Honda SP1-tråden

Jag kollar just nu runt efter en hoj till. Frågan till SP1/SP2-kollektivet här på sporthoj är om man kan räkna med ett bekymmersfritt ägande av en SP1:a? Det är väl brukligt att Honda tillverkar hojar med lång livslängd och så? Inget speciellt att kolla extra innan köp?

Tack på förhand.
 
Jag kollar just nu runt efter en hoj till. Frågan till SP1/SP2-kollektivet här på sporthoj är om man kan räkna med ett bekymmersfritt ägande av en SP1:a? Det är väl brukligt att Honda tillverkar hojar med lång livslängd och så? Inget speciellt att kolla extra innan köp?

Tack på förhand.

Jag med flera här inne är naturligtvis äckligt partiska men få hojar känns så tajta och bär sina mil med sån lätthet som just SP1/2.

Det finns inga modellspecifika svagheter men ett par kompisar här inne har haft lite elstrul. Elen är tajt dragen under skalet och alla kontakter sitter inte optimalt placerade. Jag har dock inte haft några problem alls med mina hojar, en SP1 -00 och nu en SP2 -02.

SP2 är något lättare och har några få hästar extra men framförallt är det nya sprutet som gör hojen något mer lättkörd men det är en högst subjektiv åsikt. Tyvärr är svensksålda SP2 i stort sett omöjliga att få loss och prisbilden högst spekulativ. En fin SP1 av första årsmodellen (röd såklart) brukar ligga i spannet 50-60k när vårruschen sätter in.

Den rejsiga körställningen och det låga kåpglaset (SP2 har något högre kåpglas) är saker som folk hajar till över. Kring soppaförbrukningen finns det många myter men egentligen...who cares?

Lycka till:tummenupp
 
Help

Letar efter en liten ynklig del som jag måste ha till min tvåa men inte hittar i sprängskisserna.

Inuti de infästningar i frontkåpan där strålkastarna skruvas fast sitter det kopparhylsor med gäng som expanderar när man drar in skruven som håller strålkastaren. Någon som har partsnumber på de där hylsorna?

Har jagat stan runt för att hitta alternativ men inser att jag måste ha hylsorna.

Tack på förhand

marcus

EDIT kan det vara nummer 26? Nut 5mm?

http://www.ronayers.com/Fiche/TypeI...odel/RVT1000R/GroupID/329310/Group/UPPER_COWL

:gnissla
 
Last edited:
Letar efter en liten ynklig del som jag måste ha till min tvåa men inte hittar i sprängskisserna.

Inuti de infästningar i frontkåpan där strålkastarna skruvas fast sitter det kopparhylsor med gäng som expanderar när man drar in skruven som håller strålkastaren. Någon som har partsnumber på de där hylsorna?

Har jagat stan runt för att hitta alternativ men inser att jag måste ha hylsorna.

Tack på förhand

marcus

EDIT kan det vara nummer 26? Nut 5mm?

http://www.ronayers.com/Fiche/TypeI...odel/RVT1000R/GroupID/329310/Group/UPPER_COWL

:gnissla

Såna häringa?

http://www.s-racing.se/ImagePopUp.htm?org=0&ImgUrl=album_pic.php?pic_id=860

Ska finnas på feltema också enligt uppgift.
 
Last edited:
Letar efter en liten ynklig del som jag måste ha till min tvåa men inte hittar i sprängskisserna.

Inuti de infästningar i frontkåpan där strålkastarna skruvas fast sitter det kopparhylsor med gäng som expanderar när man drar in skruven som håller strålkastaren. Någon som har partsnumber på de där hylsorna?

Har jagat stan runt för att hitta alternativ men inser att jag måste ha hylsorna.

Tack på förhand

marcus

EDIT kan det vara nummer 26? Nut 5mm?

http://www.ronayers.com/Fiche/TypeI...odel/RVT1000R/GroupID/329310/Group/UPPER_COWL

:gnissla


Ajdå, det var inte bra! :gnissla

Det är inte koppar utan mässing i dem och det är inte expanders utan invändigt gängade insatser som sätts i kåpan vid gjutprocessen eller med ultraljud. De tillhör alltså kåpan och kan inte köpas separat. De kan heller inte sättas tillbaka eller ersättas med en ny likadan! :mad::huvet

Jag hade en som var fel isatt från fabrik som lossnade och har letat i månader för att hitta en ersättare med utvändig gänga som kan dras i hålet manuellt. I princip stört omöjligt att få tag på vare sig i Sverige eller utomlands. Som tur är, för dig, fick jag till slut tag i samples från en fabrik och jag har ett antal över i reserv som du kan få mot avhämtning.
 

