Honda VF500, oljud ifrån toppen...

ZerQ

hmm jaha
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ900
Honda VF500F Interceptor -85
Nu är den äntligen startad och provkörd. Tog ett tag innan jag fick den att starta men till problemet med oljudet.

Ljudet är ett hårt metalliskt klapprande som kommer ifrån det bakre cylinderparet. Ljudet verkar vara mest lokaliserat vid den bakersta silvermutter på sidan av toppen.

Enligt förra ägarn så trodde han att det behövdes ställas ventilspel och ljudet påminner en hel del om det men jag tycker att det är för "hårt" för att vara ventilspelsknack.

Efter att ha provkört den en kortare bit så kan jag säga att det är inget fel på varken accelerationen eller hur motorn beter sig i övrigt. Det är ett ruggigt drag i den och svarar direkt på gasen.:tummenupp

Vad tror ni att det kan vara då, är det ventilspelet som är fel eller har kamaxel alt kedjespännaren gått?

Sedan undrar jag vart man köper delar till den såsom packningssatser och sådana delar.

/Johnny

ZerQ skrev:
2092133 Honda VF500F Interceptor -85
Nu är den äntligen startad och provkörd. Tog ett tag innan jag fick den att starta men till problemet med oljudet.

Ljudet är ett hårt metalliskt klapprande som kommer ifrån det bakre cylinderparet. Ljudet verkar vara mest lokaliserat vid den bakersta silvermutter på sidan av toppen.

Enligt förra ägarn så trodde han att det behövdes ställas ventilspel och ljudet påminner en hel del om det men jag tycker att det är för "hårt" för att vara ventilspelsknack.

Efter att ha provkört den en kortare bit så kan jag säga att det är inget fel på varken accelerationen eller hur motorn beter sig i övrigt. Det är ett ruggigt drag i den och svarar direkt på gasen.:tummenupp

Vad tror ni att det kan vara då, är det ventilspelet som är fel eller har kamaxel alt kedjespännaren gått?

Sedan undrar jag vart man köper delar till den såsom packningssatser och sådana delar.

/Johnny

om du har ett hårt knackande klingande metaliskt ljud i motorn kan du börja med att sluta köra den :3freak

vill du inte lämna in så börja med o köpa en verkstads handbok o kolla ventilspel..
sen kan du börja kolla annat.

ZerQ skrev:
2092133 Honda VF500F Interceptor -85

/Johnny
I värsta fall har kammar och vippor gått ner sig ett kardinalfel på dessa årsmodeller, om den gått långt borde detta vara åtgärdat, men om den gått lite så beklagar. Jag råkade själv ut för detta 1985 med min vf 750.

ozeo skrev:
2092580 om du har ett hårt knackande klingande metaliskt ljud i motorn kan du börja med att sluta köra den :3freak

vill du inte lämna in så börja med o köpa en verkstads handbok o kolla ventilspel..
sen kan du börja kolla annat.

Hehe jo jag har inte kört mer än att jag provade den ute på garage infarten. Ville bara kolla hur den betede sig eftersom jag aldrig har kört den eller startat den så jag visste ingenting om motorn. :(

Sedan att efter ha provstartat den igen sedan mitt inlägg så kan jag konstatera att ljudet är mer ett tickande typ som ventilspelsljud, nu till saken att jag jämför ljudet ifrån med det ifrån bilar eftersom jag inte har skuvat något på mc'n förut.

Jag tycker det är högre än exempelvis en bilmotor men fortfarande väldigt likt det, fick nog lite panik vid första starten :näsblod

Skall riva ner motorn i veckan och se vad som är felet.
/ZerQ

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...