Honda VF

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Honda VFR

Någon här som kört upp (i år) på en Honda VFR av äldre modell?

Last edited:
Någon som kört upp med en VF någonsin då??

Vad spelar det för roll?
Det är ju en normal hoj om det inte är en sådan vf1100C förstås.

Jag körde upp på vf 750 från 83.. det gick alldeles utmärkt. och jag tycker desutom
att det var en mycket bra första hoj! lite vinglig i höga farter( 140-180)

Men de äter kamaxlar(VF), tydligen hade modellen problem med smörjningen till toppen, Honda fick designa om hela motorn till nästa modell för att övertyga folk om att problemen var borta, det resulterade ju i den långlivade VFR modellen.

Last edited:
Poacher skrev:
Men de äter kamaxlar, tydligen hade modellen problem med smörjningen till toppen, Honda fick designa om hela motorn till nästa modell för att övertyga folk om att problemen var borta, det resulterade ju i den långlivade VFR modellen.

Det finns viffers som kört 20000mil utan att riva motorn det är respekt!!

Jag har kört en del på en VF1000R. Den kanske inte skulle vara optimal på en uppkörning men det är en trevlig hoj, om man inte har bråttom. Snygg som få är den dessutom.

Det är skillnad på VF och VFR

VFR finns som 750 (och 800 på senare år) och går toklångt utan problem

VF fanns som 400,500,750 och 1000 i diverse olika modeller i början på 80-talet(F. F2. C. eller R som skrivs efter cc-antal) och de hade problem med kamaxlarna som slets ut fort

Last edited:
Så VFR 750 F tillhör de som går "toklångt utan problem"?
Men fortfarande ingen här som kört en sån..?

witte skrev:
Så VFR 750 F tillhör de som går "toklångt utan problem"?
Men fortfarande ingen här som kört en sån..?
Massor har säkert kört en sån men du skrev VF, vilket idag är en rätt gammal ovanlig hoj, speciellt på ett forum där moderna sporthojar hyllas.

En VF 750 är lika gammal som min hoj, och vi är få på detta forum, mycket få.

VFR750 som finns i olika typer från 86 och framåt är en touringmässig hoj med dagen mått, den har en lättkörd motor och folk verkar trivas med dem.
Det rör sig inte om en extrem eldsprutande sporthoj som kastar dig ur sadeln bara du nuddar gasen.

Poacher skrev:
Massor har säkert kört en sån men du skrev VF, vilket idag är en rätt gammal ovanlig hoj, speciellt på ett forum där moderna sporthojar hyllas.

En VF 750 är lika gammal som min hoj, och vi är få på detta forum, mycket få.

VFR750 som finns i olika typer från 86 och framåt är en touringmässig hoj med dagen mått, den har en lättkörd motor och folk verkar trivas med dem.
Det rör sig inte om en extrem eldsprutande sporthoj som kastar dig ur sadeln bara du nuddar gasen.

Det verkar vara en bra hoj men jag är osäker på om den är lämplig som uppkörningshoj. Dvs hur lättkörd den är för min sambo på manöverprovet.

witte skrev:
Det verkar vara en bra hoj men jag är osäker på om den är lämplig som uppkörningshoj. Dvs hur lättkörd den är för min sambo på manöverprovet.
Sportiga hojar kan var svårt att köra sakta och svänga tvärt med pga sittställningen, bäst är det förstås med en hoj där man sitter upprätt med benen hyfsat rakt ner, det är kanske inte så konstigt att körskolor använder hojar som Honda CB 750 som övningshojar.

Men vänjer man sig vid den hoj man ska köra upp på så tror jag det finns värre hojar än en VFR.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman