Honda som stått i över 10 år, går bara på startgas

Mockarutan

Ny medlem
Gick med
11 May 2010
Ort
Skövde
Hoj
Honda CB 400N 1982
Hej, jag är ny på detta forum. Jag håller på att ta MC kort och har fått ärva min mammas Honda CB 400 N 1982 som har stått oanvänd i vårat garage i över 10 år.

Jag kopplade kablarna till ett bilbatteri och fick hela elsystemet att fungera, även startmotorn verkar fungera utmärkt. Men den startar inte, bara på startgas och när startgasen är slut så dör den.

Bensinen är bytt och den rinner ner i förgasarna, när jag har tagit isär förgasarna har flödarhusen varit fyllda med bensin (så bensinen rinner in korrekt i förgasarna). jag hittade två fel i förgasaren som alla ska vara åtgärdade. Det första felet var att både nålarna var smutsiga och ojämna, men jag har rengjort dem och de är helt släta och glider lätt nu (en av dem har lite sånt där grönt kopparrost, men det är helt slätt ändå). Det andra felet var den lilla spetsiga "pinnen" som glider in i ett hål när flödaren går upp och ner, en liten fjäderbelastad mindre "pinne" i den stora "pinnen" satta fast, men det glider fint nu.

Men vad kan mer vara fel? Den startar som sagt på startgas men den dör kort efter det så den verkar inte få någon bensin in i cylindrarna. Men eftersom den startar på startgasen så borde väl tändstiften vara helt OK?

Tack på förhand, MvH Tobias.
 
Bensinen kommer inte upp genom munstyckena, som sitter bla där flottörnålen du beskrev sitter. Dessa får du rensa/rengöra manuellt och lite försiktigt eftersom de är mjuka.
 
Det kan vara så att Förgasarens munstycken är igensatta eller igen korriderade efter alla år i dvala. Detta är inget ovanligt efter en lång tid med gammal bensin.
Man kan göra rent delarna i en ultraljuds tvätt. Hjälper det ej, då måste evntuellt några munstycken bytas ut mot nya. Kolla även att gummimembranen runt trottlarna är hela.
Packningar och gummi åldras en del på 30 år även om inte hojen har körts så mycket.

OT
Kolla även däcken efter alla år. Det är inte bra o börja sin karriär på 20 år gamla "bakelit rullar"
 
Last edited:
Du kan rengöra dem med en koppar tråd, (hittar du i närmaste kabel).

Koppar är mjukt o skadar ej munstyckena.
 
Tack för snabba svar :D Jag har varit på några av de munstyckena och rengjort de lite... Men jag är lite förvirrad över vilka som ni menar. När jag tar isär flotörhuset så ser jag två kopparmunstycken som sticker ner i huset och det ena går ju nålen i (och det är rengjort och fint) och det andra vet jag ej var det är det. Det går inte att se igenom det och när jag skruva loss det var det lämnar det typ bara ett svart hål efter sig? Ska det vara fri väg upp i förgasaren i det hålet?

Sedan är det något annat "rör" som sticker ner och det sitter en liten "gummiplopp" på det, typ som en kork. Denna gummikrok är dock väldigt gäggig och när man tar i det så känns det som nästan smör med en liten gummihinna över som håller ihop det. Alltså känns det inte som gummi, men jag antar att det ska vara det?

Just nu är jag 12 mil från hojen så jag kan inte ta några kort, men på fredag kan jag göra det som det skulle hjälpa. Men vad ska jag exakt göra? jag är inte superduktig även om jag har meckat endel med moped när jag var yngre.

Tack! :)
 
Har du tur så kan det fungera med STP injektorcleaner , blanda en flaska i några liter bensin (OBS ! kan bara ev fungera) du sliper då öppna förgasarna. kan oxå var nålventilerna som fastnat ( en avlång metall bit med en spetsig gummi kona)
 
Last edited:
Sitter slangen till vacumstyrningen (bensinkranen) på ordentligt? I annat fall lär förgasarna inte suga någon soppa.
 
Bump, ingen som kan förklara lite bättre vad alla ventilerna är till för? (se post #5).
 
Nålarna går ner i huvudmunstyckena. Dessa munstycken ger motorn soppa när du kör typ 174 gas och uppåt. Så på tomgång får inte motorn någon bensin genom dem. Då är det andra munstycken som bensinen ska rinna igenom.
Har du provat att gasa rejält precis när motorn tänder på startgas och se om den funkar om du håller igång den denom att pumpa gasen?
Om inte, testa det. Då är det nog tomgångsmunstyckena som är igenkleggade.
Det går inte att beskriva vad alla munstycken gör så här över nätet (för mig iallafall), men rent generellt så tycker jag att du ska ta loss förgasarna, montera isär dem och gå igenom allt. Kolla alla kopparrör och kopparmunstycken och gör rent samt peta med koppartråd (som nämndes innan) Använd bensin att rengöra med.
Troligen så har några plast/gummidetaljer i förgasarna torkat sönder också och behöver bytas.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top