Honda SP1-tråden

Om du sedan vill ha ett bra chassi, så köper du det här HRC kittet :D

/Roger
 

Bifogat

  • VTR1000 Frame Kit.jpg
    VTR1000 Frame Kit.jpg
    15.6 KB · Visningar: 681
yummie....kostar hur många pengar?
 
Går i tankarna att köpa mig en Sp1:a:)
Har hittat en som jag funderar på.
Vad är de för serviceintervaller på dom?
Och vad görs vid respektive service?
Andra saker man bör kolla efter som kan krångla?

/Adam
 
Adis skrev:
2544107 Går i tankarna att köpa mig en Sp1:a:)
Har hittat en som jag funderar på.
Vad är de för serviceintervaller på dom?
Och vad görs vid respektive service?
Andra saker man bör kolla efter som kan krångla?

/Adam

Klart du ska ha en SPetta :yoparty, fick hem min -00 igår och det är lite tufft att säsongen är slut.

Intervallerna är 600 mil, vilket förvånade mig lite men så är det visst på de flesta av Hondas sporthojar. Min ska in på 1800-mila nu och det är en "liten" service: byte av vätskor, olja/filter, luftfilter (två st) samt ett antal andra kontrollpunkter: lager, belägg mm. För detta ska en aukt. Hondaverkstad i Sthlm ha 3700 kr....:mad: lutar åt att jag köper en mekmanual och gör det själv. Ventilkoll görs första gången vid 2400 mil.

Förutom den vanliga slitdelskollen, service och ägarhistorik mm när du köper beggat så har SP1an ingen speciella modellspecifika svagheter. Kör dock en längre sväng och känn efter om du kan leva med körställningen, den är rätt tröttande för vissa.

Om det i övrigt är ett fint ex är det inget att tveka om, bara att slanta upp och drömma om nästa säsong. :) Lycka till!
 
MickeG skrev:
2546731 räkna med ett par hundratusen minst

inte mer...:D :rolleyes: har läst tråden från början till slut och fått ett gäng tips på moddar (det första kommer att bli öppnare luftfilter och PC3a)...hade ingen aning om att hojen hade sån potential/var så pass "snäll" original...
 
Triggerhappy skrev:
2546746 Svingen, tanken och kithärvan är väl det enda som är knepigt att få tag i resten är ju eftermarknadsgrejer.
Dom flesta saker gör faktiskt hrc, som toppar, kammar insprut, luftburk, trattar, kolvar etc och det är inte hellt lätt att få tag på dessa nu för tiden. Fälgar och avgassystem
finns det hur mycket som hellst att köpa, swingen är i pricip lika som sp2 men har ett annat linksystem till stötdämparen
 
fazerfun skrev:
2546754 inte mer...:D :rolleyes: har läst tråden från början till slut och fått ett gäng tips på moddar (det första kommer att bli öppnare luftfilter och PC3a)...hade ingen aning om att hojen hade sån potential/var så pass "snäll" original...
Innan du köper nytt luftfilter, så bör du kolla in den här sidan.
http://www.rc51.org/ Klicka på Mods och sedan Aftermarket high flow air filters

På den sidan kan du läsa om både bra och dåliga moddningar av din hoj.

Lycka till
/Roger
 
Var och provkörde en Sp1:a i helgen.
Vilken underbar hoj.. Jag blev kär direkt.:kär
Men de var en sak som jag blev lite fundersam på
När jag körde iväg så högg den till på kopplingen. det var liksom svårt att körde iväg lungt och fint. Är detta nåt klassiskt för just sp1 eller är
de nåt i växellådan som börjar ge upp. Lammeler kanske? eller ännu värre kopplingskorgen som är kass.

Tacksam för svar!

/Adam
 
Adis skrev:
2593824 Var och provkörde en Sp1:a i helgen.
Vilken underbar hoj.. Jag blev kär direkt.:kär
Men de var en sak som jag blev lite fundersam på
När jag körde iväg så högg den till på kopplingen. det var liksom svårt att körde iväg lungt och fint. Är detta nåt klassiskt för just sp1 eller är
de nåt i växellådan som börjar ge upp. Lammeler kanske? eller ännu värre kopplingskorgen som är kass.

Tacksam för svar!

/Adam

Ja visst tar den en med storm....:yoparty

Kopplingen ska INTE hugga, det har jag aldrig upplevt på min. Tycker tvärtom att jag kommer iväg både mjukare och snabbare nu än med en högvarvig radfyra. Det enda jag reagerat lite över är den kraftiga motorbromsen men det får man vänja sig vid.
 
fazerfun skrev:
2593854 Ja visst tar den en med storm....:yoparty

Kopplingen ska INTE hugga, det har jag aldrig upplevt på min. Tycker tvärtom att jag kommer iväg både mjukare och snabbare nu än med en högvarvig radfyra. Det enda jag reagerat lite över är den kraftiga motorbromsen men det får man vänja sig vid.


