Honda SP1-tråden

Kul att det tagit lite fart i SP1-tråden igen... Tydligen börjar folk få vårvittring ;-)

Hade en SP1:a 00 till 04 som jag bytte mot en Ducce, men i höstas fick jag nog av Ducce "specialiteter" och skaffade en SP1:a igen (01:a)...

På tal om sänka fram och höja bak, som ju nästan är ett måste för att få någorlunda hyfs på SP1:ans fjädring, så undrar jag hur ni har löst det bak. Hur mycket, med brickor, etc etc. Det finns ju inte så mycket att spela på om man vill ha några gängor kvar att fästa övre stötdämparfästet i... Den höjningssats som jag sett verkar höja alldeles för mycket (25mm tror jag).

Vad säger ni? Några erfarenheter att dela??

Låter väldigt intressant det där, har för mig att man lägger brickor på nedre fästet... men ingen aning om hur många eller tjocka...?!:confused:

Fortsätter att tjata om att jag har 3 st kolfiber framskärmar kvar för 1500:-/st....:rolleyes: Snälla köp.... :tuttar
 
Inställningarna som Performance Bikes rekommenderade i ett nummer någon gång 2000-2001 är en mycket bra utgångspunkt för vidare finjusteringar. Vill minnas att de sänkte 8mm fram och höjde 4mm bak.

Fram är inga problem, men bak kan vara lite trixigt att få till. Det är ju en låsmutter som sitter i övre stötdämparfästet, och jag tror det var svårt att höja 4mm och ändå ha kvar "låsfunktionen". Hur har ni andra gjort?
 
Inställningarna som Performance Bikes rekommenderade i ett nummer någon gång 2000-2001 är en mycket bra utgångspunkt för vidare finjusteringar. Vill minnas att de sänkte 8mm fram och höjde 4mm bak....ha kvar "låsfunktionen". Hur har ni andra gjort?
Jag vet inte om jag kommer att höja bak, men om inte litar på momentet den skall dras med, så byt till två mindre muttrar o kontra-dra dessa. Eller, till en kronmutter, var vid du sedan får borra ett hål i ändan på gängan för en låssprint.

Jag ser ingen anledning till att vara orolig över själva låsningen, se bara till att du har gänga igenom hela muttern.
 
På tal om sänka fram och höja bak, som ju nästan är ett måste för att få någorlunda hyfs på SP1:ans fjädring, så undrar jag hur ni har löst det bak. Hur mycket, med brickor, etc etc. Det finns ju inte så mycket att spela på om man vill ha några gängor kvar att fästa övre stötdämparfästet i... Den höjningssats som jag sett verkar höja alldeles för mycket (25mm tror jag).

Vad säger ni? Några erfarenheter att dela??

Jag har Öhlinsdämpare med ställbar ride.. Rekomenderas :tummenupp
 
Hållarna till dämparna på plats.Gjorda i rostfritt!Akrat är också på plats MEN det är snett å vinnt,syns inte så bra på bilden.Å så är en fästögla fel monterad!!!!!!!!
 

Bifogat

  • DSC00386.JPG
    DSC00386.JPG
    59.2 KB · Visningar: 72
  • DSC00387.JPG
    DSC00387.JPG
    65.4 KB · Visningar: 84
Hållarna till dämparna på plats.Gjorda i rostfritt!Akrat är också på plats
Du råkar inte ha ett Akrapovic märke till övers?

Min återförsäljare kunde inte få tag på några från Akrapovic och det saknas ett på hojen jag köpte nu i höstas :gnissla Skitsak men ändå irriterande!
 
Haha, jaja, ok..
Inte ett skvatt. Satt på när jag köpte hojen, lixom allt annat godis! :tungan
Ah, jädra lyllo.... :D Du har alltså inte lagt ner din själ i att förädla hojen utan köpt ett färdigt paket :rolleyes: :)

Hållarna till dämparna på plats....MEN det är snett å vinnt,syns inte så bra på bilden.
Ja det är mina med. Jag saknar dock en fjäder på ena sidan. Det gör lite... Men du... Ta o lossa ALLA skruvar lite, ända ner till fördelningen under svingen. Sätt sedan en planka, eller nått som håller fast avståndet mellan piporna, o spänn sedan skruvarna nedifrån o upp.

Borde rikta till det lite, om nu inte fästena i bakramen är sneda. :tummenupp
 
Last edited:
Du råkar inte ha ett Akrapovic märke till övers?

Min återförsäljare kunde inte få tag på några från Akrapovic och det saknas ett på hojen jag köpte nu i höstas :gnissla Skitsak men ändå irriterande!

Superbike i Götet har. Finns i två storlekar, kostar väl runt 300 kr paret.

Var försiktig när du drar av dom från arket, de rullar ihop sig snabbare än en råttfälla slår igen och då blir det svårt att få det snyggt när de ska på, blir lätt bubblor och skit

(nej jag lyckade inte på första försöket...:huvet )

Du råkar inte ha ett Akrapovic märke till övers?

Min återförsäljare kunde inte få tag på några från Akrapovic och det saknas ett på hojen jag köpte nu i höstas :gnissla Skitsak men ändå irriterande!

Förresten, jag har en dekal liggandes såg jag, den stora varianten. PMa om du är intresserad :tummenupp
 
Last edited:
Förmodlingen fel tråd men jag tänkte kolla om någon av er sp1 ägare har haft samma "fel" som jag nämligen att hojen dör under körning, det låter som soppatorsk.
Batteriet är bytt, det sitter en powercommander 2 och acra titanpipor på den.

Hoppas att nån kanske vet!:) o
 
Förmodlingen fel tråd men jag tänkte kolla om någon av er sp1 ägare har haft samma "fel" som jag nämligen att hojen dör under körning, det låter som soppatorsk....
Vet gör jag inte, men någon kanske håller med om att det låter som glappkontakt!? Efter att ha mekat med elen på mitt bygge tycker jag att vissa placeringar är lite suspekta o de har dragit o skarvat kablarna lite hipp som happ verkar det som.

Kolla upp det som rör tändningen och anslutningarna till insprutningen.
 

Bifogat

  • DSC01263.JPG
    DSC01263.JPG
    103.3 KB · Visningar: 66
  • DSC01264.JPG
    DSC01264.JPG
    150.8 KB · Visningar: 76
Last edited:
Förmodlingen fel tråd men jag tänkte kolla om någon av er sp1 ägare har haft samma "fel" som jag nämligen att hojen dör under körning, det låter som soppatorsk.
Batteriet är bytt, det sitter en powercommander 2 och acra titanpipor på den.

Hoppas att nån kanske vet!:) o

Hmm, hade nåt liknande på min förra sommarn!

Va pluskabeln på batteriet som glappade då.
 
Kul att det tagit lite fart i SP1-tråden igen... Tydligen börjar folk få vårvittring ;-)

Hade en SP1:a 00 till 04 som jag bytte mot en Ducce, men i höstas fick jag nog av Ducce "specialiteter" och skaffade en SP1:a igen (01:a)...

På tal om sänka fram och höja bak, som ju nästan är ett måste för att få någorlunda hyfs på SP1:ans fjädring, så undrar jag hur ni har löst det bak. Hur mycket, med brickor, etc etc. Det finns ju inte så mycket att spela på om man vill ha några gängor kvar att fästa övre stötdämparfästet i... Den höjningssats som jag sett verkar höja alldeles för mycket (25mm tror jag).

Vad säger ni? Några erfarenheter att dela??

Jag bytte ut det övre fästet till HRC som gör att du kan höja den med
finjusteringar.
Det var visserligen inte gratis men fan... det e ju HRC :P
Kan ta reda på artikelnummerna och priser om det kan vara intressant
 
Jag bytte ut det övre fästet till HRC som gör att du kan höja den med
finjusteringar.
Det var visserligen inte gratis men fan... det e ju HRC :P
Kan ta reda på artikelnummerna och priser om det kan vara intressant

Låter absolut intressant! Kan man i så fall beställa hos vilken Honda verkstad som helst?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top