Honda VFR800 eller....?

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Jag är ute efter en hoj som är en sportigare touring från 2008 och framåt. Har kollat lite på Honda VFR800 och VFR1200. 800:n är en gammal modell och 1200:n kom 2010.
Vad finns för alternativ hos andra märken som är trevliga och lättkörda?
 
En Kawa Z 1000SX kanske?

Annars PM:ar du Javaguru, så kan han säkert berätta hur en FZ1 S är att toura med!
 
Var själv ute efter en Sprint St 08-09 men hittade inget lämpligt objekt, provkörde VFR800 och var såld.
Har efter det provat en ST och tror att det är hugget som stucket mellen dem.
Dock är jag supernöjd med VFR:n , både för lek och att åka 2 på, lycka till.
 
Känner att det kanske är en trevligare motor i Hondan med din V4 än Trajjan med sin 3:a ? Känns VFR:en lite sportig också?
 
Visst kan den flytta på sig ordentligt om man vill, går att Busa riktigt bra, men det är ingen Ninja :)
Hojen är fantastiskt bra på det mesta,fruktansvärt mångsidig.
Finns nog en anledning till att inte Honda har ändrat så mycket sedan 2002 :tummenupp
Läste en artikel om ett MC-bud i U.K. som körde 70 000 mil med sin, bytte dock motor efter 36 000 mil har jag för mig.
 
Sprinten har lite mer pulver än VFR i övrigt är den dock bara sämre.

Haft min VFR sedan den var 470 mil gammal och nu har den gått ca 3100 mil. Utöver de givna servicepunkterna är beläggen runtom bytta en gång, däck fram/bak 2 ggr samt värmehandtagen och då bara själva handtagen med vämreelementen i.

Problemfriare blir det inte, haft skoj också :)

VFR 1200 går som tåget med bra sug i bromsarna (6-kolvsok fram), kardan och slirkoppling gör att den är trevligare vid aktiv körning än så gott som alla kardankonkurrenter och jag har kört de flesta, lite för tung för mig dock.
 
Några tips för att få passageraren att trivas där bak på den lilla plastbiten?
Sargent Cycle verkar ju ha en variant.

4f8adf06-d368-5f83.jpg


Gärna med ngn typ av rygg/rumpstöd för att hålla emot vid acceleration.
 
Vad har du för prisramar för hojen? Och ska du skjutsa? Vad är viktigt?

Det finns rätt många sporttourers.
En som inte nämnts hittills är GSX1250, tex. Eller den nya CBR600F

Själv kör jag z1000sx och trivs som fan med den. Den är mer sport än touring, där tex GSXen är mer touring än sport. Ett hett tips för Z1000SX är att köpa giviramen istället för kawas special, så går den att plocka av med snabbkoppling när du inte vill ha sidoväskorna på, plus att ha både topbox och sidoväskor, vilket inte går med kawas egna. Sedan är Giviprylarna billigare på ebay. ;) (Lite jobbig att montera på bara iom att man får plocka av all plast på bakänden för att göra det)
 
Några tips för att få passageraren att trivas där bak på den lilla plastbiten?
Sargent Cycle verkar ju ha en variant.

4f8adf06-d368-5f83.jpg


Gärna med ngn typ av rygg/rumpstöd för att hålla emot vid acceleration.

Lilla? Haha! Allt är relativt. Tricket är att man ska undvika att skjussa! Dubbelt så kul och hälften så dyrt. :hihi
 
Om jag inte hade möghacka för långfärder så hade det blivit en FZ1 igår.
Jag vill inte ha ngn tyngre hoj längre utan det är just VFR 800 som lockar nu.
Men det får inte va att hon inte vågar åka.
 
Corbin har sadel med ryggstöd men det var ngt av det fulaste jag sett :brinnerupp

ImageUploadedByTapatalk1344490215.697555.jpg

Kan lika bra köra med top box i så fall ;)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top