Honda SP1-tråden

nytt batteri skaffades genom tjöp knappen på ebay, shorai 8 cells LifePo4. 1100 pengar landat o klart genom tull o dylikt- kan man inte klaga på, får bara hoppas att det orkar driva runt denna magnifika rova (batteriet skulle vara till värsta rivalen- en ducati 1098 eller nått sånt)
paketet ligget nu o gottar sej på posten, skulle va kul om man kunde hitta ett bättre (lägre) ställe att sätta det för optimering av vikten.

//jj
 
jo, har spanat in Durbahn- men jag tror nu att jag låter batteriet sitta på sin ordinarie plats (hållare och grova kablar adderar ju lite vikt det oxo), detta batteri sparar ju ändå in mer än 3 kilo jämfört med bly accen.

mina fräsiga fotpinnar behöver lite kärlek för att passa som jag vill ha det (fanns med distanser som lyfter ut fotpinnarna ca 20mm på var sida), lite övertalning med roterande fil gör så att jag kan sätta pinnarna direkt i ramen och förhoppningsvis ska saker gå fritt ändå (växellänk och bromspump), men tycker det känns lite brunt att dessa pinnar sitter "bredare" än original, annars är dom jäkligt fina för det priset, simpla och funktionsmässiga.

//jj
 
Nu har jag blivit med SP-2:a - känns jäkligt bra eftersom jag varit sugen på en sådan i tio år. Fint skick sånär som på att den inte har originallack men det är ju inte hela världen.
Nu väntar lite vårpyssel som bromsöversyn/rengöring med mera. Framöver blir det väl ett och annat modifierande också, jag har bland annat en 50 mm helaluminiumgaffel från en Panigale jag inte vet vad jag ska göra med annars och den skulle sitta som en smäck på Hondan.
Några tips på bra saker att kontrollera på ett nyinköp?
 
Nu har jag blivit med SP-2:a - känns jäkligt bra eftersom jag varit sugen på en sådan i tio år. Fint skick sånär som på att den inte har originallack men det är ju inte hela världen.
Nu väntar lite vårpyssel som bromsöversyn/rengöring med mera. Framöver blir det väl ett och annat modifierande också, jag har bland annat en 50 mm helaluminiumgaffel från en Panigale jag inte vet vad jag ska göra med annars och den skulle sitta som en smäck på Hondan.
Några tips på bra saker att kontrollera på ett nyinköp?

Härligt och och grattis till ett grymt köp.dom växer
Inte på träd dom skönheterna
Köpte du den svarta med akra helsystem som legat ute på
Blocket?
Kan väl bara ge ett tips! Originalskick!!!
Håller själv på å återställer en fruktansvärt misskött
Sp2..
Men det är mina tankar om hur en ikon maskin ska vara..
Lycka till!!
 
Last edited:
Härligt och och grattis till ett grymt köp.dom växer
Inte på träd dom skönheterna
Köpte du den svarta med akra helsystem som legat ute på
Blocket?
Kan väl bara ge ett tips! Originalskick!!!
Håller själv på å återställer en fruktansvärt misskött
Sp2..
Men det är mina tankar om hur en ikon maskin ska vara..
Lycka till!!

Japp, just den.

Jag är ingen originalfetishist utan kan tänka mig att modda det mesta så länge som det går att återställa, man vill ju inte förstöra en ikon.

Kåporna är original sånär som på kutsen som är någon racevariant. Lite sugen på den där monocoque-tailen som Durbahn har och sedan lackera i originalfärgen. Som original fast bättre alltså. :)
 
Japp, just den.

Jag är ingen originalfetishist utan kan tänka mig att modda det mesta så länge som det går att återställa, man vill ju inte förstöra en ikon.

Kåporna är original sånär som på kutsen som är någon racevariant. Lite sugen på den där monocoque-tailen som Durbahn har och sedan lackera i originalfärgen. Som original fast bättre alltså. :)


Jag hade nog gjort en tolkning på en Isle of Man racer, tänk Joey Dunlop om han hade levt vidare så han hade fått köra SP-2. :(
 
Jag hade nog gjort en tolkning på en Isle of Man racer, tänk Joey Dunlop om han hade levt vidare så han hade fått köra SP-2. :(

Hmm, kanske det, får kolla lite bilder på hans SP-1:a. Tycker också att SBK-vinnaren från 2002 är ett fränt utgångsämne. Den kommer dock att i första hand vara en gathoj (dvs ha lysen, skylt och vara skapligt road legal).

Har mejlat en italiensk firma angående kronor till Marzocchin iaf, vi får se vad de återkommer med för pris.
 
Nu har jag blivit med SP-2:a - känns jäkligt bra eftersom jag varit sugen på en sådan i tio år. Fint skick sånär som på att den inte har originallack men det är ju inte hela världen.
Nu väntar lite vårpyssel som bromsöversyn/rengöring med mera. Framöver blir det väl ett och annat modifierande också, jag har bland annat en 50 mm helaluminiumgaffel från en Panigale jag inte vet vad jag ska göra med annars och den skulle sitta som en smäck på Hondan.
Några tips på bra saker att kontrollera på ett nyinköp?

Grattis��
Finns 10 reggade sp2 i landet så du tillhör en exklusiv skara:fakta:yoparty
 
Hejsan!
Hur funkar en SP 1:a för en lång person som mig 1,95?
Är lite sugen på en sån hoj.

Troligen som på vilken sporthoj som helst... som en räka :)
Men... SP1-2 har en mycket fin tank med ett ordentligt stöd för knäna. Förankringen är mycket bra mot många andra jag provsuttit/kört.
 
Vilken mapp kör ni till era PC3or när det kommer till SP1 ?
 
Vissa beslut är svårare än andra....

Jag har efter mycket vånda beslutat mig för att sälja min ömt SP2 för att undersöka om alla som kör Ducati har hittat en dimension av hojåkning som vi andra missat.

Innan den läggs ut på Blocket lägger jag ut en intresseblänkare här, bland de rättrogna:) Jag är mån om att hojen hamnar hos någon som uppskattar en klassisk HRC skapelse i originalskick och inte får för sig att lacka kåporna gula och slänga på en R1-röv. Jag kan ju inte garantera att det inte finns dylika individer i detta forum men risken känns avsevärt lägre.

Lite info:

-Årsmodell 2002
-Vit med Castrol dekalkit (Honda OEM)
-UK import av mig 2009. Svenska plåtar 2012. Två ägare innan mig.
-890 mil när jag köpte den, nu ca 1000.
-Hojen är helt original utöver Leo Vince SBK Titan slipon.
-Full servicedokumentation, alla nycklar etc.
-Däck (Pirelli Diablo Supercorsa SP 190/55), drivpaket och bromsar med mycket liv kvar.
-Nytt batteri
-Medföljer gör depåstöd bak, originalsystem och skjutsdyna för kutsen.

Hojen är i ett fantastiskt skick genomgående, något bla Frezon kan intyga. Den har aldrig strulat öht och känns väldigt tajt.

Intresserade drar iväg ett PM så kan vi snacka vidare.
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top