Honda vingklipper sattelitteamen....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Honda provar att sänka kostnaderna i MotoGP, genom att vingklippa sattelitteamen....

"One of the cost-cutting proposals aimed at saving MotoGP currently under discussion is the introduction of rev limits. The idea is that the lower revving engines will stress the engines less, and make them last longer, cutting the amount of maintenance required. Whether this will work or not is open to debate, and ever the great innovator, Honda have taken the first step, in announcing that they will be placing a rev limit of 18,200 revs on RC212V engines.

Of course, Honda isn't foolish enough to sacrifice its chance of winning a title while imposing rev limits, so the only bikes these limits will be applied to will be the satellite spec RC212Vs. The factory-spec Hondas of Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso and - presumably - Toni Elias will continue unfettered by any such limits.

This is a hard blow on the satellite teams. Though aimed at extending engine life from the current 600km to 1200km - or about two race weekends - it will also most likely render the satellite spec bikes unable to compete with the much faster factory bikes. Coming after two years of - by HRC's very high standards - substandard equipment, another year of circulating at the back of the field will make it even harder for the satellite Honda teams to secure sponsorship.

The restriction is even more frustrating because it cancels out the benefits of having pneumatic valves. The satellite teams were looking forward to being able to compete once again, now that HRC had dropped its old steel spring valve engines and switched to the potentially more powerful pneumatic valve unit. But most of those benefits will be lost due to the rev ceiling.

Though the rev limits may save money in maintenance for the satellite teams in the short term, the measure is unlikely to be much use as a guide to how such a rule might work if it were applied across the board. HRC will be content to let the satellite teams fall behind the rest of the field, but if a rev-limited-by-regulation RC212V proved uncompetitive, history says they would spend whatever it would take to get back on top of the pile, leaving no stone unturned in the quest for power, torque, or whatever was necessary to lift another championship.

The rev limit for the satellite teams could however be used as a test of logistics for HRC should new rules on extended engine life be introduced in 2010. With the satellite bikes lasting for two race weekends, HRC can test its logistics to get it right for next season, when regulations could be introduced to make it compulsory for all engines to last two race weekends. Just how satellite teams will feel about being used as a testing bed for HRC remains to be seen."
 
Tacksamt att köra för LCR och Scott och Gresini.. Suck.
 
Satellitteamen fick inte röra motorerna innan heller och nu ska de bara titta på när de vet att hojarna är medvetet långsammare..? :va

Honda...f**king up the racing world :mad:
 
Antar att de halverar leasingkostnaden för motorn nu när den håller för dubbelt så många race då?
 
Antar att de halverar leasingkostnaden för motorn nu när den håller för dubbelt så många race då?

Kostnaden för att leasa en motor av HRC blir nog densamma. Men istället för att ha 8 motorer per förare vilket är vanligt hos ett satelit-Hondateam så bör dom klara sig på 4 nu. En motor kostar ca 7 milj sek att leasa. Så borde bli 28 milj sparade kronor per förare då.
 
Så skillnaden mellan en fabrikshoj och en privathoj blir vilket varvtalregulatorn man ställt in. Wow, kul racing eller NOT! EPA-traktor trimmningsnivå ju..

I GP ska ju teamen ha fria händer att göra det dom vill. Kan teamet utveckla grejjerna till att varva 30.000 v/m så låt dom göra så! Nu får dom inte röra nånting på hojarna. Mycket av utveklingen har kommit från exprimentlusten från teamen av att göra sina hojar snabbare än konkurenternas.

Skulle inte förvåna om Honda ser till att sänka varvtalen ännu mera i smyg på dom satelitcyklarna som kan utman sina fabriksteam heller.. Skulle vara typiskt dom att göra så. Det är inget kul att nån utomstående har sån koll och kontroll på ens grejjer som ett team.
 
Last edited:
Det är så klart en sport i att nå högst varvtal, men att begränsa varvtalet är för mig en likvärdig restriktion som att begränsa cylindervolymen eller att ha en minimivikt.

Inte bara Honda som ser besparingar på varvtalsrestriktioner som en framkomlig väg:
http://www.fasterandfaster.net/2009/02/fiat-yamaha-urge-fim-to-make-motogp.html

Skillnad på om teamet själva väljer att begränsa varvtalet för dom vill spara pengar eller om tillverkaren sätter en restriktion bara på vissa hojar.

Är det satt en gräns i reglerna med varvtalet så som det är på tex cyl-volym och vikten så är det lika för alla att följa. Det är det ju inte nu. Begränsningen sitter i att Honda tycker det inte att teamet valt det.

Jag var inte emot en sån begränsning på varvtalet. Mera att teamen är så utelämnade nu för tiden då dom inte själva kan meka eller ändra nått med motorerna eller elektroniken. Tillverkarna hämmar utveklingen av teamen och kan favorisera vissa..
 
Last edited:
Om inte Hondas hoj passar teamen får de skaffa en annan. Bygga själva eller köpa in ifrån annan leverantör.

Det gäller inte fabrikshojarna och Elias om jag fattar det rätt? Då återstår de Pjuniet, Takahashi och de Angelis. dPt har mer kraft i hojarna än han klarar av!
Så då drabbar det i praktiken bara Takahashi och de Angelis? Svårt att tycka synd om dem ändå, jmfr t.ex. Hopkins och Melandris sits.
 
Last edited:
Om inte Hondas hoj passar teamen får de skaffa en annan. Bygga själva eller köpa in ifrån annan leverantör.

Så sant, men nu är ju det ju tyvärr en massa "politik" i den här branschen, så att hoppas att normala "marknadsregler", där kunden väljer med fötterna, det är nog att hoppas på lite för mycket.......
 
