Honda VFR-tråden

Hade en 800 -08 i styvt 3000 mil vilket var trevligt men justera bort ryckigheten var ett måste så att säga. När 1200'an kom låna jag den av Hondahandlaren och avverkade en skaplig sträcka under en timma vill jag minnas. Var riktigt nöjd då och tyckte den var hur trevlig som helst med dess egenskaper, dock har det inte blivit något köp av denna ännu.

Provkörde nyligen en som gått 3000 mil och den hade typ värre ryckstrul än 800'an någonsin hade? Ska dock inte svära på att det endast var registret som strula men brukar dom "glappa" upp i slutväxeln eller så, något känt strul och om så vad är åtgärd = justering eller dyrt? Eller är det i regel en mapppning som behövs?

Detta var en 2010´a, manuell om knappväxlarna fanns redan då.
 
Här var det dött.. Ingen som kör vfr längre :va Själv kör vfr vfr800x och är jättenöjd. Kom igen nu, full gas på vfr-tråden :) Här ser ni Jonte H med sin vfr 800x :) Om man bortser från mina onormalt långa ben är jag en helt normal kille :D (Hbg centrum i bakgrunden)

View attachment 453521

Är den modellen kedje/kardandriven? Har haft funderingar på knutkorsdrivet sedan jag läste denna reseblogg av sannybo http://sanny.be/resor/frankrike-2019.html
Bara köra och slippa tänka på kedjebrott..
 
Hade en 800 -08 i styvt 3000 mil vilket var trevligt men justera bort ryckigheten var ett måste så att säga. När 1200'an kom låna jag den av Hondahandlaren och avverkade en skaplig sträcka under en timma vill jag minnas. Var riktigt nöjd då och tyckte den var hur trevlig som helst med dess egenskaper, dock har det inte blivit något köp av denna ännu.

Provkörde nyligen en som gått 3000 mil och den hade typ värre ryckstrul än 800'an någonsin hade? Ska dock inte svära på att det endast var registret som strula men brukar dom "glappa" upp i slutväxeln eller så, något känt strul och om så vad är åtgärd = justering eller dyrt? Eller är det i regel en mapppning som behövs?

Detta var en 2010´a, manuell om knappväxlarna fanns redan då.

Alla hojar har ju en tendens till att det rycker till lite när man går från noll gas och börjar dra på. VFR är enligt min erfarenhet inte värre än någon annan. Det har att göra med att spjällen går från stängt till något öppet och då ska insprutningen börja dosera på väldigt små mängder bensin också. Det är ett ganska svårjusterat område.

Det faktum att hojar rent generellt är rätt övermotoriserade (många hk/kg jämfört med bilar) bidrar till att det känns ganska mycket även med rätt lite ryck.
 
Är den modellen kedje/kardandriven? Har haft funderingar på knutkorsdrivet sedan jag läste denna reseblogg av sannybo http://sanny.be/resor/frankrike-2019.html
Bara köra och slippa tänka på kedjebrott..

VFR800X har kedja (tyvärr) Den Sanny körde är 1200 modellen, och den har kardan. VFR1200X är en stor hoj, och jag kände att VFR800 passade mig bättre. Jag får helt enkelt leva med kedjekladdet :tungan
 
Last edited:
Alla hojar har ju en tendens till att det rycker till lite när man går från noll gas och börjar dra på. VFR är enligt min erfarenhet inte värre än någon annan. Det har att göra med att spjällen går från stängt till något öppet och då ska insprutningen börja dosera på väldigt små mängder bensin också. Det är ett ganska svårjusterat område.

Det faktum att hojar rent generellt är rätt övermotoriserade (många hk/kg jämfört med bilar) bidrar till att det känns ganska mycket även med rätt lite ryck.

Nja, kört det mesta så det vet jag inte om jag håller med om. 800'an gick att få till mycket bättre även om det resultera i ganska många tjuvstopp innan mapen satt för hela registret. Plus dom andra åtgärderna man gör och jag inte minns för samma ändamål.

Men nu avsåg alltså detta VFR1200 i hopp om att liknande medicin finns att tillgå.
 
Hur funkar en Honda VFR1200F på långresor till tex Norge? Är 177cm lång

Funkar skitbra. Jag är nästan 190 och sitter riktigt bra på den.
Tanken är lite i minsta laget så man har lite räckviddsångest i början men det är egentligen inget problem, rätt snål i landsvägsfart.

Men det är ju mycket roligare att gasa..
 
Funkar skitbra. Jag är nästan 190 och sitter riktigt bra på den.
Tanken är lite i minsta laget så man har lite räckviddsångest i början men det är egentligen inget problem, rätt snål i landsvägsfart.

Men det är ju mycket roligare att gasa..

Finns en årsmodell 2010 för 110000kr på Blocket. VFR 800 är totalt ointressant då jag är ute efter kardan.
 
Nackdelen med 1200 på långresor vad jag har förstått är att den har rätt liten tank i förhållande till förbrukningen men om man planerar för det är det antagligen ett mindre problem.
 
Nackdelen med 1200 på långresor vad jag har förstått är att den har rätt liten tank i förhållande till förbrukningen men om man planerar för det är det antagligen ett mindre problem.

Jo, det är väl 17-18l tank och drar den under 0,5 har du haft riktigt tråkigt längs vägen. Men det går

Men som sagt, håller man det i minnet är det inget problem. Det är ju inte en äventyrshoj där man baxar runt i skogen..
 
Jo, det är väl 17-18l tank och drar den under 0,5 har du haft riktigt tråkigt längs vägen. Men det går

Men som sagt, håller man det i minnet är det inget problem. Det är ju inte en äventyrshoj där man baxar runt i skogen..

Jag kör ju mycket i Norge så jag undrar hur förbrukningen är på norska serpentinvägar? Misstänker att den är hyfsat snål om man gubbkör i Norge?
 
Jo, det är väl 17-18l tank och drar den under 0,5 har du haft riktigt tråkigt längs vägen. Men det går

Men som sagt, håller man det i minnet är det inget problem. Det är ju inte en äventyrshoj där man baxar runt i skogen..

Får du 1200an att dra halvlitern? Min 800 får jag banne mig inte mycket under 0.6 :D

/R
 
Får du 1200an att dra halvlitern? Min 800 får jag banne mig inte mycket under 0.6 :D

/R

Den är faktiskt väldigt snål när man håller jämn och laglig hastighet ????
Men det är ju snabbt korrigerat med högerhanden
 
Det är ju mätt genom tripmätare och hur mycket som gått i tanken så ta det nu inte för en absolut sanning. Men överraskande snål är den ju när man försöker.
Å andra sidan, 90km/h är ju typ tomgång på sexan... :D

MEN! Ska jag säga ett snitt över sommaren så är det klart närmare 0,6 :banana
 
Någon som är medlem på vfr-forum.se som kan hjälpa mig? får inget aktiverings mail när jag försöker på bli medlem där
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top