Honda SP1-tråden

Nu finns det en vettig SP1 i Götene till salu till Abbes polare. Värt att kolla!

56 tkr, BVSA, 2900 mil, Jardine helsystem

GO GO GO!

Vet inte om jag är kräsen:confused: men jag tycker 3000 mil är lite långt, inte för min del nu, men när jag skall sälja och milen har tickat på till 4000-4500. Jag hade själv inte köpt en hoj som gått över 4000 mil. Men abbe har kanske fixat en som skall sälja, jag hoppas på den.
 
Nu finns det en vettig SP1 i Götene till salu till Abbes polare. Värt att kolla!

56 tkr, BVSA, 2900 mil, Jardine helsystem

GO GO GO!



ringde å snackade med honom!

tyskimport av RM Consult, ingen servicebok osv. han går ner till max 52K så jag hade nog letat efter en sv.såld, betalar hellre lite mer om hojen är fin och har en "clean" historia.

Vet inte om jag är kräsen:confused: men jag tycker 3000 mil är lite långt, inte för min del nu, men när jag skall sälja och milen har tickat på till 4000-4500. Jag hade själv inte köpt en hoj som gått över 4000 mil. Men abbe har kanske fixat en som skall sälja, jag hoppas på den.



nja, har inte fått ngt svar ännu, det ska ju bli gott väder i helgen så han vill nog behålla den ett par dagar till:gnissla
 
Last edited:
en fråga, finns det ngn som ev skulle kunna tänka sig att låna ut sin originalbakdel till en sp1 till mig, min hoj som kommer hem från england behöver jag kanske byta baken på hojen då det sitter en under tray på nu! behöver originalbakdeleb fraktas hit så står jag självklart för både frakt hit och returfrakten, tacksam om ngn skulle vilja ställa upp på detta om det skulle behövas! behöver ev en bak till regbesiktningen

tack på förhand.
 
Last edited:
en fråga, finns det ngn som ev skulle kunna tänka sig att låna ut sin originalbakdel till en sp1 till mig, min hoj som kommer hem från england behöver jag kanske byta baken på hojen då det sitter en under tray på nu! behöver originalbakdeleb fraktas hit så står jag självklart för både frakt hit och returfrakten, tacksam om ngn skulle vilja ställa upp på detta om det skulle behövas! behöver ev en bak till regbesiktningen

tack på förhand.

Monterad på min bakdel idag.... så till nästa helg ska den vara klar.... Men det kommer inte extra kåporna vara....:huvet
 
Vad ska det vara för orginal inställningar på sp1ans framgaffel, dvs hur många "klick" ska retur/comp skruvas ut samt hur många "ringar" ska fjäderspänningen skruvas in?
 
Vet inte om jag är kräsen:confused: men jag tycker 3000 mil är lite långt, inte för min del nu, men när jag skall sälja och milen har tickat på till 4000-4500. Jag hade själv inte köpt en hoj som gått över 4000 mil. Men abbe har kanske fixat en som skall sälja, jag hoppas på den.

Vi snackar cyklar årsmodeller 00-02; 3000 mil på 8 år är ca 375 mil per år - knappast några längre touringturer ner till Alperna precis...

Visst kan man ställa undan cykeln och ha den som skådebröd, jag för min del vill njuta av den. :tummenupp

Rayback, det finns ytterligare en på Blocket idag 62500; Fast denna har också gått 3200 mil. :gnissla
 
En liten undran bara, vad kostar era försäkringar?
vad har ni för bolag ?
 
Vad ska det vara för orginal inställningar på sp1ans framgaffel, dvs hur många "klick" ska retur/comp skruvas ut samt hur många "ringar" ska fjäderspänningen skruvas in?

I instruktionsboken står det...

Fjäderförspänning: Vrid justeringen tills det fjärde spåret uppifrån kommer i läge med översidan på gaffelbenens lockmuttrar.

Returdämpning: Vrid justeringen medurs så långt det går, sedan ca 7 klick moturs. Punkten på justeringen ska då överenstämma med referensmärket.

Kompressionsdämpning: Vrid justeringen medurs så långt det går, sedan moturs 12 klick.
 
Från idagens utanför Götet! (Fjärås).. Gött väder!!
 

Bifogat

  • 2 spettor.jpg
    2 spettor.jpg
    140.6 KB · Visningar: 72
  • IMG_0212.JPG
    IMG_0212.JPG
    158.4 KB · Visningar: 80
Vet inte om jag är kräsen:confused: men jag tycker 3000 mil är lite långt, inte för min del nu, men när jag skall sälja och milen har tickat på till 4000-4500. Jag hade själv inte köpt en hoj som gått över 4000 mil. Men abbe har kanske fixat en som skall sälja, jag hoppas på den.

