Honda VF-750 1982. Konstigt motorfel.

Conan VanTieren

Ny medlem
Gick med
8 May 2016
Ort
Norrköping
Hoj
1982 Honda VF750
Hej Gott Folk! Har nyss blivit medlem här på Sporthojen, och tänkte be er, efrarna MC förare, om råd. Skrota min cykel, eller försöka reparera den? Köpte en veteran MC, Honda vf 750, v-motorn, 4 cylinder, 1982 års model för fem år sedan, för övningskörning, sen fixade mc-kortet men behöll Hondan därefter, för att den var P5110035.jpgP5110032.jpgskön att köra, även om den krävde visst underhåll. Den lät lite, knackande missljud i motor, och missljudet ökade i takt med att man drog på gasen. Det började efter att cykel blivit övervarvad för ett par år sedan, och kulminerade nu i ett motorfel. Det lät först som att någonting plötsligt sprack, sen kom vit rök från avgasröret, tappade kraft, gick knappt på tomgång, dog när man drog ut choke. Ändå tog jag mig hem på egen hand, fem mil från Nyköping till Norrköping. Började kolla, efter en hel dag felsökning och skruvande upptäckte att ventiljusteringsskruv och mutter på tredje cylinder ligger lösa i toppen, ventilfjädern är lösgjord, tändstiftet ser helt demolerat ut, själva stiftet är nästan bortblåst och intryckt inåt tändstiftstycket. Felet är härmed lokaliserat. Men frågan är, vad göra? Går det att åtgärga felet utan att demontera motorn. (lämna in på verkstan kommer ju att kosta mer än själva cykel kostar). Och i så fall hur? Riva toppen och försöka sätta tillbaks fjädern, knastren och skruven, eller är det kört?
 
Vänta nu, du körde alltså hem hojen fem mil, efter att den börjat ryka vitt? Och nu har (bl.a.) en ventil som är helt lös, dvs knastret har lossat och du kan lätt röra den upp och ner manuellt? Eller är det bara ventiljusteringsskruven som är lös? Om det är det första så låter det som att du haft en sjujäkla tur som inte totalrasat motorn.

Skulle inte starta den igen förrän du rivit ner hela toppen och kollat om du har några skador på kolv/ventiler/cylinder. Vit rök brukar tyda på kylvattenläckage, så du har nog iaf en spricka eller trasig kanal någonstans. Säkert en del annat spännande med tanke på din beskrivning av tändstiftet.
 
Riv toppen . Är det förmycket sönderslaget = skrota. Om du inte kan hitta en beg motor på nån skrot för vettiga pengar. Den var väl hyffsat lätt att få ur motorn på iallafall. Gick väl att skruva bort ramvaggan på ena sidan va?
 
På Bike demonteringen finns enligt hemsidan en motor till en honda vf 750 liggandes. Står inte vad de vill ha för den, men för lite nyare hojar tar de ca 4k för motorn, så strax därunder bör den väl hamna prismässigt - ring o fråga! Sen är det bara o skicka ur motorn o sätta i den nya :)
 
Kammarna gick ner sig på dom där också, och din ser inte frisk ut.
Har du tid och möjlighet så lyft ur maskin och ta isär för kontroll.

ps: regel nummer 1, om det plötsligt börjar låta illa nånstans, stanna bums och bärga.
 
Precis. Körde hem hojen, drygt fem mils landsväg till Norrköping, rykandes som fan hela vägen, bilarna bakom mig såg knappt någonting framför sig för allt os; och så kom jag fram hem till garaget, otroligt nog. Ja, en ventil är lös, det ser ut så, för fjädern verkar lösgjord. Ventiljusteringsskruven är lös likaså, det kanske var den som orsakade felet, att den var lös länge och knackade, tills han knackade sönder skiten. Då är kolven körd alltså?
Vet fan inte om det är värt att hålla på o leta efter ny motor? Cykeln har kostat 15 lax, köpt 2011, och i skrivande stund har rullat över 10000 mil. Kanske bättre att hitta en ny begagnad hoj istället?
 
Precis. Körde hem hojen, drygt fem mils landsväg till Norrköping, rykandes som fan hela vägen, bilarna bakom mig såg knappt någonting framför sig för allt os; och så kom jag fram hem till garaget, otroligt nog. Ja, en ventil är lös, det ser ut så, för fjädern verkar lösgjord. Ventiljusteringsskruven är lös likaså, det kanske var den som orsakade felet, att den var lös länge och knackade, tills han knackade sönder skiten. Då är kolven körd alltså?
Vet fan inte om det är värt att hålla på o leta efter ny motor? Cykeln har kostat 15 lax, köpt 2011, och i skrivande stund har rullat över 10000 mil. Kanske bättre att hitta en ny begagnad hoj istället?
Att renovera en hojmotor är i regel inte svårt. Har du verktyg och mekplats förlorar du inte mycket på att försöka. Börja med att ta av topparna och kolla. I bästa fall har du haft tur och det är bara en kass packning eller ventil.
 
Precis. Körde hem hojen, drygt fem mils landsväg till Norrköping, rykandes som fan hela vägen, bilarna bakom mig såg knappt någonting framför sig för allt os; och så kom jag fram hem till garaget, otroligt nog. Ja, en ventil är lös, det ser ut så, för fjädern verkar lösgjord. Ventiljusteringsskruven är lös likaså, det kanske var den som orsakade felet, att den var lös länge och knackade, tills han knackade sönder skiten. Då är kolven körd alltså?
Vet fan inte om det är värt att hålla på o leta efter ny motor? Cykeln har kostat 15 lax, köpt 2011, och i skrivande stund har rullat över 10000 mil. Kanske bättre att hitta en ny begagnad hoj istället?

Du behöver ju inte ens leta. Du vet ju precis vart du ska ringa. Jag kan köpa den i befintligt skick för en tusenlapp annars.
 
Precis. Körde hem hojen, drygt fem mils landsväg till Norrköping, rykandes som fan hela vägen, bilarna bakom mig såg knappt någonting framför sig för allt os; och så kom jag fram hem till garaget, otroligt nog. Ja, en ventil är lös, det ser ut så, för fjädern verkar lösgjord. Ventiljusteringsskruven är lös likaså, det kanske var den som orsakade felet, att den var lös länge och knackade, tills han knackade sönder skiten. Då är kolven körd alltså?
Vet fan inte om det är värt att hålla på o leta efter ny motor? Cykeln har kostat 15 lax, köpt 2011, och i skrivande stund har rullat över 10000 mil. Kanske bättre att hitta en ny begagnad hoj istället?

Du har väl en mc skrot i Norrköping som du säkert kan få hjälp av ifall du vill köpa en ny motor eller begagnade delar. Dom hjälper dig säkert att bli av med hojen med i fall du vill.
 
Lutar mot att försöka hitta en ny hoj. Verkar som att det blir för mycket tid, jobb och skruvande nerlagda annars, och oklart om det ger nåt bra resultat. Tänkte åka till MC montörerna i Norrköping i morgon och kolla om de har nån begagnad hoj i hyfsat bra skick. Såg nämligen på blocket att det fanns en Kawasaki VN 800 för 27900, värt att testa den, och kanske tar de in min isärplockad Honda i utbyte, där värdet på Hondan kan jag tänka mig ska ligga på ett par tusen. Två tusen ungefär. Det är alltså det priset som borde vara rimligt, tror jag, hojen är i övrigt i relativt bra skick, gick sist genom besiktning utan anmärkningar (för ett år sen).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top