Honda VFR -99 strypningar?

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Har en kompis som köpt en Honda VFR 800, en -99:a. Enligt papperna ska den vara på 99HK, vilken borde innebära att den är strypt, eller hur? För visst är den på mera än så?

Kom de strypta från fabrik eller gjordes det kanske vid importen till Sverige? Vart sitter strypningarna?

Tack på förhand.

- Peter -

Ring och fråga dom som borde veta...

Honda MC Svenska AB
Box 10173,
434 22 KUNGSBACKA
0300-513 00

Enligt papper är det 110 Hk, enligt regbeviset något mindre, men RC-46'orna är inte strypta i Sverige enligt Honda, alltså effekten i regbeviset stämmer inte riktigt.

Jag ringde till Honda Mc i Kungsbacka och svaret jag fick var att den enda årmodellen som är strypt är 99:an.

Shrek skrev:
Ofan.. där ser man. Men varför strypa just '99:an :confused:

Hmm....tyvärr så frågade jag inte det eftersom jag har en 01:a. Men ring dit och fråga, sen kan du återkomma och berätta vad dom sa.

Någon som kan tänkas veta vad det är för sorts strypning? Vad man behöver åtgärda för att få ut full effekt alltså.

Peccus skrev:
Någon som kan tänkas veta vad det är för sorts strypning? Vad man behöver åtgärda för att få ut full effekt alltså.

I regbevistet står det att den är strypt i avgasröret, iaf på min som jag hade och de va en -99

Nu drar jag upp en gammal tråd här...

Min VFR800 -01 som är import från tyskland står det i reg-beviset att den är strypt från 78kw till 72kw.
Det står också att den är strypt på insugssidan.
Någon som vet vart den strypningen sitter och är det krångligt att plocka bort den?

Tänkte ringa Honda på måndag men kan ju fråga här först :)

Nu drar jag upp en gammal tråd här...

Min VFR800 -01 som är import från tyskland står det i reg-beviset att den är strypt från 78kw till 72kw.
Det står också att den är strypt på insugssidan.
Någon som vet vart den strypningen sitter och är det krångligt att plocka bort den?

Tänkte ringa Honda på måndag men kan ju fråga här först :)

Normalt sitter det aluringar i insugsgummina.
Man ska inte ta bort ringarna (även om det går) utom köpa helt nya från Honda. Plockar man bort luftburk, lufter upp trottel och ger fullgas kan man lysa ner med en ficklampa och oculärbesiktiga.
/fredde

Normalt sitter det aluringar i insugsgummina.
Man ska inte ta bort ringarna (även om det går) utom köpa helt nya från Honda. Plockar man bort luftburk, lufter upp trottel och ger fullgas kan man lysa ner med en ficklampa och oculärbesiktiga.
/fredde

Okej...är det knepigt att byta?

Okej, och om man har en insprutare då som jag har :confused:

Då har du ingen strypning i insugsgummina utan det sitter utanpå insputningssystemet, oftast i form av ett gasstopp, lätt att hitta och ännu enklare att demontera, är du säker på att den är strypt?

EDIT: Öhh eller snackar du om firebladen nu?
:)

/fredde

Då har du ingen strypning i insugsgummina utan det sitter utanpå insputningssystemet, oftast i form av ett gasstopp, lätt att hitta och ännu enklare att demontera, är du säker på att den är strypt?

EDIT: Öhh eller snackar du om firebladen nu?
:)

/fredde

Nej jag pratar om hojen i mitt garage :rolleyes: VFR800Fi -01

Så det är så enkelt som ett gasstopp bara...det låter ju toppen.

Det står i regbeviset att den är strypt från 78 till 72 Kw...
Den är ju precis reg-besiktigad så jag antar att den sitter kvar, men frågan är ju vart SBP fått den infon ifrån, för jag antar att de inte kollar upp strypningar? eller?

Har precis fått veta att de vfr från före -00 som har katalysator har mindre grovlek på grenröret innan katalysatorn, något som alltså ändrades från årsmodell -00. Alltså är dom "strypta" på avgassidan, fast det var aldrig någon tänkt strypning från Hondas sida, istället var det för katalysatorns funktion det gjordes. Antagligen för att få en högre hastighet-varmare avgaser-bättre förbränning i katen.

Nej jag pratar om hojen i mitt garage :rolleyes: VFR800Fi -01

Så det är så enkelt som ett gasstopp bara...det låter ju toppen.

Det står i regbeviset att den är strypt från 78 till 72 Kw...
Den är ju precis reg-besiktigad så jag antar att den sitter kvar, men frågan är ju vart SBP fått den infon ifrån, för jag antar att de inte kollar upp strypningar? eller?
Är det någon som har fått någon rätsida på detta???
Har också en 800FI-01
Ska under tanken snart så kom igen om ni vet något!!!

Tänk på att tyska importhojar har årsmodell efter när dom inregistrerades första gången i Tyskland. Därmed kan alltså en -01 vara en -00 som blivit kvar och sålt/inreggats -01. Om du läser mitt inlägg här ovan så ser du hur dom är strypta, även några -00 hade "gamla" grenröret innan katalysatorn.
När SPB reg.besiktigar en mc så kollar dom uppgiven effekt på årsmodellen som är såld i Sverige (ex. 78 Kw), jämför sedan med cOc-intyget (tror det heter så) från Tyskland(72 Kw för det kanske är en -99 el. -00 såld -01), då tror dom att den är strypt och skriver det i regbeviset. TROR JAG.

Hoppas att det går att förstå vad jag menar, blev lite invecklat...
Har jag helt fel, rätta mig gärna.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...