Honda vtr 1000 firestorm nån som vet om det är en bra hoj?

vad är egentligen allt tjat om att den drar mycke soppa?
hoj har man o kör när det är roligt, och har man inte råd att köra för att en hoj dricker 3 dl mer eller mindre så ska man inte ha hoj. om man kommer 25 eller 18 mil på en tank har väl inte någon större betydelse.


vtr:en är en riktigt skön hoj med gott vrid, nog lite som att köra en diesel om man jämför med er6. och som många säger så är motorn skottsäker. att den gått 1000 mil är inget o tänka på, är man bara noga med oljebyte o sånt så går den 20 000 mil om man vill.
lycka till o hoppas du blir nöjd
 
Nej är köpt hoss mc handlare dom sa att dom sålde den ny till han som äger den, dom har fått in den igen bara 1 ägare, men ska kolla upp det



kan vara intresant var bor du?



tackar för tipsen, har läst om kamkedjesträckaren och regulatorn kan bli problem med men en 07 som gått 1002 borde ju hålla tycker jag ,men ska lyssna på motorn noga , min er6f skjuter oxå på gasavslag är inte kul fast den gjorde det med original dämparen med mysko

vad är egentligen allt tjat om att den drar mycke soppa?
hoj har man o kör när det är roligt, och har man inte råd att köra för att en hoj dricker 3 dl mer eller mindre så ska man inte ha hoj. om man kommer 25 eller 18 mil på en tank har väl inte någon större betydelse.


vtr:en är en riktigt skön hoj med gott vrid, nog lite som att köra en diesel om man jämför med er6. och som många säger så är motorn skottsäker. att den gått 1000 mil är inget o tänka på, är man bara noga med oljebyte o sånt så går den 20 000 mil om man vill.
lycka till o hoppas du blir nöjd

sant bensin förbrukningen ska man inte hänga upp sig på ,tycker min er6 drar runt 0,8 när jag kör hårt man ska ha kul när man kör,låter bra att motorn är skottsäker dt vill jag höra :tummenupp, ja service ska jag hålla samt byte av olja mm
 
Last edited:
Dt är en riktig kanon hoj, jag har haft en 05:a och trivdes ganska bra... Skriver ganska för jag kom aldrig riktigt överens med karaktären i vtwinmotorn, men utöver det var den grym, min hade öhlinsfjädrar i fram vilket jag klart kan rekommendera.
 
Dt är en riktig kanon hoj, jag har haft en 05:a och trivdes ganska bra... Skriver ganska för jag kom aldrig riktigt överens med karaktären i vtwinmotorn, men utöver det var den grym, min hade öhlinsfjädrar i fram vilket jag klart kan rekommendera.

tror inte jag lägger ner pengar på det, ska bara köra landsväg inte bana


ok tror inte det ska byta in min hoj emellan sorry
 
Last edited:
Kamkedjesträckaren och regulatorn behöver du inte vara orolig för,behöver ej bytas på en 07:a med 1000mil på mätaren,det är dom tidiga modellerna man bör se upp med,ev.bytas.97-01.
Skit i soppaförbrukningen,hoj har man för det är kul,annars får du väl tjacka en moopeed,,:D
 
Jag trivs bra på min oxå:tummenupp

Riktigt bra allround hoj.

Sen e det ju en twin så ljudet e ju halva upplevelsen:yoparty

Har du inte kört en twin innan så provkör innan en del trivs ju inte alls med den motorgången.
 
Kamkedjesträckaren och regulatorn behöver du inte vara orolig för,behöver ej bytas på en 07:a med 1000mil på mätaren,det är dom tidiga modellerna man bör se upp med,ev.bytas.97-01.
Skit i soppaförbrukningen,hoj har man för det är kul,annars får du väl tjacka en moopeed,,:D

ja köper jag en 1000 kubikare stör det mig inte om den drar 0.8 istället för 0.6 ska ha kul med den ,nej tycker att det inte ska vara nåt problem med kamkedjesträckaren när den bara gått 1000 mil men bra att ha i bakhuvudet när jag provkör och om jag köper den så man vet vad man ska ha extra koll på:yoparty

Jag trivs bra på min oxå:tummenupp

Riktigt bra allround hoj.

Sen e det ju en twin så ljudet e ju halva upplevelsen:yoparty

Har du inte kört en twin innan så provkör innan en del trivs ju inte alls med den motorgången.
har inte kört nån twin än ,har ju parallel twin på min kawa men det är väll inte samma sak ?
 
