Honda vtr 1000 firestorm nån som vet om det är en bra hoj?

Jag testade en Firestorm, årsmodell runt -00 back-to-back mot mig egen R1 -98, och var väl lite förvånad över hur o-sportig VTR:en kändes i jämförelse, inte bara på motoreffekten utan på hela paketet lixom. Säkert en bra hoj till det allra mesta, men det var mer kompromiss mellan touring och sport än vad jag hade trott. Bara så att man har klart för sig vad man köper menar jag. :)

okär inte ute efter en ren sporthoj,vill ha ha mer vrid än min kawa och shysht körställning som jag hoppas Fire Stormen har ,samt en hoj som man kan ha till touring körning men oxå bus körning

okär inte ute efter en ren sporthoj,vill ha ha mer vrid än min kawa och shysht körställning som jag hoppas Fire Stormen har ,samt en hoj som man kan ha till touring körning men oxå bus körning
Kanon allround-hoj. När den kom tog Bike alla årets testvinnare och drog på Touring till Ringen. En resa som innehöll allt man vill ha av en gatcykel och kul läsning. Det föll dem i smaken med en stor V-twin med bekväm körställning.

Nu är man ju onekligen ganska partisk, då man har en själv, men jag är helnöjd med hojen. Vtr.nu och superhawkforum.com är bra källor till kunskap.

+
Vrid.
Honda.
Bra kompromiss mellan sport, komfort och ekonomi.
Blir riktigt stilig med nedre kåpa, högdraget avgassystem, solo-cut, annan ruta mm.

-
Fjädringen är kass.
Den drar en del soppa vid aktiv körning. Äldre modellerna har liten tank.
Kamkedjespännare och laddningsregulatorn varningsflaggor på äldre modeller.

När du väl köpt en, sätt på:
Pyramids magkåpa.
T-rex kraschpuckar.
Puig/Powerbronze ruta.
Pazzo-broms/kopplingshandtag.
Techspec gripster pads.
Solo-cut.
Dreva ned fram, eller upp bak.

När man har råd och tid:
Byt bakfjädring.
Byt framgaffel (eller iaf peta i nya fjädrar).

Last edited:
Har provkört en vtr och fastnade för twinnens karaktär. Jag valde istället Suzuki TL, lite mer klipp i den.

Antingen blir du helt såld på V-twinnen eller så kommer du inte alls överens med den, det brukar var så.
Själv tycker jag dock, gammal som jag är, att det är en fröjd bara att starta den. För att inte tala om flinet man har när man sätter igång billarm i stan med högerhanden..:D

Lycka till och uppdatera gärna efter provkörning.:tummenupp

Kanon allround-hoj. När den kom tog Bike alla årets testvinnare och drog på Touring till Ringen. En resa som innehöll allt man vill ha av en gatcykel och kul läsning. Det föll dem i smaken med en stor V-twin med bekväm körställning.

Låter ju bra, ser fram emot att åka provköra den, får bli nästa vecka men skönt att höra att många tycker det är en bra hoj
kommer jag och hojen överens blir det byte :D

Nu är man ju onekligen ganska partisk, då man har en själv, men jag är helnöjd med hojen. Vtr.nu och superhawkforum.com är bra källor till kunskap.

+
Vrid.
Honda.
Bra kompromiss mellan sport, komfort och ekonomi.
Blir riktigt stilig med nedre kåpa, högdraget avgassystem, solo-cut, annan ruta mm.

-
Fjädringen är kass.
Den drar en del soppa vid aktiv körning. Äldre modellerna har liten tank.
Kamkedjespännare och laddningsregulatorn varningsflaggor på äldre modeller.

När du väl köpt en, sätt på:
Pyramids magkåpa.
T-rex kraschpuckar.
Puig/Powerbronze ruta.
Pazzo-broms/kopplingshandtag.
Techspec gripster pads.
Solo-cut.
Dreva ned fram, eller upp bak.

När man har råd och tid:
Byt bakfjädring.
Byt framgaffel (eller iaf peta i nya fjädrar).[/QUOTE

fjädringen har många klagat på, får se hur den känns vid provkörning
ska känna efter hur hojen går bra, bra att man får tips så man vet vad man ska tänka på så det inte blir en obehaglig överraskning om man köper den

Har provkört en vtr och fastnade för twinnens karaktär. Jag valde istället Suzuki TL, lite mer klipp i den.

Antingen blir du helt såld på V-twinnen eller så kommer du inte alls överens med den, det brukar var så.
Själv tycker jag dock, gammal som jag är, att det är en fröjd bara att starta den. För att inte tala om flinet man har när man sätter igång billarm i stan med högerhanden..:D

Lycka till och uppdatera gärna efter provkörning.:tummenupp

ska uppdatera efter provkörning,känns som att jag kommer köpa den om nu inte nån hinner före :) är till försäljning på en mc firma

Last edited:
Ett tips är att kolla in http://www.vtr.nu

Jag testade för övrigt en vtr 1000f för några år sedan och fastnade direkt för dess karaktär. Jag tror du kommer bli mycket nöjd med denna hoj, som tidigare nämnts så är det fin kvalitet och härlig karraktär. För övrigt kan jag nämna att man kommer långt med ny olja och andra fjädrar i framgaffeln om man är sugen på lite uppgradering :)

Ett tips är att kolla in http://www.vtr.nu

Jag testade för övrigt en vtr 1000f för några år sedan och fastnade direkt för dess karaktär. Jag tror du kommer bli mycket nöjd med denna hoj, som tidigare nämnts så är det fin kvalitet och härlig karraktär. För övrigt kan jag nämna att man kommer långt med ny olja och andra fjädrar i framgaffeln om man är sugen på lite uppgradering :)

kollade in den sidan i går vtr.nu tack för tipset:tummenupp

ska känna efter hur hojen går bra, bra att man får tips så man vet vad man ska tänka på så det inte blir en obehaglig överraskning om man köper den

ska uppdatera efter provkörning,känns som att jag kommer köpa den om nu inte nån hinner före :) är till försäljning på en mc firma

Fjädringen är inte bra men den är definitivt inte sämre än er6:an. Så jämför du med den kommer du inte att bli besviken.

Tror de flesta klarar sig med orginal fjädring. För de kräsna kan nya fjädrar fram vara värt att överväga.

Kamkedjesträckaren fram t.o.m. -02 delades med CBR600. På 600:an så finns det en del kända ras, men på VTR:en är det väldigt ovanligt och inte på nyare.

Laddningsregulatorer är som med batterier. De är inte för evigt. Det är inget modellspecifikt anser jag.

VTR-F ´98, kört nästan 5000mil med den. 2ggr till alperna, en Norgesemester. Känner inte igen att det är en "olidlig väntan". När jag behövde tanka var det dags för stopp iaf.

Karaktären är ganska olik er-6 tyckte jag, dock ganska orättvist eftersom jag testade er-6 när jag redan hade kört massa vtr. :) Mer tryck i vtr och en råare gång (eller hur man nu ska försöka förklara det :) ).

Dreva ner den lite i samband med byte av drivpaket så blir den än roligare. :)

Fjädringen är inte bra men den är definitivt inte sämre än er6:an. Så jämför du med den kommer du inte att bli besviken.

ok :) ja på er6 är den inte i världsklass

VTR-F ´98, kört nästan 5000mil med den. 2ggr till alperna, en Norgesemester. Känner inte igen att det är en "olidlig väntan". När jag behövde tanka var det dags för stopp iaf.

Karaktären är ganska olik er-6 tyckte jag, dock ganska orättvist eftersom jag testade er-6 när jag redan hade kört massa vtr. :) Mer tryck i vtr och en råare gång (eller hur man nu ska försöka förklara det :) ).