Ja de kan man lugnt säga :)

Ja då är de väl nåt fel på kopplingen. Hmm hur ska man göra nu :va . Får väl leta vidare kanske eller pruta ner den såpass mycket att de räcker till en reperation. Ja alltid ska de vara nåt.

Motorbromsen var de verkligen klös i de kände jag oxå när jag provkörde den.
 
Adis skrev:
2593824 Var och provkörde en Sp1:a i helgen.
Vilken underbar hoj.. Jag blev kär direkt.:kär
Men de var en sak som jag blev lite fundersam på
När jag körde iväg så högg den till på kopplingen. det var liksom svårt att körde iväg lungt och fint. Är detta nåt klassiskt för just sp1 eller är
de nåt i växellådan som börjar ge upp. Lammeler kanske? eller ännu värre kopplingskorgen som är kass.

Tacksam för svar!

/Adam

Hmmm... det låter precis som min SP1:a, SOM BLEV STULEN I SOMRAS!!!

Var du och provkörde min hoj?
 
RRacer skrev:
2594016 Hmmm... det låter precis som min SP1:a, SOM BLEV STULEN I SOMRAS!!!

Var du och provkörde min hoj?


Nää de tror jag inte. Såg att du bodde i Varberg och tidigare ägare är uppåt landet så de tror jag inte. Men du hade alltså oxå de problemet med
att att den högg eller? Antar du inte hann göra nåt åt de innan de blev stulen eller?
 
Nej, kopplingen ska inte hugga på en SP. Jag tycker att kopplingen är underbar på 2:an i alla fall. 1:an vet jag ej, men den är säkert lika lättarbetad och trevlig.

Det finns botemedel mot den kraftiga motorbromsen.
# Jag har gjort den lite snällare bara genom att höja tomgången :tummenupp
# Det dyrare alt. är en slirkoppling (vill ha) :Bugar

/Roger
 
Adis skrev:
2594046 Nää de tror jag inte. Såg att du bodde i Varberg och tidigare ägare är uppåt landet så de tror jag inte. Men du hade alltså oxå de problemet med
att att den högg eller? Antar du inte hann göra nåt åt de innan de blev stulen eller?

Det hände ibland när motorn var kall och jag hade bråttom iväg. Annars så funkade den perfa.
 
Adis skrev:
2594009 Ja de kan man lugnt säga :)

Ja då är de väl nåt fel på kopplingen. Hmm hur ska man göra nu :va . Får väl leta vidare kanske eller pruta ner den såpass mycket att de räcker till en reperation. Ja alltid ska de vara nåt.

Motorbromsen var de verkligen klös i de kände jag oxå när jag provkörde den.

Ja normalt är det inte. Vad säger ägaren om kopplingen då? Han måste väl ha reagerat eller hävdar han att det är normalt? Skulle pruta benhårt.

Ja motorbromsen är en viktig sak att hålla i minne om du åker bana....att kasta i en för låg växel i kombination med lite för hög hastighet precis innan den där goa kurvan kan bli en rätt otrevlig upplevelse....men som Roger skriver, det finns ju botemedel.
 
fazerfun skrev:
2594102 Ja normalt är det inte. Vad säger ägaren om kopplingen då? Han måste väl ha reagerat eller hävdar han att det är normalt? Skulle pruta benhårt.

Ja motorbromsen är en viktig sak att hålla i minne om du åker bana....att kasta i en för låg växel i kombination med lite för hög hastighet precis innan den där goa kurvan kan bli en rätt otrevlig upplevelse....men som Roger skriver, det finns ju botemedel.


Han hävdar att de är normalt. Tråkigt att folk inte kan säga sanningen när man frågar om saker. Får väl som sagt ta fram smålänningen i sig och pruta järnet.

Haha men med lite vana kanske man kan få upp lite feta ställ i kurvorna :gnissla
 
fazerfun skrev:
Ja motorbromsen är en viktig sak att hålla i minne om du åker bana....att kasta i en för låg växel i kombination med lite för hög hastighet precis innan den där goa kurvan kan bli en rätt otrevlig upplevelse....men som Roger skriver, det finns ju botemedel.
Jodå, jag har själv ritat några S med bakhjulet i inbromsningen innan en kurva (på Slingerbulten) :D .

/Roger
 
fazerfun skrev:
2594102

Ja motorbromsen är en viktig sak att hålla i minne om du åker bana....att kasta i en för låg växel i kombination med lite för hög hastighet precis innan den där goa kurvan kan bli en rätt trevlig upplevelse....

Motorbroms e manligt!!:D
Att gå på sladd in i kurvorna skrämmer bakomvarande ylrettor lite så de inte kommer ifatt en på rakan efter..:gnissla
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top