Honda SP1-tråden

Äntligen tillbaka efter FEM dagars vansinneskörning på Gotland Ring i helt perfekt väder. SPn har funkat perfekt och gick som tåget efter en snabbvisit förbi Andersson Turbo och hans bromsbänk. Enda smolket i bägaren rent tekniskt är väl egentligen den lite halvrisiga framgaffeln vars brister blir uppenbara i jämförelse med en moderna hoj. Bakstudsaren var ju redan bytt till en Öhlinare, så där finns inget att anmärka på.
Ni som kört racing med SP1/2, hur gör ni med den begränsade nedläggningsvinkeln? Jag gissar att man helt enkelt får flytta upp ljuddämparna eller leva med att de släpar i vid lite mer inspirerad körning?

Begränsad nedläggningsvinkel....?? :confused:

Har med vinden i ryggen och solsken i sinnet loggat 1,36 tider på GR och aldrig skrapat i ljuddämparna (Leo Vince SBK).

Oooo nu blev jag sugen att lägga ett part varv....:D:D

Det finns ett knep, men säg inte att jag har sagt det.
Om man kopplar ur varvräknaren, så är det den gamla ljudnivån (103db) som gäller :D

Den blev ju riktigt snygg i den vita kostymen :tummenupp


Tack!

Jag har satt dem där parkeringsljusen sitter original. Har till och med besiktat den så :tummenupp

Hur har det gått Roger? Har pärlan fått ett nytt hem? Kalasfin hoj...hade jag kunnat få loss deg hade jag köpt den direkt av dig...efter hårda förhandlingar såklart...:tummenupp

varför finns sp1 med olika färg på fälgar och måsvingen på tanken?

WTF...måsvinge????

SP1 finns bara i två färgkombinationer: 2000 Röd (Winning red på Hondaspråk) med svarta fälgar och gul tankvinge. 2001 kommer den även i silver med svarta fälgar och svart vinge på tanken.

Alla andra färgkombinationer är inte original.
 
Last edited:
WTF...måsvinge????

SP1 finns bara i två färgkombinationer: 2000 Röd (Winning red på Hondaspråk) med svarta fälgar och gul tankvinge. 2001 kommer den även i silver med svarta fälgar och svart vinge på tanken.

Alla andra färgkombinationer är inte original.

Lite sent va? Se mitt inlägg nummer 4477...! :rolleyes:
 
Begränsad nedläggningsvinkel....?? :confused:

Har med vinden i ryggen och solsken i sinnet loggat 1,36 tider på GR och aldrig skrapat i ljuddämparna (Leo Vince SBK).

Oooo nu blev jag sugen att lägga ett part varv....:D:D

Hurvida det är jag, fjädringsinställningen eller däckmodellen som gjorde att däcken brann upp vet jag inte, men jag fick vara otroligt snäll med gasen ur kurvorna för att inte överhetta dem. För att få roligare varvtider med sådana förhållanden måste man gå snabbare in och genom kurvorna vilket fordrar större nedläggningsvinkel, eller mer hängande.
Hur som helst är max nedläggningsvinkel starkt begränsad om man jämför med en modernare sporthoj.

Edit: För att slippa köpa nya burkar körde jag med skvallerpinnarna kvar och det var dessa som skrapade i väl tidigt tyckte jag. Avgassystemet (Akra helsystem) har väl en del bättre marginal än originalsystemet, men jag ville inte riskera något.
 
Last edited:
Högdragna rör borde ju förbättra nedläggningsvinkeln lite... Det är bara att sälja ditt akta helsystem, vi kan byta vet jag!!!
 
Högdragna rör borde ju förbättra nedläggningsvinkeln lite... Det är bara att sälja ditt akta helsystem, vi kan byta vet jag!!!

Jag har ett Harris-slipon med högt dragna titanburkar liggande, men hann inte tillverka någon adapter mot Akra-genrören innan jag skulle iväg. Det får bli till nästa bandag. Jag hade hoppats slippa, men så får det bli.
 
Hurvida det är jag, fjädringsinställningen eller däckmodellen som gjorde att däcken brann upp vet jag inte, men jag fick vara otroligt snäll med gasen ur kurvorna för att inte överhetta dem. För att få roligare varvtider med sådana förhållanden måste man gå snabbare in och genom kurvorna vilket fordrar större nedläggningsvinkel, eller mer hängande.
Hur som helst är max nedläggningsvinkel starkt begränsad om man jämför med en modernare sporthoj.

Edit: För att slippa köpa nya burkar körde jag med skvallerpinnarna kvar och det var dessa som skrapade i väl tidigt tyckte jag. Avgassystemet (Akra helsystem) har väl en del bättre marginal än originalsystemet, men jag ville inte riskera något.

Visst är det så att spn har sina begränsningar jämfört med nyare hojar men jag har aldrig upplevt just nedläggningsvinkeln som ett bekymmer.

Det här med däcken låter märkligt. Nog för att Gotland ring äter däck och att qualifier (det vanliga) inte är något superdäck men sånt slitage kan inte vara normalt. Vad körde du med för tryck?
 
Visst är det så att spn har sina begränsningar jämfört med nyare hojar men jag har aldrig upplevt just nedläggningsvinkeln som ett bekymmer.

Det här med däcken låter märkligt. Nog för att Gotland ring äter däck och att qualifier (det vanliga) inte är något superdäck men sånt slitage kan inte vara normalt. Vad körde du med för tryck?