Dreva ner den lite i samband med byte av drivpaket så blir den än roligare. :)

ja mer tryck är jag ute efter, kawan skickar på bra om man gasar men vill ha mer segdrag, starkare motor slippa växla så ofta som man får göra på er6 om man kör gata eller mer bus körning på landsväg

En fråga till är firestormen en hoj som man troligtvis inte tröttnar på ?
har kört min er6f 700 mil i sommar men upplever att det saknas vrid samt vill ha starkare motor just för att kunna köra i staden på typ 2vxl eller 3 vxl utan att behöva växla för ofta, er6 har ju inget segdrag först på 4vxl ungefär som man kan dra ur ordentligt så byter jag nu vill jag ha en hoj som man kan behålla tror ni firestormen uppfyller mina kriterier :) är 40 år så ren sporthoj är inget alternativ

En fråga till är firestormen en hoj som man troligtvis inte tröttnar på ?
har kört min er6f 700 mil i sommar men upplever att det saknas vrid samt vill ha starkare motor just för att kunna köra i staden på typ 2vxl eller 3 vxl utan att behöva växla för ofta, er6 har ju inget segdrag först på 4vxl ungefär som man kan dra ur ordentligt så byter jag nu vill jag ha en hoj som man kan behålla tror ni firestormen uppfyller mina kriterier :) är 40 år så ren sporthoj är inget alternativ

3 året med min storm har varit det roligaste hittills, så nej man tröttnar inte, har man tid och lust så börjar man preppa den mellan säsongerna och vipps hänger man av lite nyare R1:or än året innan om man känner för det.

:D:D
3 året med min storm har varit det roligaste hittills, så nej man tröttnar inte, har man tid och lust så börjar man preppa den mellan säsongerna och vipps hänger man av lite nyare R1:or än året innan om man känner för det.

var ett svar jag ville höra ,måste säga att jag tröttnade rätt fort på min er6, men hade jävligt kul med den när man körde hårt på landsväg emellanåt, när man kom tebax efter en så runda med mycket gas växling på kurviga vägar tänkte man alltid fan varför ska jag byta
denna funkar ju kanon, men ska provköra firestormen se om man blir såld på hojen, provkörde en kawasaki z750 års mod 11 helvete det var en kul maskin oxå:tummenupp hoppas firestormen ska väcka sådana känslor :D

Bara att önska dig lycka till. Sitter ju själv på en lite mindre V-twin Sukkan och tycker det är hur kul som helst. Och Honda är ju kända för kvalitet.
Det är en sak jag funderat på. Den hoj som du ska kolla på är en 2007a. Men kollar man på webben så har jag hittat två länkar till att tillverkningen upphörde 2005. en tex
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ws/Honda/HONDA-VTR1000F-FIRESTORM-1997--2005/
Men de kanske gjorde både 2006 och 2007 års modeller år 2005. Annars kan jag tänka mig att den inregistrerades 2007. Du kan kolla upp mycket här:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Bara att önska dig lycka till. Sitter ju själv på en lite mindre V-twin Sukkan och tycker det är hur kul som helst. Och Honda är ju kända för kvalitet.
Det är en sak jag funderat på. Den hoj som du ska kolla på är en 2007a. Men kollar man på webben så har jag hittat två länkar till att tillverkningen upphörde 2005. en tex
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ws/Honda/HONDA-VTR1000F-FIRESTORM-1997--2005/
Men de kanske gjorde både 2006 och 2007 års modeller år 2005. Annars kan jag tänka mig att den inregistrerades 2007. Du kan kolla upp mycket här:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Tackar har sett det med verkar som den slutade tillverkas 2005 jag ska fråga mc försäljaren hur det ligger till ,samt kolla upp länken du skickade

Inte så ovanligt att garantin gått ut på hojar som gått lite, då folk har en vana av att inte serva var 12:e månad vilket är ett grundkrav för att den förlängda garantin ska gälla.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka