Honda SP1-tråden

850 mil på en 8 år gammal hoj...Låter lite lite. Nästan så att man får börja kolla efter rostiga lagerlägen på en sån maskin....
"Stora" servicen, den med ventilkontroll etc, är först vid 2400 mil. Vad en sådan kostar vet jag inte, men det är en enkel hoj att skruva med, och den är logiskt uppbyggd. Det märks att det finns någon som har tänkt då de har designat hojen. Mitt nuvarande DID-paket passerar snart 3000 mil och sträckningen i länkarna är fortfarande inom de toleranser som DID anger.

Hur är det med kraschpuckar på spettan? går det fästa dem med orginal kåpor på hojen utan att borra genom kåporna?
 
Last edited:
Rös till när jag såg bilderna på din stackars hoj.
Skönt att du är ok, efter omständigheterna!

Nu till min fråga; Jag besiktigade min sp1 häromdan och fick underkännt pga ljudnivå. Mättes upp till 102,7 db med mina slipon. Enligt besiktningsmannen va det nya regler som förbjöd mer än 90 db (fast shyssthetsmarginalen var 5 db och då får man ha 94,9 och bli godänd).
Det va bara att slänga på original och besiktiga om. Men då säger den nya besiktningsmannen efter en snabb koll.
- Ser att du bytt ljuddämpare och dom låter ju ok.
Jag frågade om han inte skulle mäta?
- Nej det hörs ju tydligt att dom kommer under gränsen på 103 db.
Ok, men va inte gränsen 90db? men de fick ja inget vettigt svar på.
Dom har ju klarat besiktningen tidigare med 0.3db marginal...
Så jag undrar vad ni fått för db när ni besiktigat och vad ni fått för krav av besiktningsmännen?
Har jag blivit lurad på 180 kr ombes. + semesterdag och skruvande i onödan?

Jag besiktigade med mina Laser slipon, med minimala db-killers för en månad sen. Det skramalade som f-n när jag rullade in efter en original Honda Shadow som lät som en viskning. Tänkte att det här är ju kört!:confused: Men inte ett ljud, förutom att besiktningskillen tyckte "gott ljud!"
Man kan inte komma ifrån tanken att det till stor del hänger på vem man hamnar hos, och vilket humör han är på den dagen...
 
Jag besiktigade med mina Laser slipon, med minimala db-killers för en månad sen. Det skramalade som f-n när jag rullade in efter en original Honda Shadow som lät som en viskning. Tänkte att det här är ju kört!:confused: Men inte ett ljud, förutom att besiktningskillen tyckte "gott ljud!"
Man kan inte komma ifrån tanken att det till stor del hänger på vem man hamnar hos, och vilket humör han är på den dagen...

Det finns inget krav på att alla hojar eller bilar med krav på bullernivå ska mätas, utan endast "vid misstanke om för hög bullernivå" utförs en bullermätning. I första skedet är det alltså en ren bedömningssak och bedömningen kan därmed aldrig bli helt likriktad.
Just V-twin kan låta "bullrigt" utan att vid en mätning ge för hög ljudnivå, detta lär man sig efter att ha mätt ett antal hojar och fått ett visst öra för det.
Min låter riktigt gött och rejält högt med Micronpiporna, men klarar kravet på 103db.
 
Det finns inget krav på att alla hojar eller bilar med krav på bullernivå ska mätas, utan endast "vid misstanke om för hög bullernivå" utförs en bullermätning. I första skedet är det alltså en ren bedömningssak och bedömningen kan därmed aldrig bli helt likriktad.
Just V-twin kan låta "bullrigt" utan att vid en mätning ge för hög ljudnivå, detta lär man sig efter att ha mätt ett antal hojar och fått ett visst öra för det.
Min låter riktigt gött och rejält högt med Micronpiporna, men klarar kravet på 103db.

Så du säger altså att kravet är 103 db!?!
då e de ju skitsnack o lurendrejeri jag blivit utsatt för isånafall...:mad:
 
finns inga som passar utan att göra håll i kåporna, nån som vet?

Finns INGA kraschpuckar som inte kräver borrning i kåporna till en SP1/2 jag har letat länge efter det..... Så det blir till att borra.... Det svider att borra men det svider mer att krasch utan dom.....


Det var en jävel att ligga i.... Jag såg den oxå.... Nån här som har den?
 
Last edited:
Satt o kolla lite nostalgi och surfade in på lite Isle of man TT som händer ibland. Och vet ni vilken hoj som vann år 2000??
Honda VTR SP1 såklart!!

Results 2000
Race 1 - TT Formula One Race (6 laps - 226.38 miles)
Rank Rider Team
1 Joey Dunlop Honda VTR SP1
2 Michael Rutter V&M Yamaha R1
3 John McGuinness Vimto Honda SP1
4 Ian Lougher Yamaha 1000
5 Jim Moodie Honda Britain Fireblade
6 Jason Griffiths Cowles Yamaha 1000
 
det säljs av en del spettor nu.... står lite i valet och kvalet om jag ska göra mej av med min åxå.... åker ju så jävla lite..... känns pissigt att ha den stående i garaget och bara ta fram den 1 gång/månad.... glida typ 10 mil och sedan in igen..... kanske skaffar nåt billigare som kan stå ett tag utan att det gör nåt.... känns samtidigt trist att göra sej av med en sådan maskin.... e ju bara sååå jävla mysiga att åka.... världens bästa hoj....:tummenupp
 
Hmm jooo!! jag tog bort min annons fick ångest att separera från min pärla. Ställde mig frågan "varför sälja en hoj som är i perfekt skick" och köpa något som man inte riktigt vet något om så jag kommer att behålla min Spetta!:gnissla
 
Hmm jooo!! jag tog bort min annons fick ångest att separera från min pärla. Ställde mig frågan "varför sälja en hoj som är i perfekt skick" och köpa något som man inte riktigt vet något om så jag kommer att behålla min Spetta!:gnissla

Den va ju såld skrev du ju :va, Men kul att ni uppskattar era hojar

Var på mcvaruhuset och eftersom jag e sugen på en spetta tog jag tillfället att frågade vad en service kostade. De skulle ha ca 3000kr för en liten service som 1800 mil och för 2400 mil 5600kr exklusive ventilljustering, med ventil ca 7000 kr. Låter dyrt?
 
Last edited:
Jag kan serva och justera ventiler billigare, men då får du inget kvitto.....

Hmm jooo!! jag tog bort min annons fick ångest att separera från min pärla. Ställde mig frågan "varför sälja en hoj som är i perfekt skick" och köpa något som man inte riktigt vet något om så jag kommer att behålla min Spetta!:gnissla

Skönt att du tog ditt förnuft till fånga! Man vet vad man har men inte vad man får.....:fakta
 
Last edited:
det säljs av en del spettor nu.... står lite i valet och kvalet om jag ska göra mej av med min åxå.... åker ju så jävla lite..... känns pissigt att ha den stående i garaget och bara ta fram den 1 gång/månad.... glida typ 10 mil och sedan in igen..... kanske skaffar nåt billigare som kan stå ett tag utan att det gör nåt.... känns samtidigt trist att göra sej av med en sådan maskin.... e ju bara sååå jävla mysiga att åka.... världens bästa hoj....:tummenupp

Jag tänkte samma sak förra året och sålde min CBR 954 eftersom jag hade 2 väghojar och egentligen bara hade tid att köra en. Men skillnaden mellan en fireblade och en SP1 (i bra skick) är ju att SP1:an kommer inte sjunka under 50 lök oavsett ålder (min uppfattning). Det vill säga om den inte gått 10000 mil osv och kör du inte din så ofta så står den ju sig :)
Jag kör inte min Xr för tillfället , skruvar me den lite, men de e samma sak där jag har fått 45 tusen för den i några år nu o billigare blir den inte.
De här vintern 08/09 va nog den värsta sedan jag tog mitt körkort i oktober-november 97, jag va så sugen på sporthoj och hade ingen, sen snubblade jag över min SP1:a av en slump i januari och abstinensen höll på å ta kål på mig:)
Vill aldrig må så dåligt igen så jag kommer behålla mina hojar oavsett vad jag får för bryt i höst om dåligt med pengar osv....
Ska ju inte tvinga nån att tänka som jag men ja ville bara dela med mig av erfarenheterna. Ta en funderare först :)

Nu drar jag till kusten och äter sill o potäter. Trevlig midsommar på er!!!
 
Last edited:
Verkar som en djungel det här med db-krav, men min hoj har iaf en skylt på ramen som anger db/varvtal. Enligt länken är det den nivån som gäller +5 db.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

Det där är helt korrekt vad som gäller enligt lag, vad som gäller vid en kontrollbesiktning behöver inte alltid vara samma sak.
Får besiktningsteknikern upp BÅDE ett specifikt bullernivåkrav och mätvarvtal i handdatorn (dvs. om bägge värdena finns angivna på registreringsbeviset) är det det specifika värdet som gäller vid bullermätningen, +5db i felmarginal. Annars är det 103 db som gäller.
 
du har väl helt rätt marrdin.... meeeen jag tänkte i första hand på försäkringar och så.... cykeln i sej är betald sedan länge.... jag pröjsar 14.000:- om året och roligare kan man ju ha för just dessa kronor.... min tanke är ju att det blir ruskigt dyra mil.... typ... 14000/12= c:a 1200 i månaden.... så kör jag 10 mil.... alltså 1200/10= 120 spänn milen... bara i försäkring....:huvet
mmm.... får fundera lite....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top