Honda SP1-tråden

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
jag hade kunnat tänka mig dom då mina original fått sig en tryckare och är ett helvete att montera inför besiktningen. problemet är väl bara infrastrukturen.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
KÄRLEK!!!

2014-05-03_18-01-22_465.jpg

2014-05-03_18-00-00_437.jpg

2014-05-03_18-00-29_281.jpg

de nya tillbakaflytt pinnarna och min modifiering av dom- skall fixa en alu plåt som göt att huvud cyl hamnar i "plan" med befintligt fäste, det gör att pumpen kommer in ca 10mm.
fick slipa jack i undre "benet" på pinnarna för att passa in dom mot ramen- original tänket var att där skulle va 20mm distanser så att pinnarna flyttades ut, inte bra tycker jag.
med nytt länkage till växeln utan glapp så är växlingar som smöööör!!

satan vad gott det är med en SP1.....världen skulle se helt annorlunda ut om alla körde sp1 (iof skulle världen va tråkig då:dummer!)

men asfalten är kall och däcken lite styva- så ett litet släpp i baken och nosen har man fått till idag (premiär turen!!)

//jj
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Vackert! :) Fin hoj! :tummenupp

Jag blir lite avundsjuk på att du redan kört första turen. Själv väntar jag på delar efter en runddragen skruv i luftburken efter spridarbytet. Men snart så...
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
frezon, när det lilla missödet med skruven är kirrat kommer du att återgäldas mångfaldt- så härda ut....!!!
när vi ändå rör oss runt insprut och dylikt- min tumme var lite seg att få ut när det gäller flappern och pair, men studerat det noga har jag gjort och vet prexis hur jag nu ska göra- men, där finns ju en tank kopplad till vevhusventilationen som sitter i "V'et" under insprutbryggan- skulle inte den gå att riva bort oxo?- bara köra med en T koppling samt snygga/ fixa nya slangar och tjoff in i luftfilterboxen?
spridar byte? samma som original eller större?

//JJ
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
frezon, när det lilla missödet med skruven är kirrat kommer du att återgäldas mångfaldt- så härda ut....!!!
när vi ändå rör oss runt insprut och dylikt- min tumme var lite seg att få ut när det gäller flappern och pair, men studerat det noga har jag gjort och vet prexis hur jag nu ska göra- men, där finns ju en tank kopplad till vevhusventilationen som sitter i "V'et" under insprutbryggan- skulle inte den gå att riva bort oxo?- bara köra med en T koppling samt snygga/ fixa nya slangar och tjoff in i luftfilterboxen?
spridar byte? samma som original eller större?

//JJ

Sen är det "bara" att montera undertail, avgassystem, kåpor.... :crash

Tanken för vevhusventen är tydligen mer än bara en tank. Den har som funktion att motverka att oljedimma kommer in i luftburken i för stor mängd, något som tydligen sker annars. Jag har haft samma funderingar och skulle vilja testa själv, för det är alltid ett jäkla jobba att få på slangkopplingen till luftburken.

Byter spridarna eftersom det var billigare än att rengöra :tummenupp Originalgrejer. Jag upptäckte i slutet av förra säsongen att hon gick mycket bättre efter en dos STP injector cleaner, så nu är hela soppatillförseln fixad med nya spridare, regulator och soppafilter i tanken.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
102 Db, peakade på 118.......vadslagning nära på, vid besiktningen om den skulle gå igenom eller inte.
men nu är hon helt laglig, bara piloten som inte är det alltid...:rolleyes:

2 burkar har sin charm- hade nåt bambustaket framför mej som var leksugen, kunde inte låta bli att hänga på- baauuup baauuup lät det från han för att det skulle ju växlas lite innan det blev fart på joxet- en annan kunde bara ligga bakom och spela på 3'ans växel hela tiden,mmmmm vriiiidmoment är så jäkla gött att ha överskott av.

