Honda VFR-tråden

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Bohuslän
Hoj
Honda VFR
Hej!

Eftersom jag inte kunde hitta någon VFR-tråd så startar jag en!
Vi är några stycken som kör denna sporttourer utan att skämmas.

Jag vet att jag kommer ha liter frågor senare..

Första funderingen. En del höjer på ögonbrynen när jag säger att min hojj rullat 6000 mil. Dock har jag hittat ex som rullat över 13 000 där de fortfarande försöker sälja dem för ~35 000:-

Vad "klarar" de egentligen?
 
Hej!

Eftersom jag inte kunde hitta någon VFR-tråd så startar jag en!
Vi är några stycken som kör denna sporttourer utan att skämmas.

Jag vet att jag kommer ha liter frågor senare..

Första funderingen. En del höjer på ögonbrynen när jag säger att min hojj rullat 6000 mil. Dock har jag hittat ex som rullat över 13 000 där de fortfarande försöker sälja dem för ~35 000:-

Vad "klarar" de egentligen?
Har läst om cyklar som gått >25000 mil utan några större problem.
Se sidorna nedan:
http://www.hondavfrclub.org/forum/
http://www.vfr-forum.se/
 
mig veterligen så är det en av de motorer som håller härifrån till evigheten...förresten finns det väl flera VFR-trådar? min lilla röda pärla har rullat runt 2600 och har förhoppningsvis många sköna mil kvar = )
 
6000Mil på en VFR.

Grattis din är nu halvägs till inkörd.
 
Jaa du Elias,ännu är det ingen som vet hur länge en Vfr kan gå ! :tummenupp

Själv har jag en 750 -93 som gått ca 6000mil och den spinner som en katt.
Den är säker extra glad för den har blivit körd i Dynobänk=ombestyckad,kn filter och en Yoshimura kolfiberdämpare.
Bästa hoj jag kört/ägt !

Håkan
 
Jag körde en viss honda båge över 24000 mil...lager och allt var ok efter detta.

Omborrning och topp renovering vid varje 15 k mil så lär resten hänga på till 100k mil.
Jag gjorde genomgång och rev motorn till molekyler och mätte upp allt.
Detta vid 18k mil - vid 24k la det enda jag inte gjorde något av - en cylle.

Och jag kör inte lungt - gåsaryttaren skulle tappa sina sista hårstrån vid date.
 
Kör själv en Castrol/Honda lackad (lite väl 90-tal kanske) 91:a som har 6300 mil på mätaren. Har tidigare haft både cbr 600 och 1100 och jag måste säga att den gamla damen står sig rätt ok i jämförelse. Det är klart att den inte matchar Blackbirden, men å andra sidan så kostar den ju bara en bråkdel att köpa och äga. Ett klart vettigt alternativ, i synnerhet om man har hus, fru och två småttingar hemma som begränsar åkandet till några hundra mil per år :)

/Olle
 
Trevligt med en VFR-tråd! :D

Är nöjd över min -97:a. Har väl gått 4200mil snart... känns fortfarande som ny. En trevlig hoj på många sätt o vis... är lite rastlös av mig och gillar variation, så därför blir det nog att byta bort pärlan snart iaf. :gnissla

//KaliZ
 
Mkt nöjd med min med, men jag upplever den som väl tung ibland.
20 kilo lättare hade inte skadat!
 
Mkt nöjd med min med, men jag upplever den som väl tung ibland.
20 kilo lättare hade inte skadat!
VFR 800:an ser och upplevs klumpigare än 750:n tyckte jag. Dvs 800 lite mera touring medan 750 lite mera sport. Men det kanske bara är jag som tycker så? Sedan var man lite sugen på den svart NR-bakfälgs-kopian. :D

Kom igen nu. Kan ju inte bara låta VFR-tråden försvinna, skriv lite vettja!! :huvet
 
Jag håller på att leta slip-on till min 97:a. Har häng på ett billigt beg Giannelli som det förmodligen blir. Ska besiktiga henne i mitten av april, så först då kommer det att hända grejer.

Funderar även på höjt kåpglas och värmehandtag. Skratta inte ut mig, jag kommer vilja köra lite längre sträckor i sommar. :rolleyes:
 
Hej!

Eftersom jag inte kunde hitta någon VFR-tråd så startar jag en!
Vi är några stycken som kör denna sporttourer utan att skämmas.

Jag vet att jag kommer ha liter frågor senare..

Första funderingen. En del höjer på ögonbrynen när jag säger att min hojj rullat 6000 mil. Dock har jag hittat ex som rullat över 13 000 där de fortfarande försöker sälja dem för ~35 000:-

Vad "klarar" de egentligen?

Min viffe har gått 5300 mil och går som en klocka :D
Har hängt på en viperdämpare så nu låter gött
 
Last edited:
Bästa tipsen för att kräma ur lite extra ur sin cykel?

Hur har du moddat din VFR? Närmast för mig ligger byte av orginaldämpare till något mer ljudligt. Om du gjort något, skriv vad, gärna bild, berätta om det, kostnad, tid och svårighetsgrad? Behövdes det speciella verktyg?

Det är nu man ska passa på att pilla, så kom igen.. om ni inte kan köra så kan ni skriva! :tummenupp
 
Hallojj.

Tänkte att ni kanske var intesserade av ett enkelt sätt att få bort den ryckiga gången på 800:an vid ca 3000 varv samt att man vid jämn gas på långfärd upplever att man tappar kraft. Detta beror på O2 sensorerna som sitter i anslutning till katalysatorn. Dom ger signaler till insprutningen om hur förbränningen ser ut. Genom att koppla bort dom blir man av med problemet och man får en gladare motor. Detta kan göras genom att köpa ett kit från Dynojet som heter "O2 eliminator kit" och kostar nånstans runt 500 spänn. Eller så gör man som jag gjorde, tar reda på att motståndet i dom eliminatorerna är 330 ohm åsså monterar man helt enkelt 2 vanliga sådana motstånd som man kan köpa hos den lokala elhandlaren för ett par kronor. Ett i varje kontakt. PM:a så får ni bilder på montaget. Man kan även koppla bort Pair Air systemet för att få en rappare motor. Gör stor skillnad. Kan förklara hur man gör det oxå om någon är intresserad. Mvh Patrik
 
Hallojj.

Tänkte att ni kanske var intesserade av ett enkelt sätt att få bort den ryckiga gången på 800:an vid ca 3000 varv samt att man vid jämn gas på långfärd upplever att man tappar kraft. Detta beror på O2 sensorerna som sitter i anslutning till katalysatorn. Dom ger signaler till insprutningen om hur förbränningen ser ut. Genom att koppla bort dom blir man av med problemet och man får en gladare motor. Detta kan göras genom att köpa ett kit från Dynojet som heter "O2 eliminator kit" och kostar nånstans runt 500 spänn. Eller så gör man som jag gjorde, tar reda på att motståndet i dom eliminatorerna är 330 ohm åsså monterar man helt enkelt 2 vanliga sådana motstånd som man kan köpa hos den lokala elhandlaren för ett par kronor. Ett i varje kontakt. PM:a så får ni bilder på montaget. Man kan även koppla bort Pair Air systemet för att få en rappare motor. Gör stor skillnad. Kan förklara hur man gör det oxå om någon är intresserad. Mvh Patrik


Är det riskfritt att koppla bort dessa då? Nåt som kan ta skada?
Hur mkt "gladare" blir motorn?
P.ma gärna bilder och beskrivning.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top