Honda VTR 1000 konvertering till manuell kamkedjesträckare?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag har hämtat hem en VTR 1000. Jag har läst en hel del om att den automatiska kamkedjesträckaren blir lätt kass och detta kan leda till ganska jobbiga problem (bland annat kolvar som möter ventiler). Jag vill till alla pris undvika detta, men kruxet är att mitt exemplar jobbar och låter hur fint som helst. Finns absolut inget rassel överhuvudtaget, gått cirka 4400 mil och det finns ingen dokumentation på att sträckaren är bytt, men jag skulle nästan kunna gissa på att man lagt dit en ny originalsträckare någon gång.

Men, nu till min fråga - ska jag sätta dit manuella sträckare eller skall jag köra den som den är just nu? Kan jag förvänta mig att den kedjan börjar rassla innan det sker ett totalhaveri eller kan det komma från tomma intet med? Det är ändå en del pill för att byta sträckare om man ska göra det by the book och det kan kännas lite onödigt när den i övrigt låter så fint.
 
Boris här på forumet har kommenterat att han oftare ser hojar som rasat på grund av monterad manuell spännare som inte blivit korrekt justerad än struliga originalspännare, men det har jag iofs för mig var gällande en diskussion för CBR600F (som har en ganska korkad design på kamkedjespännaren).

Jag hade inte bytt om jag inte hade problem med den.
 
Hej!

Jag har hämtat hem en VTR 1000. Jag har läst en hel del om att den automatiska kamkedjesträckaren blir lätt kass och detta kan leda till ganska jobbiga problem (bland annat kolvar som möter ventiler). Jag vill till alla pris undvika detta, men kruxet är att mitt exemplar jobbar och låter hur fint som helst. Finns absolut inget rassel överhuvudtaget, gått cirka 4400 mil och det finns ingen dokumentation på att sträckaren är bytt, men jag skulle nästan kunna gissa på att man lagt dit en ny originalsträckare någon gång.

Men, nu till min fråga - ska jag sätta dit manuella sträckare eller skall jag köra den som den är just nu? Kan jag förvänta mig att den kedjan börjar rassla innan det sker ett totalhaveri eller kan det komma från tomma intet med? Det är ändå en del pill för att byta sträckare om man ska göra det by the book och det kan kännas lite onödigt när den i övrigt låter så fint.

Boris här på forumet har kommenterat att han oftare ser hojar som rasat på grund av monterad manuell spännare som inte blivit korrekt justerad än struliga originalspännare, men det har jag iofs för mig var gällande en diskussion för CBR600F (som har en ganska korkad design på kamkedjespännaren).

Jag hade inte bytt om jag inte hade problem med den.


Jag håller med ulvhanne, jag monterade manuella på min förra vtr, men så skruvade jag mycket med den annars också.
Gillar man mer att köra och skruvandet sträcker sig till mindre service typ olja filter stift så byt sträckare vid stora servicarna.
 
Jag håller med ulvhanne, jag monterade manuella på min förra vtr, men så skruvade jag mycket med den annars också.
Gillar man mer att köra och skruvandet sträcker sig till mindre service typ olja filter stift så byt sträckare vid stora servicarna.

Låter som en bra idé. Jag hoppas jag får en förvarning innan den skulle kugga över dock. Har inga bekymmer med att skruva, tycker det är kul så tills vida att det inte inkräktar på körtid! :D
 
Låter som en bra idé. Jag hoppas jag får en förvarning innan den skulle kugga över dock. Har inga bekymmer med att skruva, tycker det är kul så tills vida att det inte inkräktar på körtid! :D

Har du vägarna förbi stockholm kan jag visa hur kamkedjerassel låter. :hihi Och du får bra med varning vågar jag påstå, förutsatt att spännaren inte helt totalfallerar och toksläpper all spänning på en gång så kedjan går från spänd till massor av spel på ingen tid alls, vilket inte bör hända.
Min CBR600F skramlar lite innan oljetrycket kommer upp till kamkedjespännaren. :3freak Det är ett väldigt påtagligt läte, och om man inte är helt okänslig för konstiga ljud från motorn så lär man reagera på att motorn låter så.
 
