Honda SP1-tråden

SP1 vs Firestorm
SP1/2 är väldigt mkt mer kompromisslös, löjligt obekväm på allt annat än bana om man är över 185cm.
Minst lika törstig på bränsle och man vill gärna ge på ännu mer med en SP än en F.

Köp en :) Det gick ju att åka på touring med VTR-klubben med "viss" obekvämhet i ändalykten för mig så :D

Det låter ju iof bra ;) tur att jag har för vana att köra fort på bana även om jag bränner mil på mil ibland till vänner.

Får ett utlåtande imorgon på min stackars VTR av en duktig snubbe, repa eller skrota.
 
Så, då var felsökningen klar och problemet i åtgärdat...nästan iaf.

Det var som jag trodde regulator/ likriktare som kastat in handduken under tidigare bandagar i sommarhetta med följden att originalbatteriet och även det till frugans hoj kastade in handduken (schhh, hon vet inte om att jag lånade det än :gnissla).
Eftersom original regulator/ likriktare från Honda är 100% kass gammal 60-talsteknik valde jag att gå på nyare alternativ. Den tillverkare som gör enheter till de flesta moderna hojar heter Shindengen och har en uppsjö av nyare varianter med MOS-FET istället för shunt-diod. Även originalenheten är av samma märke, men som sagt....kass.
Man kan naturligtvis köpa en enhet begagnat från valfri modern sporthoj och bygga ett adapterkablage, men jag valde en generisk variant med kontaktdon i huset. Inte för att det spelar så stor roll, men jag tycker det blir trevligare så än att ha ytterligare lösa kontaktdon.

Modellen heter: Shingengen FH020AA.

Naturligvis passar denna inte i original monteringshål, så här blev det att tillverka en adapter i 10mm aluminium för att få in den under kåpan.

Hur som, nu sitter den där och det enda som återstår är en vända till jobbet för att crimpa de tätade kontaktdonen på kablarna jag klippte från originalenheten. :banana

Skall se om jag inte kan posta några bilder på anrättningen senare.
 
regulator/ likriktare som kastat in handduken .


:tummenupp Smart modd, hur tänkte Honda egentligen med org.riktaren?? och att dom dessutom sitter på många olika modeller från den perioden:dummer

på tal om bandagar i sommarvärme dessutom så njöt jag av min underbara hoj på Rudskogen i torsdags, dvs.
tills jag kom ifatt dom här jääävla Ducatiarna, körde dessutom i grupp som bara tillät omkörning på rakorna och där skulle det ju givetvis brassas fullt medans det sniglades i alla kurvor och jag låg som ett frimärke i röven på denne och svor högt. Ducatijäveln var en sån dära galenpanna S eller vad den nu heter igen.
 
De där ja...

Det går utmärkt att köra om och ifrån dem på en SV650 också, men det förutsätter att man får köra om i kurvorna. Annars blir det onödigt spännande inbromsningar när 60m försprång skall inhämtas.
 
:tummenupp Smart modd, hur tänkte Honda egentligen med org.riktaren?? och att dom dessutom sitter på många olika modeller...

Tja, den var billig och funkar helt ok på de flesta modeller, men på senare tid har kraven på estetik ofta medfört att de göms och byggs in, vilket leder till att de går sönder pga värme. Fel applikation helt enkelt. Därför har många nyare hojar MOS-FET regulator, som är mycket effektivare och inte blir lika varm hela tiden.
 
God eftermiddag!
Är det någon som har koll på vad som ingår i en 1800-milsservice samt hur mycket en sådan brukar gå på?
Antar att det är olja, filter + luftfilter bland annat?
Tack på förhand!
 
Hittar ingen firma som har en SP1, vore kul att prova lite hur den känns, finns det någon som i närheten av Jönköping som skulle våga låna ut för en enklare testkörning i några minuter?

Må väl!

Min står och glänser i Habo, provköra känns lite farligt men du får komma och klämma och fingra hur mycket du vill :)
 
Hittade ett nytt original filter (inget pirat) och 4 liter olja hemma som jag inte kommer behöva längre...

Shell Advance VSX 10W-40
Syntetisk 4-takts motorolja lämplig för högprestanda motorcyklar
Ger maximal oljeprestanda, skyddar och håller motorn ren för ökad motorlivslängd. Utvecklad för att fungera optimalt med integrerad våt koppling. Reducerar motorljud och vibrationer för en bekvämare körning.
SPEC:API SG JASO MA

Oljan kostar mellan 185-500:- litern vad jag hittar på nätet (!?) och filtret kostade 179:- (köpt på lelles)

Tycker den oljan fungerade bättre än Castrol GPS i min SP1 iaf!!

Orkar som sagt inte slänga ut en annons på annonsdelen utan ger er chansen istället!!

Ge mig bud!!

Finns i Uppsala!!

Mvh Fredrik
0730656255
 
Faen jag fastnade inte alls som jag hade trott. Vet inte vad det är? Finns en SP1a som har högdragna slipons i kolfiber, den känns mycket mer mumma. Tyckte min Firestorm blev så jävla snyggare av det. Samt så var nog det röda i fälgarna lite plottrigt för mig.

Luuuuuuuuuurigt sånt här! Men den var ju galet skön att köra!
 
Faen jag fastnade inte alls som jag hade trott. Vet inte vad det är? Finns en SP1a som har högdragna slipons i kolfiber, den känns mycket mer mumma. Tyckte min Firestorm blev så jävla snyggare av det. Samt så var nog det röda i fälgarna lite plottrigt för mig.

Luuuuuuuuuurigt sånt här! Men den var ju galet skön att köra!

Du skulle köpt min då?! :tuttar:fakta
 
http://www.blocket.se/lund/Honda_VTR1000SP1_48403833.htm?ca=17&w=3

Vad säger ni om den? Nu får ni vakna och hjälpa mig till köp :D :tuttar:tuttar:tuttar

50 000:- känns som en hög prispunkt, men det kanske är så det är?

Jag tror det är en import hoj (inget fel på det) men försök säkerställa miltalen...
Den verkar lite dyr men pruta kan man ju..

Fungerar allt och miltalen stämmer (står full dokumentation.... men...) kan det vara ett mycket bra köp! Se till att få med original dämparna och fotpinnarna! Samt kvitton på service...

Lycka till!

Mvh Fredrik
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top