Honda VFR-tråden

Nubliven ägare till en kanonfin 800FI 01:a.
Fan vad nöjd jag är och helt sjukt vilken skillnad mot ER6:an jag hade tidigare!:banana:banana:banana

Då ska vi se: klarglasblinkers och Klarglasbaklykta beställt. :)
rjan VFR SvartVit.jpg
 
Tjena gubbar! Jag ligger i fireblade 900-tråden egentligen men behöver er hjälp snarast! Jag har en VFR800-sving liggandes med en VFR750-fälg. Jag ska installera detta på min 954a.
Men jag behöver hjälp med längden på bromsslangen bak! De jag ska beställa från kan tillverka i längre mått än den jag behöver.
Tack på förhand!
 
Vill bara hälsa glad sommar på alla V4 älskare :rolleyes: hoppas jag inte blir utmobbad med min nya CROSSDRESSER :yoparty

Ni kan kalla den HEN :confused: eller var det Honda som skulle det ?

Skämt å sido hitta ingen lämplig tråd till min hoj så nu våldgästar jag denna.


En bra review av VFR800X, håll till godo. Med tillhörande Youtube klipp.
VFR800X Crossrunner
Crossrunner_2012_MainImage.jpg
 
Last edited:
På jakt efter "engine guard" / krashpuckar / motorskydd till VFR. Endast hittat skydd till kylarna på sidorna. Jag är öppen för förslag på lösning.

Vill se till att kopplingskorgen inte går hål på vid eventuell marksyning. Dom jag hittat sitter för högt upp, nästan i tankens underkant.

Och resultatet är att kopplingskorgen fortfarande ligger illa till
crash1.jpg


På Z800 köpte jag dessa vilket skyddar förbannat bra. Jag önskar väl för mycket....
999940334A.jpg
 
Last edited:
härligt o se en likasinnad :tummenupp

Kör själv en "cr" sedan i höstas och trivs förbannat bra med den, enda nackdelen som stör mig är toppfartspärren!
 

Bifogat

  • vår.jpg
    vår.jpg
    184.7 KB · Visningar: 102
Jaha då vart det en ny slipon från SC-Project racing.

Valet föll på klassisk oval kolfiber variant "RC60".

Det har vart mycket svårt att hitta nått med vettig kvalite och utseende för under 4000kr. Nu landade priset på 3200:- vilket är acceptabelt då ingen verkar tillverka slipons till VFR800X.

Firman verkar seriös då dom har sponsrat 11 olika team. Men totalt anonyma för mig tills jag hitta deras hemsida.


Hittade dock en drömslipon ! Italiensk slipon-porr på hög nivå.

Det ser mer ut som en skulptur som hör hemma på moderna museet än på min crosstourer ! Galet fina former. Tyvärr är priset sjukt högt. cirka 7000kr + frakt.

http://www.hpcorse.com/EN/prodotti/4/hydroform


HP Corse Hydroform

 
Last edited:
Då blir det Norge 1 Vecka. Allt i lådorna skall va monterat och klart tills imorgon kl 11 när jag åker. Kan bli lite tajt :gnissla måsta packa också....hmm

* 12V uttag
* 29Liters Färganpassade Sidoväskor
* 31Liters Färganpassad Topbox
* Centralstöd
* Högre ruta
* Värmehandtag
* Tankpad

honda small.jpg

Nya SC Project Låter skitbra !
sc small.jpg
 
Håller på med ett bilbygge och hade tänkt använda mig av motorn från en vfr800 och undrar om någon här kan hjälpa mig med lite mått på motorn?

Skulle vilja veta bredd, längd och höjden mätt utan sumpen.
 
är väl lika tråkig som föregångaren antar jag.
108 hk och får växla som en tok för att det skall hända något.
en uppborrad variant på 140 hk hade fan varit något.

VM i trådlyft, jag vet.
Jag har väldigt svårt att tycka att man får växla som en tok för att det skall hända något. Moment och effektkurvan är inte sådär enormt olik hur den typiskt ser ut för motorer med jämförbar storlek och effekt. Det finns hyfsat med kraft inom ett ganska brett spann. Men det är klart att om du skall ha ut max ur den så är du beroende av att hålla dig inom spannet 8000 - 11000 varv vilket innebär en del växling då det trots allt går ganska fort mellan växlarna.

Men om du inte vill växla så är ju den nya VFR 1200 perfekt för dig. Den finns ju med automatväxel. Då slipper man växla helt och hållet.

Personligen så gillar jag att man kan ligga på hög växel med låga varv och glida för att sen bara stampa ner några växlar och få den att byta karaktär och motorljud till det där lite arga V4 ylandet.
 