Så sant, men nu är ju det ju tyvärr en massa "politik" i den här branschen, så att hoppas att normala "marknadsregler", där kunden väljer med fötterna, det är nog att hoppas på lite för mycket.......

Sant, men att icke-fabrikare är likvärdiga fabrikteamens har väl aldrig riktigt varit en sanning? Bara mer uppenbart nu, men hur stor betydelse det har i praktiken vet i f-n.
 
Jo, det är jätteenkelt att gå till en annan tillverkare för ett team när man inte är nöjd med det som levereras. Tillverkarna står i kö för att sälja sina produkter till teamen :rolleyes:

Utvecklingen av gp-cirkusen gör en inte direkt hoppfull. Rättvis har den aldrig varit, har alltid funnits bättre team, hojar, däck för några förare. Men man försämrade iaf inte hojar för de lägre ner med flit, utan det var saker som inte fanns tillgängligt för alla.
 
Jo, det är jätteenkelt att gå till en annan tillverkare för ett team när man inte är nöjd med det som levereras. Tillverkarna står i kö för att sälja sina produkter till teamen :rolleyes:
Alla vill ha bästa hojen, men de som faktiskt kan bygga den har möjlighet att bestämma över detta. Är de tvingade att välja den tillverkaren? Vad har tillverkaren ut av att tillhandahålla alla extra cyklar?

Utvecklingen av gp-cirkusen gör en inte direkt hoppfull. Rättvis har den aldrig varit, har alltid funnits bättre team, hojar, däck för några förare. Men man försämrade iaf inte hojar för de lägre ner med flit, utan det var saker som inte fanns tillgängligt för alla.
Ingen större skillnad, i praktiken är det samma sak här. De små teamen har inte nya motorer tillgängliga för varje nytt race. Som konsekvens måste de motorer de har hålla i fler race.
 
Alla vill ha bästa hojen, men de som faktiskt kan bygga den har möjlighet att bestämma över detta. Är de tvingade att välja den tillverkaren? Vad har tillverkaren ut av att tillhandahålla alla extra cyklar?

Ingen större skillnad, i praktiken är det samma sak här. De små teamen har inte nya motorer tillgängliga för varje nytt race. Som konsekvens måste de motorer de har hålla i fler race.


Förr om åren var det faktiskt en möjlighet för teamen att själva bygga hojar och tävla med dem. Med kostnadsstegringen som varit är inte det längre en möjlighet, innan gick det att vara med trots att man inte vann.
Sen fanns det team med satellithojar som vann race, trots att man inte hade värsta grejerna.
Men men, varför drömma tillbaka om något som var bra..
Nästa år har vi nertrimmade hojar för att garantera att de inte slår nr1-teamet.. Jag tror jag skiter i viasat-paketet faktiskt, och då har jag ändå alltid tyckt att gp-cirkusen vart the shit sen 1989...
 
Förr om åren var det faktiskt en möjlighet för teamen att själva bygga hojar och tävla med dem. Med kostnadsstegringen som varit är inte det längre en möjlighet, innan gick det att vara med trots att man inte vann.
Sen fanns det team med satellithojar som vann race, trots att man inte hade värsta grejerna.
Det är väl inte så länge sedan som de snickrade ihop en vinnare i vedboden i Bologna? :D
Elias tog en andra plats ifjor på satellithoj, inte såå långt borta.
Kostnadsstegring mötes väl bäst med innovation? Teamen satsar inte på kreativitet, och de med kompetens låter sig köpas över till de stora.
 
Det är väl inte så länge sedan som de snickrade ihop en vinnare i vedboden i Bologna? :D
Elias tog en andra plats ifjor på satellithoj, inte såå långt borta.
Kostnadsstegring mötes väl bäst med innovation? Teamen satsar inte på kreativitet, och de med kompetens låter sig köpas över till de stora.

Ja, det händer ibland, men hur ofta? Som det ser ut nu, ser det ju ut som de stora teamen köpt sina placeringar redan innan start, och det ska till förarfel, skador eller maskinfel för att de inte ska få sin köpta pallplats..
Den enda som blir glad, ett kort tag är sponsorn som är säker på sin exponering, när det sportsliga sviker helt, kommer publiken att svika i slutändan.

Teamen jobbar numer bara för en sak, att få in stålar så de kan leasa en hoj, eftersom det är enda chansen för dem att få vara med.
 
Det är väl inte så länge sedan som de snickrade ihop en vinnare i vedboden i Bologna? :D
Elias tog en andra plats ifjor på satellithoj, inte såå långt borta.
Kostnadsstegring mötes väl bäst med innovation? Teamen satsar inte på kreativitet, och de med kompetens låter sig köpas över till de stora.
En bra dag där alla planeterna ligger i linje så kan ju en sådan som Elias hamna bra långt upp i listorna på en satelitthoj men det är ju mer pga omständigheter än ngt annat. I det aktuella fallet tex. att Michelin helt gjorde bort sig med däcken, Stoner kraschade ut sig etc. West var ju för tusan femma i det loppet och bara det är ju indikation på att det var något seriöst fel den helgen, Elisa var den mest distanserade tvåan under hela säsongen med sina 15 sekunder så det var ju inte ens nära. :)
 
I det aktuella fallet tex. att Michelin helt gjorde bort sig med däcken, Stoner kraschade ut sig etc. West var ju för tusan femma i det loppet och bara det är ju indikation på att det var något seriöst fel den helgen
I det aktuella fallet var jag där, det var en seriöst bra helg :)
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top