Däcken klarade 5 dagar och jag har fortfarande mönster kvar, så inte slet det mycket gummi inte. Däremot går det fort att få dem överhettade om man inte är försiktig, speciellt när det är 30 grader i skuggan. Testade med olika ringtryck från 2.5 ned till 2.1 bak och 2.3 fram som lägst.

Jepp, inte Qualifier RR eller Qualifier II utan det billigare, äldre Qualifier.

Beträffande nedläggningsvinkeln är det ju så att jag som är van vid min gamla Gixxer 750 -00 är lite bortskämd med att kunna luta mer för att slippa klättra. Men det är bara att jobba mer nästa gång :tummenupp

I övrigt gillar jag verkligen karaktären på cykeln! Motorn är underbar och för den som inte mappat om sin cykel än kan jag bara säga: GÖR DET NU! Gashandtaget förvandlas från oslipad yxa till kirurgiskt precisionsinstrument.
 
Last edited:
Uppdaterade bilder

Japp då vart kåpor på:yoparty:yoparty

Lite dekaler a'la softish kvar att sätta på samt tanken:banana
 

Bifogat

  • IMAG0082.jpg
    IMAG0082.jpg
    237.5 KB · Visningar: 89
  • IMAG0085.jpg
    IMAG0085.jpg
    227.2 KB · Visningar: 79
  • IMAG0084.jpg
    IMAG0084.jpg
    225.6 KB · Visningar: 75
  • IMAG0081.jpg
    IMAG0081.jpg
    224.9 KB · Visningar: 82
Bytte bromsbelägg fram, men har fortfarande ordentliga vibrationer i styret när jag bromsar. Det återstår väl bara att byta skivor, någon som har ett bra förslag på vad man ska köpa? Honda's var ju ganska dyra.
 
tjena lads, länge sedan man satte sitt avtryck i denna tråd:)

jag har ett helt nytt kåpglas till salu om ngn skulle vara intresserad, kåpglaset är till en sp1 men jag skulle tro att det passar sp2:a åsså:)

ge mig ett (bra:D) bud
 

Bifogat

  • 283355_10150241707191540_552601539_7737109_6712537_s.jpg
    283355_10150241707191540_552601539_7737109_6712537_s.jpg
    6.2 KB · Visningar: 426
  • 281237_10150241709066540_552601539_7737114_5475964_s.jpg
    281237_10150241709066540_552601539_7737114_5475964_s.jpg
    6.3 KB · Visningar: 434
Japp då vart kåpor på:yoparty:yoparty

Lite dekaler a'la softish kvar att sätta på samt tanken:banana

Ser ju bra ut!!!!!

Bytte bromsbelägg fram, men har fortfarande ordentliga vibrationer i styret när jag bromsar. Det återstår väl bara att byta skivor, någon som har ett bra förslag på vad man ska köpa? Honda's var ju ganska dyra.

Kolla ebay, finns massor av firmor som säljer delar från avåkta hojar både i USA och England!
 
Last edited:
Köpa första SP2

Går i tankarna att tjöpa en SP2, den är inte registrerad i Sverige just nu men står i landet. (annons finns är på sporthoj, en vit rackare)

Är det något bortsett från registreringsbesiktningen som jag bör titta extra noga på en SP2:a, vanligt slitage osv är jag med på, syftar på något modellspecifikt? :confused:

Är det någon som besiktigat med Akra helsystem utan DB-killer?

Kört R1:a och Motard innan, känner att en ordentlig twin kan vara en kul hoj.:)
 
Antar att det är Renes hoj! Den är MYCKET påkostad!!!!
Eller så kan du köpa min som jag ev kan sälja...:gnissla men bara kanske....:död:brinnerup
 
Går i tankarna att tjöpa en SP2, den är inte registrerad i Sverige just nu men står i landet. (annons finns är på sporthoj, en vit rackare)

Är det något bortsett från registreringsbesiktningen som jag bör titta extra noga på en SP2:a, vanligt slitage osv är jag med på, syftar på något modellspecifikt? :confused:

Är det någon som besiktigat med Akra helsystem utan DB-killer?

Kört R1:a och Motard innan, känner att en ordentlig twin kan vara en kul hoj.:)

Besiktiga med akrasystem kan kanske funka, men det systemet som sitter på är modifierat för att bara ha en slutdämpare. Normalt sett är det två. Hurvida det spelar någon roll eller inte låter jag vara osagt, men jag gissar att den låter lite mer.

Ditt största problem är dock att motorcykeln skall vara i originalskick med original avgassystem för att kunna registreringsbesiktigas i Sverige, så se till att du får med originalsystemet!

SP2 har normalt inga typfel utan bär snarare sina år/mil med ovanlig lätthet. HRC=kvalitet! :yoparty
 
Besiktiga med akrasystem kan kanske funka, men det systemet som sitter på är modifierat för att bara ha en slutdämpare. Normalt sett är det två. Hurvida det spelar någon roll eller inte låter jag vara osagt, men jag gissar att den låter lite mer.

Ditt största problem är dock att motorcykeln skall vara i originalskick med original avgassystem för att kunna registreringsbesiktigas i Sverige, så se till att du får med originalsystemet!

SP2 har normalt inga typfel utan bär snarare sina år/mil med ovanlig lätthet. HRC=kvalitet! :yoparty
Jag har besiktat min med med ett akra 2-1 system utan anmärkningar. Besiktningsansvariga hade en HD själv så han hade väl lite överseende.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top