Honda SP1-tråden

Äntligen.
Jag var och hämtade ut min SP-1:a från verkstan i går efter att den varit där i 4 månader efter stölden i somras.
Den ser superbra ut med hel omlackering och nya backspeglar, blinkers och framlampa. Bara SP-1 dekalerna och någon gul liten Honda dekal som inte monterats ännu på det mattsvarta området. Resten av dekalerna bad jag att få klarlackade över så dom ska sitta bra.
Passade på att låta verkstan göra stor service med ventilkoll, luftfilter m.m., och även byta styrlager, alla skruvar och brickor till kåporna som inte var original, och spola ur kylsystemet m.m. Fi fan vad dyrt det är med verkstadspriser. Jag har ju aldrig haft en mc på verkstad så jag blev lite chockerad när jag fick räkningen.... Men nu är min SP-1 i toppskick i alla fall och ska köras i många år till.
vtr1000sp1_9.jpg
 
gött att allt har löst sej och moppen är i bra skick överallt igen!!
får man hoppas att du får ha den ifred nu, och inget litet barn/ vuxen idiot får för sej att ta en gratis runda igen.
synd att din säsong med spettan inte blev av- men, det kommer en vår igen och då kan du inte göra mer än att bara njuta av detta mästerverk!!

//jj
 
Köpte äntligen en SP1:a i somras, sen dök det upp en ännu finare orginalhoj några veckor senare....såklart. Men är det någon som sitter på en SP2:a de kan tänka sig att avyttra så småningom? :tummenupp
 
Men är det någon som sitter på en SP2:a de kan tänka sig att avyttra så småningom? :tummenupp

Skicka ett PM till Frezon. Han har sannolikt en av de finare 2orna som rullar i Sverige och ska sälja:fakta Ber du snällt kanske du kan få ett bra pris på allt godis han har i garaget (Öhlins, Akrapovic, Marchesini....:kär:kär)
 
dax att spette tråden svävar upp igen, plockade ur mitt Shorai LiFePo4 batteri och tänkte att man skulle kanske mäta respektive cell för att se om dom driftat nått- resultat är som följer: 3.3v, 3.3v, 3.3v samt sista cellen......3.3volt!, detta ger en total batterispänning på 13.24 volt. under de 2 år jag haft batteriet har jag inte gjort ett skit vid det, bara använt det och ställt undan det på vintern.
det är ju inte det billigaste batteriet på marknaden- men kvalité har ett pris, grymt impad av att det förhållit sej så balanserat.
skaffade ju även en mosfet laddregulator av bättre sort- och parat med batteriet verkar det vara en bra kombo.
nu i vinter ska cykeln plockas ner lite, kåpor av och ögna igenom vad som INTE behövs (seg som jag är så har inte pair och flapper fixats ännu- men NU ska det göras!!:mad:), efter att oskulden på bana med henne har tagits så har man oxo insett att där är ett och annat kilo för mycket på'na (rettor och annat lättviktigt bös bara swischar förbi i böjarna....:fakta)
jaja, nu ska man bara dra ihop en flock päängar till julklapp till henne så att hon inte sviker mej till våren.

//jj
 
(seg som jag är så har inte pair och flapper fixats ännu- men NU ska det göras!!

//jj

Det där med pair..flapper..har ju sett det här o där sedan jag köpte min SP1 2012 men tror inte nånting av det är gjort på min. Vad vinner man? Mjukar det upp insprutningen? ( alltså den här ryckiga av/på effekten som finns ) eller va?

Lider av att inte ha ngt garage. I vår måste jag nog lämna in hojen på en verkstad. Vill kolla ventilspelet, byta tändstift, och kanske gaffelolja (?). Hojen har rullat 2450 mil nu. Servicehistorik saknas :)
 
treo, på sätt och vis så kan man säja att du inte vinner nått- flappern sattes dit för att dämpa insugsljud för att den skulle klara ljudkrav, pair är avgasrening- pytsar in luft i förbränningsrummen för att bränna av de sista avgaserna- typ, lixom.....
en massa slangar och burkar och solenioder och annat (=kilo!!) som inte behövs på en redig motorcykel är vad du tjänar- i princip, typ.
livet blir lättare för en påvverkåmmander om man har en sådan (ingen "maskering" av avgaserna vid inställning av en sådan- A/F ratio är "ärligt")
detta sagt från en som egentligen inte har en aaning- men det låter bra:D

//jj
 
Det där med pair..flapper..

Jag upplevde att cykeln inte "poppade" ur ljuddämparna på gasavslag och motorbroms lika mycket som innan efter att jag fimpat flapper-läppen. En nackdel tycker jag är att det inte blir ett lika distinkt insugsbröl när man ger full mutter vid 5000 rpm. Men den mjukare gången väger upp ändå tillslut enligt mig. Jag har en "färdig mapp" i en pc3 i hojen som skall vara justerad efter borttagen flapper.