Ja det är du :D ...3000 mil är väl inget konstigt på hojar med 8-9 år på nacken såvida de inte enbart är posörhojar som man använder fram och tillbaka till korvmojen?

Gå inte med i milnojeklubben, den har tillräckligt många medlemmar.:tummenupp

En liten undran bara, vad kostar era försäkringar?
vad har ni för bolag ?

5400 halv/hel. Trygg-Hansa.
Och nä, IF´s märkesförsäkring för Honda är inte billigare...
 
Last edited:
Vad ska det vara för orginal inställningar på sp1ans framgaffel, dvs hur många "klick" ska retur/comp skruvas ut samt hur många "ringar" ska fjäderspänningen skruvas in?

Vet inte varför du behöver det, men en mycket bättre utgångspunkt än orginalinställningarna är vad den engelska tidningen Performance Bikes rekommenderar efter noggranna tester:

Fram:
Komp: 15 klick ut
retur: 5 klick ut
förspänning 1 linje synlig
sänk framändan genom att höja upp gaffelbenen 8mm

Bak:
komp: 14 klick ut
retur: 2 varv tillbaka från helt inskruvad
förspänning: läge 4
Höj bakändan genom att lägga en 4mm distans mellan bakdämparens övre fäste och ramen.

Har använt dessa inställningar med mindre modifieringar och det funkar *mycket* bättre än standard. Speciellt höjning/sänkning rekommenderas.

Kan även passa på att rekommendera ett holländskt forum där mycket smått och gott finns att hitta (iofs en del på nederländka men ändå...):
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/225833/VTR-SP-12-Topic-Part-15-1.html

Såg också att senaste numret av Performance Bikes innehöll ett sport-twin test med bl.a. SP1 mot Ducati 1198s... Någon som läst???

/m
 
Vet inte varför du behöver det, men en mycket bättre utgångspunkt än orginalinställningarna är vad den engelska tidningen Performance Bikes rekommenderar efter noggranna tester:

Fram:
Komp: 15 klick ut
retur: 5 klick ut
förspänning 1 linje synlig
sänk framändan genom att höja upp gaffelbenen 8mm

Bak:
komp: 14 klick ut
retur: 2 varv tillbaka från helt inskruvad
förspänning: läge 4
Höj bakändan genom att lägga en 4mm distans mellan bakdämparens övre fäste och ramen.

Har använt dessa inställningar med mindre modifieringar och det funkar *mycket* bättre än standard. Speciellt höjning/sänkning rekommenderas.

Kan även passa på att rekommendera ett holländskt forum där mycket smått och gott finns att hitta (iofs en del på nederländka men ändå...):
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/225833/VTR-SP-12-Topic-Part-15-1.html

Såg också att senaste numret av Performance Bikes innehöll ett sport-twin test med bl.a. SP1 mot Ducati 1198s... Någon som läst???

/m


Tack för svaren:tummenupp

Anledningen varför jag jag vill ha org inställningarna är att jag har öhlins kittat gaffeln och måste ha något att utgå ifrån när jag ska ställa in allt "rätt".
 
Ja det är du :D ...3000 mil är väl inget konstigt på hojar med 8-9 år på nacken såvida de inte enbart är posörhojar som man använder fram och tillbaka till korvmojen?

Gå inte med i milnojeklubben, den har tillräckligt många medlemmar.:tummenupp



5400 halv/hel. Trygg-Hansa.
Och nä, IF´s märkesförsäkring för Honda är inte billigare...

Jag är inte orolig för att den gått 3000 mil, men det svårare att sälja när den gått 5000mil, eller hur!
 
Jag är inte orolig för att den gått 3000 mil, men det svårare att sälja när den gått 5000mil, eller hur!

Tja rent teoretiskt är det kanske så. Men varför fundera på den dag du säljer innan du ens köpt en hoj? Bara det faktum att du tittar på en 8-9 år gammal sporthoj med v-twin begränsar ju gruppen av tänkbara köpare. De som däremot är intresserade när du väl säljer (och såna kommer det garanterat att finnas på Sp1/sp2) kommer sannolikt att vara mer intresserade av skicket än miltalet. Och då kanske inte 1500 mil hit eller dit har så stor betydelse.
 
Tja rent teoretiskt är det kanske så. Men varför fundera på den dag du säljer innan du ens köpt en hoj? Bara det faktum att du tittar på en 8-9 år gammal sporthoj med v-twin begränsar ju gruppen av tänkbara köpare. De som däremot är intresserade när du väl säljer (och såna kommer det garanterat att finnas på Sp1/sp2) kommer sannolikt att vara mer intresserade av skicket än miltalet. Och då kanske inte 1500 mil hit eller dit har så stor betydelse.

Instämmer:tummenupp

Skicket är A-O

Blir inte fler av dom heller, bara färre......:banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top