VM i trådlyft, jag vet.
Jag har väldigt svårt att tycka att man får växla som en tok för att det skall hända något. Moment och effektkurvan är inte sådär enormt olik hur den typiskt ser ut för motorer med jämförbar storlek och effekt. Det finns hyfsat med kraft inom ett ganska brett spann. Men det är klart att om du skall ha ut max ur den så är du beroende av att hålla dig inom spannet 8000 - 11000 varv vilket innebär en del växling då det trots allt går ganska fort mellan växlarna.

Men om du inte vill växla så är ju den nya VFR 1200 perfekt för dig. Den finns ju med automatväxel. Då slipper man växla helt och hållet.

Personligen så gillar jag att man kan ligga på hög växel med låga varv och glida för att sen bara stampa ner några växlar och få den att byta karaktär och motorljud till det där lite arga V4 ylandet.

Du vet att man kan mappa om Hondas orginal Boxar nu?,

vilket innebär att man kan fila på just körbarhet genom att pillapå soppa å tändning för att få en bättre gång.

detta utan några extra Påvercomanders Lr dylikt

bara ett tips...:glömdet
 
Du vet att man kan mappa om Hondas orginal Boxar nu?,

vilket innebär att man kan fila på just körbarhet genom att pillapå soppa å tändning för att få en bättre gång.

detta utan några extra Påvercomanders Lr dylikt

bara ett tips...:glömdet

Det visste jag faktiskt inte. Å andra sidan så har jag inte funderat på det.
Det jag har mest problem med är att tiden som jag får njuta av ljudet från V4 motorn på fullgas är så kort innan hastigheten blir väldigt mycket högre än jag är bekväm med på dom vägar jag gillar att köra.

Att den har en liten (enligt min åsikt) knappt märkbar svacka kring 6000 varv någonstans ser jag inte som ett problem. Ska jag accelerera med segdragning så får jag ta det och vill jag ha max acceleration så lägger jag mig i alla fall i ett annat varvtalsregister.

Det är möjligen att den kan vara lite ryckig vid mycket små gaspådrag i låga hastigheter som jag skulle kunna tänka mig att göra något åt. (Antagligen till stor del en följd av att dom gjort svänghjulet i balsaträ eller något annat nästan viktlöst material för att göra motorn såpass varvvillig) Men det ska vara rätt billigt för att jag ska tycka att det är värt det.

Vad gäller effekt och register så brukar ommappningar ge väldigt små skillnader på sugmotorer. Får man 5% ökning i effekt får man vara nöjd.
 
Massa text .....

Vad gäller effekt och register så brukar ommappningar ge väldigt små skillnader på sugmotorer. Får man 5% ökning i effekt får man vara nöjd.

Precix rätt,,, Det är körbarhet som man kan ändra på t,ex Duccar som går snålt kan bli väldigt "ryckiga" på mellangas , som åtgärdas enkelt med lite "patchning" av datalådan .

Hemligheten med Honda är att det tills ganska nyligen inte gått, alt varit dj---gt svårt att patcha org ECU
men sen nyår finns det verktyg att fixa detta genom diagnos porten

"Sofar" vet jag bara ett ställe i Svergie som gör detta , men som sagt var ,Det är möjligt
/ssdd
 
Precix rätt,,, Det är körbarhet som man kan ändra på t,ex Duccar som går snålt kan bli väldigt "ryckiga" på mellangas , som åtgärdas enkelt med lite "patchning" av datalådan .

Hemligheten med Honda är att det tills ganska nyligen inte gått, alt varit dj---gt svårt att patcha org ECU
men sen nyår finns det verktyg att fixa detta genom diagnos porten

"Sofar" vet jag bara ett ställe i Svergie som gör detta , men som sagt var ,Det är möjligt
/ssdd

Vilka är det som gör det och har du någon aning om kostnad.

Att minska den lilla ryckigheten vid låga varv och låga gaspådrag är det enda som jag känner något som helst önskan att göra. Men det får inte vara för dyrt. Är det mer än någon tusenlapp så har jag svårt att motivera mig.
 
Håller på med ett bilbygge och hade tänkt använda mig av motorn från en vfr800 och undrar om någon här kan hjälpa mig med lite mått på motorn?

Skulle vilja veta bredd, längd och höjden mätt utan sumpen.

Låter intressant! Skriv gärna lite mer om bygget.

Jag har förövrigt en VFR750-motor lös som jag skulle kunna ta måtten på. Den har ju mycket gemensamt med 800:an utan VTEC.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top