Pair är ju mest onödiga slangar och solenoider som inte gör någon nytta prestandamässigt, och som nämnt tidigare så måste systemet kopplas ur om man vill bänka hojen och få bästa möjliga värden, så bort med grejerna tycker jag, det finns gott om slangar och ventiler under tanken ändå :)
 
God Hjul På Er Alla SP1 Älskare!!
med det här pissiga "vintervädret" kunde man ju lika gärna ha den inreggad och dra en repa.....jul eller midsommar- same shit, juhh.

//jj
 
God fortsättning!

Jag hade önskat mig SP2 fälgar av tomten men det verkade vara alldeles för svårt att få fram :/
 
Jag upplevde att cykeln inte "poppade" ur ljuddämparna på gasavslag och motorbroms lika mycket som innan efter att jag fimpat flapper-läppen. En nackdel tycker jag är att det inte blir ett lika distinkt insugsbröl när man ger full mutter vid 5000 rpm. Men den mjukare gången väger upp ändå tillslut enligt mig. Jag har en "färdig mapp" i en pc3 i hojen som skall vara justerad efter borttagen flapper.

Pair är ju mest onödiga slangar och solenoider som inte gör någon nytta prestandamässigt, och som nämnt tidigare så måste systemet kopplas ur om man vill bänka hojen och få bästa möjliga värden, så bort med grejerna tycker jag, det finns gott om slangar och ventiler under tanken ändå :)

Nu Kör jag ju en TL... men. Samma sak där. Pair Valve (som vi kallar det) minskar backsmällar vi gasavslag. Skiljer lite från hoj till hoj hur det upplevs.
Ger som sagt ingen direkt prestandavinst, men det väger ju en massa skit, och strular till det när man installerar "eftermarknads insprutnings trimgejer". Och som bonus får man en extra rad i sitt kalkylblad på antalet moddar man har på sin hoj. :hihi
@asfalt svarvare: se bara till att du kopplar alla vacum slangar rätt och tätt (för jag antar att ert system funkar ungefär som Suzukis). :)

:hej
 
Halloj!!
är där ngn som har måtten på stötdämparen till spettan (syftar då på cc, hål diameter uppe och nere och gaffel bredd i botten??

//jj
 
Halloj!!
är där ngn som har måtten på stötdämparen till spettan (syftar då på cc, hål diameter uppe och nere och gaffel bredd i botten??

//jj


Ge mig bara en Öhlins att byta till så mäter jag gärna :D
Hur gör man med det nu för tiden? Kyle racing har ju haft bäst pris innan men nu är ju dollarn rätt stark plus att frakten från staterna numera verkar vara dyrare?
 
fick tag på uppgifterna (i princip) på rc51, OM jag inte minns fel var det cc= 326mm.
jo, kyle racing med deras egen länk ligger på styvt 10 papp+ frakten- blir mycket korv och makaroner man måste äta för att hosta upp det, tror inte familjen är så sugen på det...
sett Durbahns kåp kit oxo- runt 30000 sek, visst är det koolfiber och jävligt seriöst alltihop- men, 30000 papp!!

//jj
 
Morsning!

Har en fråga:
Har en sp1 00a, har problem med kopplingen.
När den är kall så fungerar kopplingen suveränt, den känns bra i handtaget och funkar fint.
När den sen blir varm så slirar den när man varvar ut lite.
Kopplingshandtaget ändrar då sig själv och man känner att frispelet som finns bara försvinner.
Om man kör den och sen parkerar, väntar 5-10 min. Så kommer du inte iväg längre. Den slirar MAX.

Om du fortsätter att köra den från temp ex 95 till temp blir runt 75grader så funkar kopplingen igen.

Jag har bytt slavcylinder och kopplingskit, samt tömt den på kopplingsvätska och spolat typ 30 ggr....
Fungerar inte ändå...Hondas auktoriserade verkstad hade problem med att lösa det... Till och med Superbike Tony hade lite svårt att förstå.
Någon som har en idé?

Sen undrar jag hur fasiken man kan göra med undertail-mods. Har kollat på en undertail som jag vill köpa, men hur gör man med låsningsfunktionen till kåpan? Den funktionen försvinner lite när man ändrar baken.

Tacksam för lite tips :):yoparty
 
Vad kör du för motorolja? Fick med slir efter att förra ägarn haft i fel olja. Inte så grovt som din. Men jag trodde jag la lakrits i 160 på rakan. bytte lameller stål o i med rätt olja så funkade det. Kanske för lätt för o va sant på din hoj. Men vissa hojar är mer känsliga än andra.
 
Kör Hondas orginal 10W30, enligt dom ska inte det vara problemet.
Måste nästan testa att byta oljan ändå, kör du Castrol 10w50?
Säkerligen är lamellerna och stålet redan dåligt efter första bytet, så antar att jag får byta igen :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top