Och du får bra med varning vågar jag påstå, förutsatt att spännaren inte helt totalfallerar och toksläpper all spänning på en gång så kedjan går från spänd till massor av spel på ingen tid alls, vilket inte bör hända.
Inte skrämmas nu Ulvhamne, nästan allt inne i en motor kan ju resultera i dyra ras, fast inte byter man till synes perfekta ventiler eller vevstakar bara för att dom kanske kan gå sönder :7peta Man ska inte oroa sig i onödan, vem vet vad som händer om man får punka, eller gaffeln gå av, eller bromsslangarna lossnar eller... :rolleyes: Vadderad cell någon? :va :hihi
 
Hej igen,

Nu läser jag på lite ifall jag i framtiden skulle behöva byta CCT. Innan man lossar på CCT:en ska man ställa kolven i TDC på kompression för att minimera spänningen på kammen så att kammen inte fjädrar tillbaka när man släpper på CCT:en.

Då är min fråga följande:

Om jag ställer in TDC på komp i ena kolven, har jag då inte en belastning från ventilerna i andra kolven som i sin tur kan få kedjan att hoppa? Veven är ju belastad från den andra kolvens kammar? Sen undrar jag också varför man just måste ställa in den i TDC i komp, funkar inte TDC efter avgas?

Hur gör man när man har en radmotor? Där kan man ju bara få TDC på en kolv och resten av kammen trycker på vissa ventiler och då har man spänning ändå? På en V-motor har man inte samma problematik då man har en kam per cylinder.

Frågar detta för att få lite mer förståelse utöver än att bara kunna utföra jobbet :)
 
Det har aldrig varit nåt bekymmer när jag mekat.
Är du osäker, plocka loss ventilkåpan på den cylinder du för tillfället inte jobbar med och lås fast kedjan med ett strips
 
Hej igen,

Nu läser jag på lite ifall jag i framtiden skulle behöva byta CCT. Innan man lossar på CCT:en ska man ställa kolven i TDC på kompression för att minimera spänningen på kammen så att kammen inte fjädrar tillbaka när man släpper på CCT:en.

Då är min fråga följande:

Om jag ställer in TDC på komp i ena kolven, har jag då inte en belastning från ventilerna i andra kolven som i sin tur kan få kedjan att hoppa? Veven är ju belastad från den andra kolvens kammar? Sen undrar jag också varför man just måste ställa in den i TDC i komp, funkar inte TDC efter avgas?

Hur gör man när man har en radmotor? Där kan man ju bara få TDC på en kolv och resten av kammen trycker på vissa ventiler och då har man spänning ändå? På en V-motor har man inte samma problematik då man har en kam per cylinder.

Frågar detta för att få lite mer förståelse utöver än att bara kunna utföra jobbet :)
Det finns ett av fabriken specificerat läge man skall ställa motorn I där samtliga ventiler är obelastade. Det star I manualen hur man skall göra och brukar vara TDC för en av yttercylindrarna..
 
Har du vägarna förbi stockholm kan jag visa hur kamkedjerassel låter. :hihi Och du får bra med varning vågar jag påstå, förutsatt att spännaren inte helt totalfallerar och toksläpper all spänning på en gång så kedjan går från spänd till massor av spel på ingen tid alls, vilket inte bör hända.
Min CBR600F skramlar lite innan oljetrycket kommer upp till kamkedjespännaren. :3freak Det är ett väldigt påtagligt läte, och om man inte är helt okänslig för konstiga ljud från motorn så lär man reagera på att motorn låter så.

Du är som vanligt ute och cyklar med dina råd. Hade en Firestorm för 100 år sedan,inget rassel,ingen förvarning utan total ras direkt. Som tur gick det rakt fram motorväg.
Detta var inte ovanligt för denna modell,ska bytas till uppdaterad sträckare och då gör man det om man inte är självmordsbenägen..
 
Ladda hem stora verkstadsmanualen till firestorm. Där står exakt hur du skall gå tillväga.
Att byta sträckarna är inte raketvetenskap. Jag ersatte mina med nya originalsträckare när det begav sig. Tycker de är att föredra framför manuella.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top