Hmm...ser lovande ut men är det samma dimension? Och hur man dom att sitta krav i kåpan? Limma med epoxy?

Ajdå, det var inte bra! :gnissla

Det är inte koppar utan mässing i dem och det är inte expanders utan invändigt gängade insatser som sätts i kåpan vid gjutprocessen eller med ultraljud. De tillhör alltså kåpan och kan inte köpas separat. De kan heller inte sättas tillbaka eller ersättas med en ny likadan! :mad::huvet

Jag hade en som var fel isatt från fabrik som lossnade och har letat i månader för att hitta en ersättare med utvändig gänga som kan dras i hålet manuellt. I princip stört omöjligt att få tag på vare sig i Sverige eller utomlands. Som tur är, för dig, fick jag till slut tag i samples från en fabrik och jag har ett antal över i reserv som du kan få mot avhämtning.

Du har PM:tummenupp
 
Last edited:
Hmm...ser lovande ut men är det samma dimension? Och hur man dom att sitta krav i kåpan? Limma med epoxy?

Nja, jag kanske fattade fel, men de som jag länkade till är ju expandergummi med en "mässingmutter" inuti.
Man stoppar expandergummit i ett hål med samma diameter, sen skruvar man i en skruv, gummit expanderar eller blir som en svamp och skiten sitter fast.

På min spetta fäste jag t.ex undertailen med sådana...
Finns i många längder och dimensioner.
Exempel nedan.

\\ Johan



Edit
http://shop.textalk.se/shop/9155/art30/2467430-mul-d0cec3.pdf
 
Last edited:
Någon som vet var man kan köpa motorskydd till SP-1 ?
Vill gärna täcka magnesiumkåpan över kopplingen..som är dyr.

Tacksam för tips!
 
Någon som vet var man kan köpa motorskydd till SP-1 ?
Vill gärna täcka magnesiumkåpan över kopplingen..som är dyr.

Tacksam för tips!

Om skälet att täcka världens kanske vackraste motorkåpa för att den är dyr undrar jag om det är värt det. Den kostar 700:- ny utomlands.

Om skälet är att klara en krasch på banan och kunna köra vidare direkt däremot förstår jag dig absolut. Frågan är hur mycket av kåpan som egentligen är utsatt om man stoppar dit rejäla kraschpuckar, men det kan nog Icko eller någon annan racer svara på.
 
Pallar inte leta. Ring tryck i däcken på sp1?
 
Last edited:
Tänkte inte på att de lägger på VAT.

Hur som helst, inte en speciellt dyr del att ersätta om det skulle behövas.
 
Om skälet är att klara en krasch på banan och kunna köra vidare direkt däremot förstår jag dig absolut. Frågan är hur mycket av kåpan som egentligen är utsatt om man stoppar dit rejäla kraschpuckar, men det kan nog Icko eller någon annan racer svara på.

Passar på den frågan då jag ej ännu har krashat på bana!:)

Men visst ett par par kraschpuckar kan skydda både ram & motor vid en omkullkörning, komplettera gärna med fasta fotpinnar som oxå skyddar!
 
Passar på den frågan då jag ej ännu har krashat på bana!:)

Men visst ett par par kraschpuckar kan skydda både ram & motor vid en omkullkörning, komplettera gärna med fasta fotpinnar som oxå skyddar!

Tack för svar/intresse/info

Räckte med en olycklig omkullkörning på grus med oljeläckage som resultat... Med tanke på stundande Europaturné... Ja; värdera läget liksom...

Men klart, man vill ju inte täcka den...

Svårt det där
 
Tack för svar/intresse/info

Räckte med en olycklig omkullkörning på grus med oljeläckage som resultat... Med tanke på stundande Europaturné... Ja; värdera läget liksom...

Men klart, man vill ju inte täcka den...

Svårt det där

Oj, det var inte kul. Då förstår jag dig absolut! Jag trodde inte den var så utsatt.

För den som köpt en SP2a och funderar på att montera dekaler från original dekalkit (Castrol); Gör det inte! 9 år gamla dekaler fäster fortfarande bra, men när man tar bort skyddsplasten hänger ytskiktet med vilket sabbar hela dekalen. Jag lärde mig den hårda vägen ikväll.:huvet
Spar istället ditt originalkit som en trevlig souvenir och köp nya dekaler på E-bay.
 
För där är ju passformen bra?! Mina dekaler jag köpte (kopior på original) var så dåliga att en blind måste gjort dom... Nu har man nya ORIGINAL liggande som skall på snart....!
Nu behöver ju inte alla vara så dåliga men ha det i åtanke vid ev köp! LYCKA TILL!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top