Någon som kan ge råd till en en god vän från Finland som är här på mc-semester? Han har elproblem som han beskriver så här:
"Jag har Honda VFR 800 V-Tech årsmodell 2003. 50 000 km körd. Annars har mc:n fungerat bra, men i år har jag haft problem med laddningen.
Nämligen på våren var det meningen att åka med mc:n efter att den hade stått ett par veckor.
Motorn startade men stannade nästan omedelbart, och startade inte på nytt, inte ens med startkablar.
Jag laddade batteriet med laddare hela veckoslutet och sedan dess har det fungerat bra.
Nu på semesterresa i Sverige började det krångla igen. Batteriet blev tomt i Nådendal hamn och vi fick motorn igång på färjan genom att stöta.
Jag kunde köra ända till Norrköping tills batteriet blev tom igen. Där fick jag kontakt till lokal mc verkstad och dom bytte batteriet.
Samtidigt mätades laddningen ( det behövdes minst 5000 r/min för att det skulle ladda normalt )
Vi körde 130 km tills batteriet var helt tom igen. Jag laddade batteriet under natten och körde 180 km till Göteborg med inga problem (utan att belysningen var påkopplad ) Där mätade jag spänningen i batteriet och laddningen. Båda var inom normal.
Jag undrar, om nån annan motorist har haft likadana svårigheter och om någon råkar ha lösningen till sådant här problem.
Mvh
Hessu
Från Finland"
"Jag har Honda VFR 800 V-Tech årsmodell 2003. 50 000 km körd. Annars har mc:n fungerat bra, men i år har jag haft problem med laddningen.
Nämligen på våren var det meningen att åka med mc:n efter att den hade stått ett par veckor.
Motorn startade men stannade nästan omedelbart, och startade inte på nytt, inte ens med startkablar.
Jag laddade batteriet med laddare hela veckoslutet och sedan dess har det fungerat bra.
Nu på semesterresa i Sverige började det krångla igen. Batteriet blev tomt i Nådendal hamn och vi fick motorn igång på färjan genom att stöta.
Jag kunde köra ända till Norrköping tills batteriet blev tom igen. Där fick jag kontakt till lokal mc verkstad och dom bytte batteriet.
Samtidigt mätades laddningen ( det behövdes minst 5000 r/min för att det skulle ladda normalt )
Vi körde 130 km tills batteriet var helt tom igen. Jag laddade batteriet under natten och körde 180 km till Göteborg med inga problem (utan att belysningen var påkopplad ) Där mätade jag spänningen i batteriet och laddningen. Båda var inom normal.
Jag undrar, om nån annan motorist har haft likadana svårigheter och om någon råkar ha lösningen till sådant här problem.
Mvh
Hessu
Från Finland"