Honda vfr800 -99 att tänka på och pris?

benzer

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2024
Hoj
Honda VFR 750 1994, Yamaha XVS1100 2003
Hej!

Jag skulle behöva lite tips. Jag är intresserad av att köpa en Honda vfr800 -99

Vad skulle du betala om den gått 5000mil, ser fräsch ut och bra däck?
Finns det några speciella saker att tänka på som kan sänka priset om det inte är gjort. T.ex. svindyr service att vänta vid 5600mil eller liknande :)

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Trevlig helg på er alla
 
Jag har en VFR 800 -98. Ventilkontroll är varje 2400mil, så kolla om den är gjord. Att lämna in på verkstad lär kosta en slant (jag gör service min själv), det är lite bökigt. Kolla att laddningsregulatorn fungerar, standard fel och brukar vara utbytt. Kolla skicket på bromsslangarna, ett komplett kit med stålomspunna slangar är dyrt då det är många slangar tack vara CBS-bromsarna. I övrigt är det en skottsäker maskin om den är servad och ordentligt skött.
Pris är svårt att säga, men är det den som finns på Blocket i Ljungby så skulle jag säga att den osett ligger ganska rätt i pris. Men sedan hänger det ju på om punkterna ovan är i ordning.
 
Bombsäker, ventilkontroll/justeringen är bökig och dyr men jag har förstått att det är sällan de behöver justeras.

Annars tror jag att typ voltregulatorn brukar paja på dem, inget stort problem eller dyrt heller för den delen!
 
Jag har en VFR 800 -98. Ventilkontroll är varje 2400mil, så kolla om den är gjord. Att lämna in på verkstad lär kosta en slant (jag gör service min själv), det är lite bökigt. Kolla att laddningsregulatorn fungerar, standard fel och brukar vara utbytt. Kolla skicket på bromsslangarna, ett komplett kit med stålomspunna slangar är dyrt då det är många slangar tack vara CBS-bromsarna. I övrigt är det en skottsäker maskin om den är servad och ordentligt skött.
Pris är svårt att säga, men är det den som finns på Blocket i Ljungby så skulle jag säga att den osett ligger ganska rätt i pris. Men sedan hänger det ju på om punkterna ovan är i ordning.
Stort tack för detta! Du prickade rätt med den i Ljungby :) Finns även en i Mjölby som ser fin ut men det är lite längre bort för mig.
 
Bombsäker, ventilkontroll/justeringen är bökig och dyr men jag har förstått att det är sällan de behöver justeras.

Annars tror jag att typ voltregulatorn brukar paja på dem, inget stort problem eller dyrt heller för den delen!
Tack för hjälpen!!
 
Såg en VFR 800 -98 till salu för 18´ för ca ett år sedan. Den hade utbytt laddningsregulator och några fler mil på mätaren. Tror den låg ute till försäljning ett par månader.
 
Hade en VFR 800 -98 för ca 10 år sen. Saknar den fortfarande. Brukar kolla då och då på annonser och fundera på att köpa en igen. Som många säger, laddregulatorn kan strula, jag fick byta min ett par tre ggr innan vi fick ordning på det. Men annars funkade den super. Låter magiskt härligt med slipon och har ett jävla gött vrid!
 
Ventilkollen på en -99 är väl inte så bökig (eller, ja det är ju en ventilkontroll). Det är 02 och senare som de är bökiga med VTEC.
 
Ventilkollen på en -99 är väl inte så bökig (eller, ja det är ju en ventilkontroll). Det är 02 och senare som de är bökiga med VTEC.
Allt är ju relativt :hihi. Det krångligaste på Gen 5 är främre cylindrarna, där underlättar det om man plockar bort ena kylaren för bättre åtkomst.
 
Last edited:
VFR ska man ha.

Notera den röda hojen.
 

Bifogat

  • Screenshot_20241008_213515_Chrome.jpg
    Screenshot_20241008_213515_Chrome.jpg
    372.9 KB · Visningar: 24
Han svarade inte på flera dagar, hade nåt strul med appen. Sen kom det ut en Vfr750 -94 som jag klippte direkt 😊
1994-1997 (tror jag) är väl de absolut snyggaste årgångarna. Då har du i princip en NR750 nudå, fast bättre eftersom det finns delar.
 
Nu känns köpet om möjligt ännu bättre! :) Road Rash hade jag glömt bort, vilket spel!

Kanske får bli vita fälgar till nästa säsong
Japp, minns vi satt och garvade som f-n på 90-talet när jag upptäckte att man kunde slåss i spelet. Trodde först det bara var ett vanligt tråkigt mc-spel.

Mc-spelen som det tog väldigt lång tid för innan de blev lika bra som bil-spelen.

Har tyvärr bara möjlighet för 1 hoj. Hade jag inte åkt gammelBusa hade jag nog haft en VFR då de är lite udda och man gillar att ha det som inte precis alla andra har.
 
Jag tycker min vfr-98 är ganska rolig att fixa med när underhållet ska utföras. Ventilkollen är en baggis efter man vinklat fram oljekylaren. Justeringen något meckigare men vem som helst som innehar verkstadshandbok+ tålamod klarar av det men det tar tid om man inte gjort det förut. Kolla gärna oljekylningens anslutning vid motorblocket på högra sidan som jag förmodar är utloppet. Har föregående ägare överfyllt olja vid oljebyte så blir det för högt oljetryck och oljan trycks ut genom hydraulslangen.
Kör inte så mycket och inga längre sträckor men när andan faller på någon gång framöver så vet jag att hojen alltid startar i alla väder.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top