Last edited:
vad är egentligen allt tjat om att den drar mycke soppa?
hoj har man o kör när det är roligt, och har man inte råd att köra för att en hoj dricker 3 dl mer eller mindre så ska man inte ha hoj. om man kommer 25 eller 18 mil på en tank har väl inte någon större betydelse.


vtr:en är en riktigt skön hoj med gott vrid, nog lite som att köra en diesel om man jämför med er6. och som många säger så är motorn skottsäker. att den gått 1000 mil är inget o tänka på, är man bara noga med oljebyte o sånt så går den 20 000 mil om man vill.
lycka till o hoppas du blir nöjd

Finns fler parametrar än det trötta tjatet om att ha råd eller ej. Gillar man att köra rundor på mer än 10-15 mil är det hur tröttande som helst med ständiga tankstopp. Semester än värre, förstör ju hela nöjet. Kör man då i områden där det inte är så tätt mellan mackarna kan det bli rätt besvärligt. Då kan man få tanka efter bara 5-10 mil för det kan vara långt till nästa.

Vi hade en VTR-förare med på norgetripp, hyfsat frustrerande för alla parter. Får tacka den snälla bonden som bistod med 2-taktsoljan så vi kom av fjället, luktade gott iaf.

Min går ca 25 innan reserven slås på. För lite.

Vem är du att bestämma vad folk ska ha för syn på sitt ägande och körande? Kör man annat än smårundor hemikring och någon bandag så blir räckvidd intressant. Låg soppakostnad ger fler mil per säsong även om det inte är avgörande för huruvida man har råd eller ej. Man får råd till mer körning och längre turer bara...
 
ja köper jag en 1000 kubikare stör det mig inte om den drar 0.8 istället för 0.6 ska ha kul med den ,nej tycker att det inte ska vara nåt problem med kamkedjesträckaren när den bara gått 1000 mil men bra att ha i bakhuvudet när jag provkör och om jag köper den så man vet vad man ska ha extra koll på:yoparty


har inte kört nån twin än ,har ju parallel twin på min kawa men det är väll inte samma sak ?

Ta det lugnt på ettan, den är bottenstark som fan. Kommer ihåg när jag provkörde innan köp och kom från en 750cc radfyra. Kom in i en rondell och trodde jag låg på tvåan då varvet var så lågt, gasade på lite lätt ut ur rondellen och pang så gick framhjulet till väders :D
 
Hade själv en er6:a förra året och bytte den i våras till en firestorm, ångrar mig inte en sekund!
Trivs riktigt bra med den på landsväg. Tyvärr inte fått tillfälle att prova den på bana än mer än när det ösregnade.

Som många säger så är stötdämparen bak inte den bästa men så länge du inte försöker vara rossi på gatan är det lugnt.

Bränsleförbrukningen är hög, ligger väl kring 0.8 i snitt för mig. som mest har jag varit uppe i 0.95 och som lägst 0.6.

Att den skulle vara klumpig håller jag inte med om. Visserligen är min sänkt fram och höjd bak vilket gör den lite smidigare. Men jämför man med er6:an är den ju klart något klumpigare då er6:an är en väldigt smidig hoj.

Som kompromiss mellan touring och sport så är det iaf en klockren hoj och på en 07:a med 1000mil på mätaren bara så är den ju fortfarande som ny!
 
Ta det lugnt på ettan, den är bottenstark som fan. Kommer ihåg när jag provkörde innan köp och kom från en 750cc radfyra. Kom in i en rondell och trodde jag låg på tvåan då varvet var så lågt, gasade på lite lätt ut ur rondellen och pang så gick framhjulet till väders :D

bra tips :tummenupp fan har inte kört på bakhjulet sen jag hade moppe,för gammal för att göra sådana stunt men ska tänka på det så man inte krashar under provkörningen hemska tanke :)

Hade själv en er6:a förra året och bytte den i våras till en firestorm, ångrar mig inte en sekund!
Trivs riktigt bra med den på landsväg. Tyvärr inte fått tillfälle att prova den på bana än mer än när det ösregnade.

Som många säger så är stötdämparen bak inte den bästa men så länge du inte försöker vara rossi på gatan är det lugnt.

Bränsleförbrukningen är hög, ligger väl kring 0.8 i snitt för mig. som mest har jag varit uppe i 0.95 och som lägst 0.6.

Att den skulle vara klumpig håller jag inte med om. Visserligen är min sänkt fram och höjd bak vilket gör den lite smidigare. Men jämför man med er6:an är den ju klart något klumpigare då er6:an är en väldigt smidig hoj.

Som kompromiss mellan touring och sport så är det iaf en klockren hoj och på en 07:a med 1000mil på mätaren bara så är den ju fortfarande som ny!

låter ju bra ,vill inte ha en ren sport just för försäkringen är så dyr,samt vill ha touring egenskaper på hojen så det låter som en bra hoj
 
Last edited:
vad är egentligen allt tjat om att den drar mycke soppa?

För mig handlar det om auktionsradien. Jag har modellen med den lilla tanken så på autobahn måste jag stanna och tanka en gång i timmen. Ute på landbygden så måste rutten läggas så jag passerar en mack var 15mil ungefär för att vara på den säkra sidan.
 
