Honda SP1-tråden

Laguna Seca-lacken, "Stars & Stripes" för den oinvigde.. :näsblod

En jippolack Honda använde när det tävlades i SuperBike med SP2:an på Laguna Seca-banan.
Förare var väl Colin Edwards och Nicky Hayden (alias "Texas Tornado" o "Kentucky Kid")!? :va

Du har koll Icko....Colin Edwards vann och Hayden kom på 13e plats.:mattias Har även läst någonstans att det släpptes ett antal Limited Ed hojar för gatan med just det färgschemat men det verkar vara en urban legend.

Inte mig emot iofs...lacken känns rätt..ja jippo:D
 
ÄR DET NGN SOM VET EXAKT VAR TP SENSORN SITTER:näsblod`

tacksam om ngn skulle veta
 
gå in på google sök på rc51 så får du tag på hela service manualen


har kollat men jag hittar inte var den sitter, jag får en felkod som säger att: FI lampan blinkar 8 gånger när jag vrider på tändningen, startar jag hojen så lyser FI-lampan konstant, googlade efter felkoder till sp1 och hittade dom och enligt felkoderna så är felet om FI-lampan blinkar 8 gånger detta.

ORSAK: loose or porly connected TP sensor, open or short circuits in TP sensor wires, faulty TP sensor.

SYMPTOMS: poor engine respons when operating the throttle quickly, ECU controls using preset value.

detta stämmer in exakt hur min hoj beter sig när FI lampan tänds, kan bli så att jag måste köpa en NY TP sensor, allt detta började efter en wheelie i tisdags, har jag lite tur så kan jag genomföra en körning utan att FI lampan tänds som på bandagen i onsdags t ex, men idag tändes lampan halvägs ner mellan falkenberg och halmstad, gjorde inga wheeliesar utan helt normal körning med 2 hjul i backen, kommer fram dit jag ska stänger av hojen väntar några minuter startar men FI lampan envisas med att lysa med taskig tomgång, drar jag lite med gasen så bluddrar den bara, stänger av hojen igen, väntar och startar, FI lampan slocknar och förblir släckt i ca 3 mil sen tänds den igen, ska tillägga att vägen vi körde på när den tändes var katastrofalt kass, så den dåliga vägen kan ha fått TP sensorn att "lossna" lite, nu när jag var ute å kolla så slockna FI lampan men jag misstänker att det räcker med en lite power wheelie för att den ska tända och börja bluddra.


så är det ngn som kan beskriva mer exakt var den sitter så hade det varit kanon, antar att det blir en sväng in till RG engineering här i falkenberg på måndag (fan va irriterande:mad:)
 

Bifogat

  • SP1_TP_sensor.JPG
    SP1_TP_sensor.JPG
    89.9 KB · Visningar: 70
SP-1:an har inga förgasare. :mattias



Kolla bilden.
Servicemanualen beskriver felsökningen på TP-sensorn i kapitel 5 (sidorna 20-22). Alltså: 5-20, 5-21, 5-22.


lysande eldstorm, tack för bilden och hjälpen:krama

passar på å frågar om det är ngn mer som har haft fel på TPS:n?
 
SP-1:an har inga förgasare. :mattias

Kolla bilden.
Servicemanualen beskriver felsökningen på TP-sensorn i kapitel 5 (sidorna 20-22). Alltså: 5-20, 5-21, 5-22.

SP1 har visst förgasare!! :fakta Och den har insprutning oxå, den har förgasarinsprutning!!! Det är en svart liten sensor som sitter på främre förgasaren, på sidan!

Här har du sprängskisser på alla honda motorcyklar!!! http://www.houseofhondaparts.com/fiche_section_detail.asp
Där kan du se att det sitter "fuel injectors" på förgasarna.:krama

Tydligen så är det inte så ovanligt fel på SP2.....:gnissla
 
Last edited:
SP1 har visst förgasare!! :fakta Och den har insprutning oxå, den har förgasarinsprutning!!! Det är en svart liten sensor som sitter på främre förgasaren, på sidan!

Här har du sprängskisser på alla honda motorcyklar!!! http://www.houseofhondaparts.com/fiche_section_detail.asp
Där kan du se att det sitter "fuel injectors" på förgasarna.:krama

Tydligen så är det inte så ovanligt fel på SP2.....:gnissla


och självklart skulle det drabba mig, inte för inte som man är född fredag den 13:e, och nej det är inget skämt:gnissla
 
SP1 har visst förgasare!! :fakta
Spjällhus skulle jag hellre vilja kalla dem. Förgasningsinsprutning i den meningen att bränslet förgasas innan förbränningsrummet, men jag är ingen petimeter, så man kanske kan kalla dem förgasare också.
(TPS i insprutningsmotorer brukar för övrigt benämnas spjällägesgivare på svenska när det gäller insprutningsmotorer.)
 
depåstöd

Hur har ni löst det med depåstöd bak på era sp1;or. Jag har klurat lite med bobbiner men kommer inte på nån bra metod att montera dem. dessutom har jag olika höjd på svingen på höger och vänster sida, antar att ni oxå har det.
Törs man borra i svingen och montera dit en nitmutter tro??:va
 
Törs man borra i svingen och montera dit en nitmutter tro??:va

I sak är det helt ok att göra. Det är ett krav te,x för tävlingshojar att sätta hajfena och detta görs genom att borra 2 hål i svingen (oftast) inget som är skadligt MEN det finns depåstöd för svingtypen så är ju inget som borde behövas...

Abbe har ju bobs på sin..kommer inte ihåg hur dessa var fästa, men du får nog svar snart
 
I sak är det helt ok att göra. Det är ett krav te,x för tävlingshojar att sätta hajfena och detta görs genom att borra 2 hål i svingen (oftast) inget som är skadligt MEN det finns depåstöd för svingtypen så är ju inget som borde behövas...

Abbe har ju bobs på sin..kommer inte ihåg hur dessa var fästa, men du får nog svar snart

Sista alternativet är borr. Ska googla lite på depåstöd.
 
mina bobiner är ditsvetsade, kan ta en bild imorgon om det kan vara av intresse:tummenupp

men annars använder jag ett vanligt depåstöd som lyfter i svingen, inga problem alls.
 
Last edited:
Spjällhus skulle jag hellre vilja kalla dem. Förgasningsinsprutning i den meningen att bränslet förgasas innan förbränningsrummet, men jag är ingen petimeter, så man kanske kan kalla dem förgasare också.
(TPS i insprutningsmotorer brukar för övrigt benämnas spjällägesgivare på svenska när det gäller insprutningsmotorer.)

TPS = Throttle Position Sensor = Spällägesgivare
Honda säger själva att det är förgasarinsprut...
Men spjällhus kan jag godkänna!:krama

Ang bobiner så sitter det ett fäste under svingen svetsat original, kolla bild: http://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=89262

Så mina bobiner är dit skruvade bara!
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top