Honda Vigor 650 vs. Honda SLR 650 vs. Dominator

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Pappa ska byta sin gamla BMW mot en lite lättare offroad/landsvägshoj, och de han tittat på är som sagt Vigor 650, SLR 650 och Dominatorn.

Vad jag förstått är det mycket gemensamt mellan de tre, men vad är de stora skillnaderna?

Det är ca. 1998 till 2002 som är aktuella

Nja utseendet men framförallt fjädringsvägen är bättre på Dominatorn. Nu kanske jag blandar ihop dem men är inte SLR & Vigor samma hoj om SLR kanske slutade tillverkas -98 så blev det en uppdatering -99 med plast som de döpte till Vigor?

Om pappa är lång så skulle jag föredra Dominatorn men allt avgörs vid provkörning som vanligt!

Han är väl 185 lång ungefär...
Hojen kommer knappast att få gå i någon svår terräng, knappast annat än asfalt, så fjädringsvägen är nog inga problem!

Han har en stor BMW nu och vill bara ha en lättare pendlar- och kvällsturshoj "på ålderns höst:crash"

Iallafall tycker han att Vigor är snyggast, är den bättre än Dominatorn på landsväg? Dominatorn är väl ingen jättehöjdare på det?

Mmmm det var inte terrängkärning jag i 1:a hand tänkte på mer komfort samt Vigor/SLR kanske kan kännas en aning för låga. Kolla om du kan hitta sitthöjden på dem så kommer du förstå. Det finns landsvägsanpassade däck att sätta på dominatorn också. T,ex hur många kör grus mer Honda varadero alt African twin samt transalp. Nu vet jag inte storleken på bmw om den är på 1150cc/1200 eller mindre men har han tittat nåt på t,ex transalp då 1-cyl kan kännas en aning tunn ibland!

Jag har haft en Vigor under ett par mänader. Tyckte den var riktigt slö, sats istället på en dominator. Även om motor är den samma så tror jag att dominatorn känns rappare.

Hittade lite sitthöjder!

Dominator Sitthöjd: 880mm
FX Vigor sitthöjd: 845mm
Transalp sitthöjd: 841-843mm beroende på årsmodell

Hittade ingen på SLR men borde vara liknande som Vigor.

Tack för svaren!

Det är en R100RS -82 han har nu, rätt stor alltså!

Om ni skulle jämföra med en BMW Funduro? Alltså första generationen?

Jag hade en sån innan, men jag har aldrig provat någon av Hondorna...

Om det är asfalt som gäller så fungera både NX650 & f650gs alldeles utmärkt. Nu var det länge sedan jag provade båda men frugan hade en f650gs -03 dock den nyare versionen & den gick kanon + var mkt snål. Vi var på mc semester uppe i dalarna så jag hyrde en likadan som hon hade då jag inte ville köra KTM,en & jag trodde inte att det var sant men enligt beräkningarna så drog de strax under halvlitern! :tummenupp

En god vän äger den 1:a generationen av 650 som du hade & den fungera fortfarande bra trots 6000mil.

Vet ej vad sitthöjden är på 1:a generationen men frugans låg på ca 780mm

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back