Honda VFR bromsproblem.

vvictor

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
-10 Honda VFR 1200F, -99 Honda VFR800FI
Hej! Jag hoppas att det finns någon VFR-expert som kan hjälpa mig med ett problem.
Motorcykeln i fråga är en VFR800FI 1999.

Idag när jag skulle byta bromsbelägg bak så uppstod ett problem och en fråga.

Problemet:
I oket bak så finns det 3 kolvar vi kallar dom sidokolvar och mittenkolven. Sidokolvarna fungerar precis som på en vanlig MC och går att trycka tillbaka mycket lätt.
Mittenkolven är helt fast och går inte att trycka tillbaka. På VFR är ingår den i CBS systemet så den är på något sätt hopkopplad med frambromsen. Jag kan alltså inte få in nya belägg då den inte går att trycka tillbaka. Man märker också att bromsen ligger an lite (normalt eller ej vet jag inte) men man känner och hör det om man snurrar bakdäcket. Dock snurrar det rätt så enkelt (inte mycket motstånd) vet ej om det är normalt eller ej har dock alltid upplevt det så .I oket ser allt rent och fint ut och jag tror inte att kolven har fastnat för att den är skitig (men kan dock inte vara helt säker)

Jag är inte någon jätteerfaren mekaniker men har alla manualer till VFR och brukar skruva och fixa det mesta själv.

Är det någon med VFR som varit med om något liknande och vet hur man fixar det? Eller är det jag som är dum och att man måste göra något mer innan man kan trycka tillbaka den på CBS honor?

Frågan:
På de gamla beläggen satt det någon slags platta på baksidan med clips. Ser inte ut att behövas och är ett helvete att få på och sen att få in på plats. Behövs den? Vad har den för funktion.

Mycket tacksam för svar! Hojen står still nu. :gråta:gråta

MVH
Victor

Börja med att ta bort locket på bromsvätskebehållaren fram, om det är fullt där så kan du inte trycka tillbaka kolven därför att bromsvätska som vill dit inte får plats.

Plåtblecken är dels till för att förhindra missljud, och dels för att förhindra att värme från beläggen överförs till bromsvätskan.

Plattan är till för att dämpa de fina vibrationer som annars kan låta som att bromsen gnisslar. Inget livsavgörande alltså. :)

Aldrig får man va först...

Last edited:
Tack för tipsen.
Med hjälp av manualerna och tipset jag fick här tror jag mig ha löst problemet. Det jag gjorde var att öppna luftnippeln och då gick det att trycka in mittenkolven. Jag tänkte efter att ha läst lite att det kan vara fel på returventilen men nu är de nya beläggen på plats och allt verkar funka som det ska.

Min teori är att det precis som sportbike sa var lite för mycket vätska i systemet och när jag tryckte ut tillräckligt ur nippeln så funkar allt som det ska.

Tiden får visa om det stämmer men det verkar funka nu och jag ser detta som en rimlig förklaring.

MVH
Victor:D:D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing