Honda VFR-tråden

Om försäkringar.....

Har haft Viffern (VFR800-13) försäkrad hos IF (märkesförsäkring) men noterar nu att premien ökat till 10 600 kr för hel/hel (40+, Stockholm ytter-ytterområde, kk sedan 2011) för nästa år.
Det är ca 2 500 mer, alltså rätt saftig höjning.

Kontroll hos Svedea gav mig 5400 kr hel/hel med halverade självrisker.
Behövde inte särskilt lång betänketid.
Fler som ser samma höjning?
 
Fast bara om du köper via handlare..... har jag för mig..
 
Så verkar det vara. För mig är dessutom Svedea bara lite billigare än Bilsport och MC trots att det är en märkesförsäkring.
 
Har en ny Haynes-manual till salu om någon är intresserad. Pris: ca 250:- Bytte hoj innan den hann användas.
 
Finns mig inget färdigskuret, du får köpa ett universalark och klippa till själv. Fick jag göra iaf på min 97:a.
Vill minnas att det gick åt en bit till plasten under/bakom tanken också.
 
Last edited:
Hej
Jag ska skaffa mc igen, det är 20år sedan jag åkte. Jag ska kolla på en vfr800f 2015 idag.
Ni som har en sådan är ni nöjda?

Dennis
 
Hej
Jag ska skaffa mc igen, det är 20år sedan jag åkte. Jag ska kolla på en vfr800f 2015 idag.
Ni som har en sådan är ni nöjda?

Dennis
Tyvärr är den i tyngsta laget mot dagens konkurrenter som tex Yamaha Tracer. Motorn är super men börjar bli gammal till åren.

Jag skulle nog rekomendera en begagnad vrf1200 före 800cc. Allt är nyutvecklat på 1200cc.Det kan ej sägas om vfr800, från 2002. Alltså13 år gammal hårdvara

där lite kosmetisk plast har gjorts om. Alla hårdvara är samma förutom värmehandtag, antispinn.

Se mitt utlägg nedan för jämförelse
 
Last edited:
Så det skiljer 70 hästar och runt 20 kilo mellan 1200cc och 800cc. Mellan Tracer och VFR800 skiljer det sig hela 50 kilo vilket är en passagerare modell mindre att släpa på.

Passa på och provkör alla tre nedan innan du köper en ny VFR800 -15 då den är lite för över prisatt mot konkurrenterna.

Det skiljer ju 30 000 kr från närmaste konkurrent mellan VFR800 och Tracer.


Yamaha Tracer
115 Hk
85Kw
Torrvikt 190.
Våt 210
93 000:- kr

Honda VFR800
dubbla fyrkolvsok fram
kedja enkelsving
105Hk
77kw
242 kg Torr
267 kg Våt
122 000:- kr

Honda VFR1200
dubbla Sexkolvsok fram
Enkelsving Kardan
172Hk
127Kw
267 Kg Torr
287 kg Våt
finns beg för 90 000 > 160 000
 
Så det skiljer 70 hästar och runt 20 kilo mellan 1200cc och 800cc. Mellan Tracer och VFR800 skiljer det sig hela 50 kilo vilket är en passagerare modell mindre att släpa på.

Passa på och provkör alla tre nedan innan du köper en ny VFR800 -15 då den är lite för över prisatt mot konkurrenterna.

Det skiljer ju 30 000 kr från närmaste konkurrent mellan VFR800 och Tracer.


Yamaha Tracer
115 Hk
85Kw
Torrvikt 190.
Våt 210
93 000:- kr

Honda VFR800
dubbla fyrkolvsok fram
kedja enkelsving
105Hk
77kw
242 kg Torr
267 kg Våt
122 000:- kr

Honda VFR1200
dubbla Sexkolvsok fram
Enkelsving Kardan
172Hk
127Kw
267 Kg Torr
287 kg Våt
finns beg för 90 000 > 160 000

Jag kollade på 1200 men jag gillade 800 mer. Det var mer likt de cyklar jag åkte på förr på hedenhös tid.
köpte en vit nu ikväll.
 
Synd att så många tycker att det är en gammal konstruktion,men faktum är att det funkar fortfarande och håller väldigt bra och den senaste 800 är riktigt skön och skapligt utrustad
 
Man kan inte riktigt jämföra en VFR800 och en 1200, det är två helt olika djur. 800:an är i mitt tycke SPORTtouring, medan 1200:an är mer sportTOURING.

Grattis Dennis till köpet, det är en bra hoj - fortfarande! :tummenupp
 
halloj!, gjorde en efterlysning på bytes/ bortskänkes tråden innan- skulle vilja hitta en växel petare till vfr 750- då det är sagt att den ska passa rakt av på SP1 (fast med resultat att det blir race växling då- 1 upp resten ner). ngn som har nått gammalt jox i sina lådor??

//jj
 
Häj på Er:lol Har ju en vfr800-98 som går bra men funderade på varför den rycker så inijävulskt, speciellt i stan? Kom på att man kunde byta tändstift:banana för att senare(kanske) uppnå nirvana. Det satt innan NGK R CR8EH-9 i topparna:död Ägaren innan gillade nog att köra i kallt väder.. Jag beställde NGK CR9EHIX-9 från sparkplugs.co.uk efter att ha läst på vfr forumet :tummenupp om fördelarna med såna stift jmf med original. Helt otroligt vilken skillnad det blev! Drar ryckfritt och mjukt från 2000varv och uppåt där han förut nära på storknat.. Nu är han urstark nästan som man kopplat en åskledare i varje cylinder:lol. Hur kan jag missat en sån enkel modd? Den kan ju inte dra mer soppa nu? snarare mindre? och vettifan om inte nån mer hästkrake hittat till bakhjulet dessutom..
 
Häj på Er:lol Har ju en vfr800-98 som går bra men funderade på varför den rycker så inijävulskt, speciellt i stan? Kom på att man kunde byta tändstift:banana för att senare(kanske) uppnå nirvana. Det satt innan NGK R CR8EH-9 i topparna:död Ägaren innan gillade nog att köra i kallt väder.. Jag beställde NGK CR9EHIX-9 från sparkplugs.co.uk efter att ha läst på vfr forumet :tummenupp om fördelarna med såna stift jmf med original. Helt otroligt vilken skillnad det blev! Drar ryckfritt och mjukt från 2000varv och uppåt där han förut nära på storknat.. Nu är han urstark nästan som man kopplat en åskledare i varje cylinder:lol. Hur kan jag missat en sån enkel modd? Den kan ju inte dra mer soppa nu? snarare mindre? och vettifan om inte nån mer hästkrake hittat till bakhjulet dessutom..

Vilken växel kör du på i stan, antar att hastigheterna varierar mellan 30-50 km/h?
 
Vilken växel kör du på i stan, antar att hastigheterna varierar mellan 30-50 km/h?

Har originaldrevat och kryper kanske på tvåantrean i köer där det ofta blev ryckigt gassvar men nu..helt sömlöst vid minsta vridning på rullen. Har ingen koll på varvet vid given hastighet..måste kolla:)

Kollade nu ikväll och det verkar som den med näppe klarar 40 på fyran fast då segdrar han, iinte så snällt för motorn.. förövrigt underbart hojväder:)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top