Honda SP1-tråden

Jag skulle tro att det är mer viktskillnad med luftbox än Sp2 fälgar, jag har inte vägt fälgarna, men jag har ett set av varje och har inte märkt någon skillnad när jag kör. Ska skifta fälgar innan säsongen startar, ska se om jag kommer ihåg att väga.

Luftbox finns i både glas- och kolfiber. Jag vägde skillnaden när jag bytte, men nu kommer jag inte ihåg hur mycket det var.

Jag har för mig att det är 3-4 kg skillnad! Och 21 mot 7 liter volym!!!:yoparty
Originalen är inte vacker iaf...

Är sugen på lite banåka med spettan, men hon är i så otroligt bra skick att jag inte skulle kunna förlåta mig själv om jag vurpar. Så jag har kikat på Polidoms kåpset till spettan.

Känns prisvärt. Erfarenheter?

http://www.polidom.se/webshop/category.php?id_category=21

Så kände jag oxå till jag blev avprejad.... Hade allt extra utan tank.... Man kan råka ut för olyckor när som helst tyvärr.... Men kraschkåpor är ju bra för att lära sig köra på bana!
Jag kommer nog börja köra lite bana med min spetta sen, dom är ju byggda för det, nästan...:tungan
 
Last edited:
Jag skulle tro att det är mer viktskillnad med luftbox än Sp2 fälgar, jag har inte vägt fälgarna, men jag har ett set av varje och har inte märkt någon skillnad när jag kör. Ska skifta fälgar innan säsongen startar, ska se om jag kommer ihåg att väga.

Luftbox finns i både glas- och kolfiber. Jag vägde skillnaden när jag bytte, men nu kommer jag inte ihåg hur mycket det var.


Kommer inte heller ihåg viktskillnaden mellan SP1 och SP2-fälgar, men så mycket är det inte - kanske något eller några hekton. Skulle tro att mer vikt finns att spara i luftboxen. Fast fälgar är ju ofjädrad, roterande massa, så det är mer värt för hanterbarheten... Säkert kan däcktyper skilja mer än fälgarna.

Skulle tro att för de flesta så finns mest vikt att göra sig av med innanför skinnstället ;-)
 
Kommer inte heller ihåg viktskillnaden mellan SP1 och SP2-fälgar, men så mycket är det inte - kanske något eller några hekton. Skulle tro att mer vikt finns att spara i luftboxen. Fast fälgar är ju ofjädrad, roterande massa, så det är mer värt för hanterbarheten... Säkert kan däcktyper skilja mer än fälgarna.

Skulle tro att för de flesta så finns mest vikt att göra sig av med innanför skinnstället ;-)

Finns alltid mest att hämta innanför skinnstället har jag hört... :brinnerup:gnissla
 
Skulle tro att för de flesta så finns mest vikt att göra sig av med innanför skinnstället ;-)

Roligare att trimma än banta!:brinnerup

Kommer inte heller ihåg viktskillnaden mellan SP1 och SP2-fälgar, men så mycket är det inte - kanske något eller några hekton. Skulle tro att mer vikt finns att spara i luftboxen. Fast fälgar är ju ofjädrad, roterande massa, så det är mer värt för hanterbarheten... Säkert kan däcktyper skilja mer än fälgarna.

Och fördelen med lättare fälgar kan skrivas: lättare att svänga pga av mindre gyroeffekt!:tummenupp
 
Last edited:
Man får helt enkelt kompensera:)

Vart får jag tag på en annan lättare luftbox då? Hittade bara org boxar på ebay.
 
Man får helt enkelt kompensera:)

Vart får jag tag på en annan lättare luftbox då? Hittade bara org boxar på ebay.

Det brukar finnas en kille i Portugal som säljer sådana i glasfiber, jag har en och den brukar kosta runt 140£ med frakt... (drygt 1500:-)
Dock finns det inga nu, men vänta lite....

Då ser det ut så här
Jag tog nätet från original filtren och limma dom på trattarna för en extra säkerhet, man vill inte att nått ska ramla ner där....:gnissla:brinnerup
 
Det brukar finnas en kille i Portugal som säljer sådana i glasfiber, jag har en och den brukar kosta runt 140£ med frakt... (drygt 1500:-)
Dock finns det inga nu, men vänta lite....