//jj
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
"Tanken för vevhusventen är tydligen mer än bara en tank. Den har som funktion att motverka att oljedimma kommer in i luftburken i för stor mängd, något som tydligen sker annars. Jag har haft samma funderingar och skulle vilja testa själv, för det är alltid ett jäkla jobba att få på slangkopplingen till luftburken."

det lilla jag såg av tanken samt slangarna var att dom var kliniskt rena- så där är nog inte mycket slafs ifrån vevhusventilationen, men att slangen är ett AS att sätta dit kan man bara hålla med om.

regnat har det gjort idag och tvungen att köra var man pga besiktningen- så den skinande rena vackra spettan är nu täckt med ett tunt lager pollen och trafik slafs..snyft!! o int fan blir det väl bättre imorrn...min bil avställd o honan SKA ha sin- bara att bita ihop!! (egentligen så bryr jag mej inte så mycket, regn är bra ibland och köra- ja, man blir lite blöt- ock??

//jj
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Har fixat å donat för att bli av med allt pangande framförallt på gasavslag och motorbroms.

gjort:

flapper
PAIR
termi. slip-on
PC3 med "färdig mapp" från dynojets hemsida avsedd för dessa moddar.

Ändå skjuter hon en del vid avslag, särskilt från 5-4k och neråt. Den stora smällen efter flapperventilen är dock borta.
Vad kan orsaka detta? tjyvluft? otäta spridare?
Kollade även ventilerna, de var något tajta men inom marginal, samband?
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Är det tätt vid PAIR-locken på ventilkåporna?

Färdiga mappar ger jag inte mycket för. Hur går hon med noll-mapp? Ett slip-on gör ingen jätteskillnad. I slutändan är det bara en riktig mappning i bromsbänk som kan åtgärda problemet helt, eller visa på om det är något fel.
Men det är helt klart värt det! Alla ryck och konstigheter som bortblåsta. Underbar trottelkontroll och ett register som ett polynom.

Ett typfel som finns är att bränsletryckregulatorn ger upp och börjar läcka. Det kan ge alla möjliga fel. Tyvärr dyr komponent.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Har fixat å donat för att bli av med allt pangande framförallt på gasavslag och motorbroms.

gjort:

flapper
PAIR
termi. slip-on
PC3 med "färdig mapp" från dynojets hemsida avsedd för dessa moddar.

Ändå skjuter hon en del vid avslag, särskilt från 5-4k och neråt. Den stora smällen efter flapperventilen är dock borta.
Vad kan orsaka detta? tjyvluft? otäta spridare?
Kollade även ventilerna, de var något tajta men inom marginal, samband?

Efter en mappning (+bänkning) hos AnderssonTurbo så försvann mitt pangande iaf! Sen gick hojen som en dröm, vilken spikrak effektkurva!!!! Sån skillnad det gjorde!!! Kan VARMT rekommendera honom!!! Håller till i Upplands Väsby..

Färdiga mappar brukar inte vara så "bra" egentligen... Lite universal över det tycker....
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Fel sida av landet :/

Hört gott om RG Engineering i Falkenberg, får se vad semesterstålarna räcker till.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jaha då var damen såld....

.....och det känns väldigt vemodigt:(:(. Tveklöst den bästa hoj jag ägt hittills så hon kommer inte att bli lätt att ersätta.

Det var tvärtyst på både mail och telefon i två veckor förutom ett antal skambud runt 40k....:dummer:dummer. Naturligtvis tajmade jag försäljningen med två andra SP2 också:huvet:huvet men när jag gick ned från 75 000 (jaa jag vet men man måste ju testa...:rolleyes:) till 70 000 så började det röra på sig.

Till slut gick den till en hängiven SP samlare från Danmark (han hade redan en SP1 -00 och en helsvart SP2 hemma i garaget) som såg salig ut när han rullade upp den på släpet. Så en viss tröst är det ändå att den hamnar i varsamma händer och det faktum att jag slipper se den vid Rosenhill hela sommaren....

Priset då? Jo 69 000 fick jag till slut vilket jag är nöjd med givet att den kostade mig knappt 50, reggad och klar.

Och för alla er som ev funderar på om den vita SP2an för 58 000 är något att ha så är svaret dessvärre nej. En av mina spekulanter var nere och kikade och den var inte fräsch: bucklor i tank, repor mm.....han fick ned den 10 000 till men fick till slut kalla fötter.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Och för alla er som ev funderar på om den vita SP2an för 58 000 är något att ha så är svaret dessvärre nej. En av mina spekulanter var nere och kikade och den var inte fräsch: bucklor i tank, repor mm.....han fick ned den 10 000 till men fick till slut kalla fötter.

Låter som en hoj för mig, har ju tydligen en tendens att köpa det sämsta möget och försöka göra hoj av igen :rolleyes
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top