För mig handlar det om auktionsradien. Jag har modellen med den lilla tanken så på autobahn måste jag stanna och tanka en gång i timmen. Ute på landbygden så måste rutten läggas så jag passerar en mack var 15mil ungefär för att vara på den säkra sidan.

får kanske ta med det i beräkningen om jag byter hoj, många som skriver om att dom får tänka på depå stopp för tankning,när jag kör min hoj kan jag köra vidare några mil fast tankmätaren blinkar innan jag behöver tanka och då kan det finnas nån liter kvar ändå
 
får kanske ta med det i beräkningen om jag byter hoj, många som skriver om att dom får tänka på depå stopp för tankning,när jag kör min hoj kan jag köra vidare några mil fast tankmätaren blinkar innan jag behöver tanka och då kan det finnas nån liter kvar ändå

Köper du en 07 så har dom större tank, dom kommer betydligt längre mellan tankningarna.
 
får kanske ta med det i beräkningen om jag byter hoj, många som skriver om att dom får tänka på depå stopp för tankning,när jag kör min hoj kan jag köra vidare några mil fast tankmätaren blinkar innan jag behöver tanka och då kan det finnas nån liter kvar ändå
Stora förgasare, de största på en Honda - klart att det flödar en del bensin om du öppnar fullt. Fast lite av poängen med vridstark V-twin är nog att du inte ska varva ur hela tiden. 0,6 är inga problem att få den att gå på.

Angående Autobahn, så även om du håller fullt så är det rätt skönt med en bensträckare och en kaffe när det är dax för att tanka. Inte så vanligt att folk orkar mer än ca en timme ändå vid fullgas och om det ändå är det främsta användningsområdet så köp en Super Blackbird istället.

VTR från 2001 = Större Tank. Min går det i 19 liter. På modellerna tidigare tror jag det var 17.

Kolla in VTR.nu där finns kunskapen :)
Min har också 19 literstanken på pappret, men så mycket har jag aldrig kunnat få i, antar att man även måste fylla nyckelhålet.
16 liter var det fram tills 2000. Men i praktiken tror jag skillnaderna är mindre i verkligheten.
 
Last edited:
Stora förgasare, de största på en Honda - klart att det flödar en del bensin om du öppnar fullt. Fast lite av poängen med vridstark V-twin är nog att du inte ska varva ur hela tiden. 0,6 är inga problem att få den att gå på.

Angående Autobahn, så även om du håller fullt så är det rätt skönt med en bensträckare och en kaffe när det är dax för att tanka. Inte så vanligt att folk orkar mer än ca en timme ändå vid fullgas och om det ändå är det främsta användningsområdet så köp en Super Blackbird istället.


Min har också 19 literstanken på pappret, men så mycket har jag aldrig kunnat få i, antar att man även måste fylla nyckelhålet.
16 liter var det fram tills 2000. Men i praktiken tror jag skillnaderna är mindre i verkligheten.

hade tänkt köpa en superblackbird,men var tittade på en i dag tänkte fan vilken stor klumpig hoj,nej får satsa på vtr 1000 den verkar smidigare fast inte sett nån förutom på bild än

VTR från 2001 = Större Tank. Min går det i 19 liter. På modellerna tidigare tror jag det var 17.

Kolla in VTR.nu där finns kunskapen :)

ok tackar för tipset :tummenupp
 
Last edited:
Stora förgasare, de största på en Honda - klart att det flödar en del bensin om du öppnar fullt. Fast lite av poängen med vridstark V-twin är nog att du inte ska varva ur hela tiden. 0,6 är inga problem att få den att gå på.

Angående Autobahn, så även om du håller fullt så är det rätt skönt med en bensträckare och en kaffe när det är dax för att tanka. Inte så vanligt att folk orkar mer än ca en timme ändå vid fullgas och om det ändå är det främsta användningsområdet så köp en Super Blackbird istället.


Min har också 19 literstanken på pappret, men så mycket har jag aldrig kunnat få i, antar att man även måste fylla nyckelhålet.
16 liter var det fram tills 2000. Men i praktiken tror jag skillnaderna är mindre i verkligheten.

Kört tomt på soppa i min 16 liters tank,fick fan inte i några 16 liter vid den tankningen i alla fall,tror det diffade på ca.2 liter,fick i 14.
Kör man lugnt så är 23-25 mil inga problem,med 19 liters tanken räcker det ju i en evighet...(nästan)...
Till TS.om hojen ser och känns bra så köp.
 
Jag testade en Firestorm, årsmodell runt -00 back-to-back mot mig egen R1 -98, och var väl lite förvånad över hur o-sportig VTR:en kändes i jämförelse, inte bara på motoreffekten utan på hela paketet lixom. Säkert en bra hoj till det allra mesta, men det var mer kompromiss mellan touring och sport än vad jag hade trott. Bara så att man har klart för sig vad man köper menar jag. :)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top