativt gammal (eftersom ändringarna på dom genom åren vart minimala) kan en importerad hoj utan servicebok vara något eller är ringningarna från mina varningsklockor befogade?? jag tänker främst på denna hojen: http://www.blocket.se/vi/15176921.htm?ca=15_s

MVH Andreas
 
Om jag säljer min Erion Blade nån dag så blir det antingen en CBR1000RR Repsol, eller en SP1...båda är grymma maskiner.

Ni som äger en SP1, hur är det mer premierna jämfört med andra literhojar?
 
Ni som äger en SP1, hur är det mer premierna jämfört med andra literhojar?
Jag ringer alla försäkringsbolag varje år och kollar aktuella premier. På de flesta försäkringsbolag är det i princip samma försäkringskostnad för klass 7-hojar oavsett om du har en 136hk SP-1 eller en 180-hk sporthoj som är 20kg lättare. Det verkar gå en gräns vid ett visst EV-tal och över den drar man alla över samma kam. Även om hojen blir äldre och äldre så sjunker inte premierna på flera av bolagen. If/Hondas specialförsäkring är inte särskilt förmånlig vare sig på SP-1/2 eller Fireblade då självriskerna är svindlande på de modeller som hamnar i den klassen.
 
Min premie på trygghansa är 16000 hel/helår, 26 år och körkort i 2½ år. Riktigt billigt tycker jag med tanke på att jag fick 25 000 på en gsxr 600 -02.

Älskar min SP1a, skön hoj, slutar aldrig att dra känns det som. Grymt fin väghållning och riktigt stabil i att köra.
 
Om jag säljer min Erion Blade nån dag så blir det antingen en CBR1000RR Repsol, eller en SP1...båda är grymma maskiner.

Ni som äger en SP1, hur är det mer premierna jämfört med andra literhojar?

Hade en sp1 och bytte till just rn 1000rr som du också funderar på. Om jag skulle tvingas välja om hade jag tagit blejden igen alla dar i veckan, den är bättre på allt, utom att mullra...sp1 har dock en annan typ av själ, man får nästan en relation till den:)

Förs på 1000rr var aningen billigare för mig, helt galet...men bägge ligger runt ca 7papp/år halvförs...för mig iaf
 
Om jag säljer min Erion Blade nån dag så blir det antingen en CBR1000RR Repsol, eller en SP1...båda är grymma maskiner.

Ni som äger en SP1, hur är det mer premierna jämfört med andra literhojar?

9400 hel/hel, 38 år, kort sedan 92. Salus är det billigaste bolaget för mig. TH skuggar (går bort eftersom man inte får köra bana), följt av IF´s märkesförsäkring.

Bor iofs numera på vischan, fick väl ca 3000 kr lägre premie i jämförelse med när jag bodde i Huddinge. Flyttar snart tillbaka till Stockholm och då kommer jag att halvförsäkra, kostar runt 6500 /år.

En Blade är överlägsen Spettan i allt utom möjligen utstrålning.:D
 
Last edited:
Klart att du ska ha en spetta, Jag är 180cm trivs bra som fan. Ett satans go ljud matta lägger man som får nackhåren att resa sig på de flesta och vända sig ditt håll med lystna blickar. Du får ett bottenvrid som radfyrorna inte levererar på samma sätt. Den e helt enkelt lite mera Rock N´Roll. :yoparty

Har sneglat länge på sp1 nu. Det som får mig att backa lite är att jag är rädd att de har för hög försäkring. Och har jag en såkallad spetta så ska den vara helförsäkrad såklart.
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top