Honda VFR 800 - Elproblem

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Någon som kan ge råd till en en god vän från Finland som är här på mc-semester? Han har elproblem som han beskriver så här:

"Jag har Honda VFR 800 V-Tech årsmodell 2003. 50 000 km körd. Annars har mc:n fungerat bra, men i år har jag haft problem med laddningen.
Nämligen på våren var det meningen att åka med mc:n efter att den hade stått ett par veckor.
Motorn startade men stannade nästan omedelbart, och startade inte på nytt, inte ens med startkablar.
Jag laddade batteriet med laddare hela veckoslutet och sedan dess har det fungerat bra.
Nu på semesterresa i Sverige började det krångla igen. Batteriet blev tomt i Nådendal hamn och vi fick motorn igång på färjan genom att stöta.

Jag kunde köra ända till Norrköping tills batteriet blev tom igen. Där fick jag kontakt till lokal mc verkstad och dom bytte batteriet.
Samtidigt mätades laddningen ( det behövdes minst 5000 r/min för att det skulle ladda normalt )
Vi körde 130 km tills batteriet var helt tom igen. Jag laddade batteriet under natten och körde 180 km till Göteborg med inga problem (utan att belysningen var påkopplad ) Där mätade jag spänningen i batteriet och laddningen. Båda var inom normal.

Jag undrar, om nån annan motorist har haft likadana svårigheter och om någon råkar ha lösningen till sådant här problem.

Mvh
Hessu
Från Finland"

laddningsregulatorn kan ställa till med sådana problem. själv stött på samma sak med min gamla VFR 800 -98

Instämmer med laddregulatorn. Hade samma symptom på min förra cykel, en äldre cbr. Ny laddningsregulator sen gick den klockrent igen. Det finns nåt sätt att kontrollera funktionen på den, men jag minns tyvärr inte hur, och jag är ingen mekare :(

det går tre sladdar till laddningsregulatorn (bör vara gula) de skall lämna mellan 70-90V växelspänning mellan varje tråd beroende på varvtal (var noga med att mäta upp alla tre olika kombinationer). får du detta så är själva generatorn OK.

Från laddningsregulatorn så skall det komma ca 14,4V likspänning (mellan svart och röd tråd)

har du rätt spänning på de gula sladdarna så funkar generatorn, har du fel spänning mellan röd och svart från laddningsregulatorn så är denna paj.

/J

Koppla loss den kabel som sitter mellan regulator och stator. Skall ha tre ledara och alla samma färg (vit kontakt, tre svarta kablar) Denna kontakt sitter i närheten av regulatron. Följ kablar från regulatorn så hittar ni kontakten.
Mät med multimeter inställd på växelspänning (AC). Mät mellan alla tre. Den ska vid ca 4000rpm lämna 70-90V på var och en (totalt blir det alltså tre mätningar)*

*Vi kallar för enkelhetens skull de tre anslutingarna för a-b-c. Mät A-B, A-C och B-C. Samtliga ska lämna enligt ovan. Är det nån som inte lämnar nåt eller för lågt, är statorn kass. Troligtvis en trasig lindning isf.

Är allt ok, troligen som föregånde talare, trasig regulator.

Regulatorn är en grå metallpryl bestående av kylflänsar.

Statorn sitter i motorn, på ena sidan innanför motorkåpan.

Tack för alla tips!

Tyvärr inte regulatorn som var sjuk och ingen alternator i lager så ägaren köpte batteriladdare och åker hem i etapper med släckt lyse.

Fattar inte att honda inte orkat lösa problemet med laddningsregulatorerna. Det är ju ett problem som har funnits sedan dom tidiga modellerna.
Vet att folk har flyttat fram dom för att öka på kylningen.....

Koppla loss den kabel som sitter mellan regulator och stator. Skall ha tre ledara och alla samma färg (vit kontakt, tre svarta kablar) Denna kontakt sitter i närheten av regulatron. Följ kablar från regulatorn så hittar ni kontakten.
Mät med multimeter inställd på växelspänning (AC). Mät mellan alla tre. Den ska vid ca 4000rpm lämna 70-90V på var och en (totalt blir det alltså tre mätningar)*

*Vi kallar för enkelhetens skull de tre anslutingarna för a-b-c. Mät A-B, A-C och B-C. Samtliga ska lämna enligt ovan. Är det nån som inte lämnar nåt eller för lågt, är statorn kass. Troligtvis en trasig lindning isf.

Är allt ok, troligen som föregånde talare, trasig regulator.

Regulatorn är en grå metallpryl bestående av kylflänsar.

Statorn sitter i motorn, på ena sidan innanför motorkåpan.

Ursäkta en kanske väldigt dum fråga.
Men kan man mäta växelspänningen med kablarna bortkopplade från laddregulatorn utan att förstöra något när motor är igång?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman