Honda SP1-tråden

Eftersom jag inte haft någon mc på ett tag roade jag mig med att ta reda på lite om VTR1000 SP-1/2 i Sverige genom att kontakta bilregistret.
Summeringen ser ut så här:
View attachment 420926

Tänkte fråga om det ens finns några SP2 kvar i sverige, vart gööör längesedan ja säg en till salu.. Där fick ja mitt svar. Varför tog de in så få?
 
Hurricane- skönt att cykeln hittat hem igen, lycka till med försäkringsbolaget och liggpå dom att den ska gås igenom NOGGRANT!!- vad som skett under de veckor du vatt av med den vill ingen veta (bara få det tillrättat!!)
cykeln är ingen dussinvara, så att återställa den anser ju jag (partisk...) att de ska göra!!

//jj
 
Går i tankarna om att göra mej av med min Sp1a för byte till annan hoj. Nån som vet nån som är sugen på en i bra skick?
 
Vtr touren har en plats kvar.
Hittils är vi 3 sp- ägare som skall dra och en fjärde som möter upp. Intresserad skicka pm! :)
 
Provade en färdig som verkar likvärdig, akrapovic slip-ons och resten omoddat. Jag hag några runda GPR burkar slip-ons, that's it :)

Trevligt att slippa rycken på låga varv, gjorde susen på Gelleråsen idag, trevligare driv i kurvorna och en jämn gång :)
 
Eftersom jag inte haft någon mc på ett tag roade jag mig med att ta reda på lite om VTR1000 SP-1/2 i Sverige genom att kontakta bilregistret.
Summeringen ser ut så här:
View attachment 420926

Hmm...intressant. Kollade själv upp detta 2012, först via Honda MC i Kungsbacka och sedan via en gubbe på Bilregistret. Fick fram nedan:

...nu har jag äntligen svaret hur många SP1 resp SP2 som tagits in via Honda Sverige:

SP1: totalt 46 hojar togs in, samtliga 2001 men det slank nog med ett gäng -00 i den batchen, min gamla inkluderad.
SP2: detta har vi hört förut men totalt 30 ex, 20 st 2002 och 10 st 2004. 2003 och 2005 avstod man helt och hållet.

Allt enligt Roffe Mälberg på Honda MC


Och så i trafik:

Efter att ha tagit reda på hur många SP1/2 som Honda Sverige tog in (totalt 76 ex, 46 av SP1 och 30 av SP2) så återstod ju frågan hur många av dessa som faktiskt är i trafik.

Efter ett långt och omständigt samtal med någon väldigt jäktad databastomte på Transportstyrelsen blev svaret 39 st varav 16 avställda

16 av årsmodell 2000
13 2001
5 2002
3 2003
0 2004
samt 2 st av årsmodell 2005.

Sökningen gällde Honda VTR 1000 med någon S-kombination (finns SP1, SP2, S, SY, SS) mellan åren 2000-2005.

Tycker spontant det borde vara fler kvar i livet men det var det svar jag fick.
 
Tänkte fråga om det ens finns några SP2 kvar i sverige, vart gööör längesedan ja säg en till salu.. Där fick ja mitt svar. Varför tog de in så få?

Ja men dem är få, skulle gissa på max 10 hojar. Jag importerade min från UK men den rullar i Danmark idag.

Marknaden fanns inte där längre. SP1 var inte billig men man kunde rida mer på Colin Edwards WSBK seger 2000. SP2 var ju en sammanhanget försiktig uppgradering (för försiktig kanske, precis som Honda kanske skulle tagit ut svängarna lite mer även med SP1 från början) men kostade ändå whopping 143 900 på gatan. Samtidigt ersätts den av Blejden för racing, Aprilia kommer med sin Mille Factory med Öhlinare, smidda magnesiumfälgar mm. Jag tror Honda bedömde att konkurrensen var för tuff.
 
Sökningen gällde Honda VTR 1000 med någon S-kombination (finns SP1, SP2, S, SY, SS) mellan åren 2000-2005.

Tycker spontant det borde vara fler kvar i livet men det var det svar jag fick.

De siffror jag fått från transportstyrelsen gäller mc med chassinr som börjar på JH2SC45**** eftersom speciellt de importerade heter lite olika i beteckningen. Min heter t.ex. SP-1, men jag har sett så udda beteckningar som "VTR RACING" i bilregistrets fordonsbenämning på SP1/SP2 som importerats. Och även de som bara heter VTR1000 utan något S, och så klart några som heter SC45 utan vare sig S eller ens VTR i benämningen.

Jag fick en excelfil med lite andra saker som jag var intresserad av, och ser att det är 70 stycken som inte besiktats inom 2 år efter förra besiktningen (detta var alltså i Maj, så en del kan ju ha besiktats nu). Övriga verkar vara i besiktade och klara. Alltså rullar det 168 stycken SP1/SP2 på svenska vägar just nu.

Kul med statistik....:tummenupp
 
Last edited:
Räknas även avställda till dessa 30? Min är besiktad till nästa år, men avställd.
 
Det är väl också urkassa att skjutsas med??

Japp..
Riktigt urkassa till och med.
skjutsade en kompis som är hyffsat kort i rocken, knappt 170 lång, var som att steloperera hela överkroppen. Sen sitter eventuell passagerare överjävligt högt på hojen, vilket jag tyckte var lite jobbigt att köra med
 
Japp..
Riktigt urkassa till och med.
skjutsade en kompis som är hyffsat kort i rocken, knappt 170 lång, var som att steloperera hela överkroppen. Sen sitter eventuell passagerare överjävligt högt på hojen, vilket jag tyckte var lite jobbigt att köra med

Det vart lite synd, sugen på en SP1/2 eller RSV annars.. Låter ju såå gott
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top