Då ser det ut så här
Jag tog nätet från original filtren och limma dom på trattarna för en extra säkerhet, man vill inte att nått ska ramla ner där....:gnissla:brinnerup

Riktigt flott:tummenupp Bra att veta till längre fram.

På tal om batteri var inne på det tidigare också, har hittat något lättviktsbatteri på http://racefactory.jetshop.se/

Vet att dom är dyra men finns det inget billigare?
 
Du kan säkert kolla med Exide eller Global batterier på tex mekonomen med samma specar som dom andra har...
 
...eller snacka med Global direkt. De säljer till privatpersoner.
Intressant att de ofta kostar hälften av original Yuasa när det är just Yuasa som är underleverantör till Global på hojbatterier.
 
Du kan säkert kolla med Exide eller Global batterier på tex mekonomen med samma specar som dom andra har...

Har dom den typen av batteri, sista stället man hade tänkt sig:)

...eller snacka med Global direkt. De säljer till privatpersoner.
Intressant att de ofta kostar hälften av original Yuasa när det är just Yuasa som är underleverantör till Global på hojbatterier.

Lär isf ta kontakt med dem när det blir aktuellt.

Dom var det jue bra pris på...:rolleyes:

Jo eller hur:näsblod:D nästan så man köper två så man kan ha ett i reserv:brinnerup
 
Last edited:
Halvljuset

Vilken av strålkastarna är halvljus respektive helljus?

Sitter det 2 st H7 i era hojar? Isåfall är det likadan lampa i båda
eller har tex helljuset en starkare H7:a?
 
Vilken av strålkastarna är halvljus respektive helljus?

Sitter det 2 st H7 i era hojar? Isåfall är det likadan lampa i båda
eller har tex helljuset en starkare H7:a?

Vänster är halvljus, höger är helljus. Det sitter samma typ av lampa med samma effekt (55W) i bägge strålkastarna, endast reflektorn skiljer.
 
Vänster är halvljus, höger är helljus. Det sitter samma typ av lampa med samma effekt (55W) i bägge strålkastarna, endast reflektorn skiljer.

Tusen tack! Då är allt som det ska :tummenupp

Inte helt lätt att konvertera en VFR till en Sp1 med tanke på att det var 2 st H4 innan :)
 
Hej grabbar!

Kör inte SP1/2 själv, men behöver få tag på en komplett bakaxel till en SP2a.(eller SP1, vet inte om det är samma detaljer?) Dvs. själva axeln, mutter samt kedjejusteringsblocken. Om nån har en liggande, PMa mig!

Tusen tack!

Lasse
 
Hej grabbar!

Kör inte SP1/2 själv, men behöver få tag på en komplett bakaxel till en SP2a.(eller SP1, vet inte om det är samma detaljer?) Dvs. själva axeln, mutter samt kedjejusteringsblocken. Om nån har en liggande, PMa mig!

Tusen tack!

Lasse

Ebay is your friend!

Hjul axlar

Justeringsblock


Tips till alla er andra SP1/2 åkare, har ni diodblinkers som blinkar snabbt? Köp denna: Relä Så blir det bra! Köpte ett själv och det blev toppen!:tummenupp Original kontakt, plug & play!
 
Last edited:
... men jag har ett set av varje och har inte märkt någon skillnad när jag kör. Ska skifta fälgar innan säsongen startar, ska se om jag kommer ihåg att väga.

Har oxå en uppsättning av varje, även en uppsättning 929-fälgar..
Och det sistnämnda paret e dock dom som känns mest lätthanterliga vid däcksskifte, ska väga alla 3 vid nå tillfälle..
 
Lysen

Nån som vet om de lysen man har måste ha asymetrisk ljusbild?? mina har rakljusbild å vet inte om de klarar besiktningen. Hur brukar ni göra som kör kraschkåpor när ni besiktigar? Byta till orginal för dagen eller?
Upptäckte att mitt orginal halv ljus saknade kåpan över glödlampan och fick skit skum ljus bild:huvet
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top