Honda VFR800 eller....?

Om jag inte hade möghacka för långfärder så hade det blivit en FZ1 igår.
Jag vill inte ha ngn tyngre hoj längre utan det är just VFR 800 som lockar nu.
Men det får inte va att hon inte vågar åka.

Menar du att FZ1:an är oskön för passageraren? Har själv aldrig skjutsat på min, men är ju bra att veta hur den står sig. FZ1-S alltså med halvkåpa. Den nakna varianten har väl en sämre bakdel så den ska man inte diskutera i dessa sammanhang.
 
Har inte åkt därbak själv men skjutsat en del på min FZ1-S....går väl bra men nån långtourer är det knappast
 
Gillar man ha hälarna i röven när man åker så är FZ1/8 S helt ok :crash
För kortare individer fungerar det säkert ypperligt att åka bak.

Men när sambon har knäna i revbenen på en under turen sitter hon nog inte riktigt bra på den ;) :brinnerupp
 
Last edited:
Jag såg en VFR med riktigt passagerarsäte på Lockarp igår.
Är det ngn äldre modell som det faktiskt går att sitta på?
 
Jag såg en VFR med riktigt passagerarsäte på Lockarp igår.
Är det ngn äldre modell som det faktiskt går att sitta på?
Viffern innan VTEC hade i allafall en riktigt bra dyna. Har haft en -98 och den gick det alldeles utmärkt att skjutsa på.

161.jpg
 
Bagster har riktigt fina sadlar till VFR. Ibland finns det någon ute på Ebay ......
 
Gillar man ha hälarna i röven när man åker så är FZ1/8 S helt ok :crash
För kortare individer fungerar det säkert ypperligt att åka bak.

Men när sambon har knäna i revbenen på en under turen sitter hon nog inte riktigt bra på den ;) :brinnerupp

Åfan, den är så jäkla kass alltså. Jösses... men är ju bra att veta så man inte tar någon förstagångsåkare som sen aldrig vill åka mc igen. :3freak
 
Varför köpa en dyr dyna som oftast är fulare än orginalet. När du kan köpa en Airhawk kudde billigt, sen kan du använda den hur många hojar du än byter till i framtiden
 
Lilla? Haha! Allt är relativt. Tricket är att man ska undvika att skjussa! Dubbelt så kul och hälften så dyrt. :hihi

Varför då?
Skjussar man rätt person kan man ha roligt på hojen dagtid o under täcket nattetid :mattias

För att gå till sakligheter för TS, så är 800'an en trevlig hoj.
Jag fick prova en moddad VTEC o den gick bra. Inget för mig, som då körde Blackbird, men som all-round. Ja. VTEC kan väl vara lite läskigt om man kör bana o den kickar in i en kurva... tjooohoo....

Försäkringen på 800'an är snuskigt överkomlig på salu ansvar... tror min kompis betalade 3500-3800 hel/hel... i en byhåla utanför HBG.
 
Last edited:
Ingen kan beskylla VFR800 för att vara en "rolig" hoj. Däremot är den praktisk, bekväm och småpigg. Ungefär som mellanmjölk.
Gillar du att gasa ibland tycker jag du ska titta på lite större maskiner.
 
Jag tycker VFR 800 är en rolig hoj:
Powerglide: Jag fattade det som att du ville ha en mjuk o skön sittplats bak. Vill du ha ryggstöd så är nog en toppbox det skönaste
 
Provkörde VFR1200 och blev lite besviken. Kardanen kändes glappig och man kände vibberationer i fotpinnarna av den automatiska växelådan hela tiden i de lägra växlarna. Fast det är nog en vanesak. Men något därimot som sabbade sjukt mycket va motorljudet :( Men provkör ändå för detta är kanske bara min uppfattning.

Letar du i den prisklassen finns det mycket roligt :)

Hehe va precis som du och letade efter något sporttouring och viste inte vad det skulle bli. VFR1200 trillade bort direkt efter provrundan. VFR800 va fortfarande aktuell men ville samtidigt ha något annorlunda.

Gick så illa att jag seriöst övervägde en M1800R speciellt efter provrundan. Jävla vilken motor :) Men viste att jag skulle tröttna rätt snabbt när fegislingerna på däcken hade börjat håna mig hehe.

Sen en dag råkade jag provköra en Moto Guzzi 1200 Sport 2010 i helsingborg och kände. Färddator plus massa annat udda grejs för att inte glöma hur den vill dra om kulle en när man gasar till ;). Forskade hela helgen på internet och de verka förvånasvärt befriade från problem. Sen veckan senare så stod en i mitt garag. Konsigt hur det funkar när man känner att man har hittat rätt. Så mitt råd är att ha ingen skam i kroppen och kör runt och provkör lite av varje. När du hittar rätt så behöver du inte ställa frågan här om vilken ska jag köpa :D

Eventuella hojar: Honda CB1300SA, Aprilia RST, Honda Blackbird, ZZR1400, ducati ST4, BMW K1300

börja med dessa :)
 
Varför? Taskig känsla fram?
Om man jämför med en konventionell gaffel av senaste snitt (Läs sporthoj < 5 år) är det taskig känsla fram. Fördelen är att den inte niger / ändrar styrgeometrin vid inbromsning. Den är lite trög i hårnålskurvor men är väldigt stabil i långa svepande kurvor. Det känns lite underligt till en början... En rolig detalj är elektriskt justerbar fjädring. Det är bara att provköra och få sig en egen uppfattning!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top