Honda som inte startar efter vinterförvaring (video)

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Fick ett infall nu i veckan och tänkte att det skulle vara en bra idé att starta Hondan (CB600FA - 07) för att se att allt fungerar som det ska, vilket det inte gjorde.

Batteriet har varit underhållsladdat men är gammalt, 8 år, så jag bytte det. Men det hjälpte inte. Problemet kvarstår. Motorcykeln låter suspekt, som att fläkten startar, i samband med att tändningen slås på. Och när jag provar att starta så gnuggar den bara, men det tänder inte.

Kan det vara tändstiften? De har inte bytts och borde bytas vid 2400 mil, vilket den nu har gått. När oljan byttes innan avställning så startade den utan problem och den har aldrig haft problem med detta tidigare. Men förra sommaren visade batteriet tendenser på att bli gammalt så jag trodde först det skulle hjälpa med ett nytt batteri.

Vad tror ni andra?

https://www.youtube.com/watch?v=xkbWlzCPQhw&feature=youtu.be

Kan tyvärr inte komma med nåt bra tips... annat än att konstatera att den inte tänder alls.. Ingen soppa, filter som satt igen (gissar att du inte har soppakran på den där) eller ingen gnista? Låter ju verkligen inte som att det är för dålig laddning iaf.

Och ja, varför går fläkten?
På min gamla Hornet som iofs var en 06:a så gick fläkten aldrig (förutom om motorn blev för varm såklart).

Last edited:
Dödarknappen, stödet med brytare även koppling, reservnyckeln(startspärr), öppna/stäng tanklocket och testa att putta igång den.

Last edited:
Det där låter inte okej...

Frun har exakt samma motorcykel, t o m samma färg och den låter inte så där alls.
Visst, bränslepumpen surrar lite precis när tändningen slås på men efter ett par sekunder tystnar den och sen är det tyst. Och låter det inte som att startmotorn gnuggar lite väl snabbt också?

Det här är kanske en jubelidiotisk fråga men du har inte råkat sätta dit ett 24V batteri?

Ingen soppakran så det är inte felet. Har provat dödarknappen, då slutar fläkten direkt. Stödet och dragits upp och ned för att testa om något glapp fixats. Inte provat med reservnyckel eller tanklocket öppet/stängt. Vad kan det göra för skillnad?

Inte heller testat att putta igång den. Tycker det borde vara aktuellt om batteriet är dåligt, men nu får jag för mig att det saknas soppa eller korrekt tändning. Vad kan då hjälpas av en rullstart? Det är en grusig och brant backe utanför garaget så jag är inte sugen på rullstart.

Inget 24V Batteri. Den lät likadant med gamla batteriet och det nya är identisk modell med det gamla.

Det som förbryllar mig är varför fläkten drar igång.

Låter jättemysko att fläkten går igång tycker jag,har du kollat alla kablar och liknande så att ingen mus har byggt bo? Har du provat att nollställa den igen genom att ta koppla bort batteriet i 5 minuter?

Jag håller med om att fläkten är mysko. Det stör rejält. Men vad kan det betyda? Fläkten har aldrig tidigare under 7 år gått igång i samband med start.

Bytte batteri idag, så då var det gamla batteriet ur 30 min innan det nya kopplades på.

Kan ju gå ned och leta eventuella möss, men jag har varit i förrådet var och varannan vecka när jag hållit på med andra saker. Samt att det är relativt rent där för att vara ett garage. Ser inga som helst andra spår efter djur, så det känns tyvärr långsökt.

Tanklocket var en tanke(...) om det är något strul med avluftningen, annars fråga den här liraren om det framkommit någon klarhet i det hela. Låter även här som att den kan göra 30km/h på startmotorn. Observera att det trollas lite med dödarknappen och tillslut startar den:

Last edited:
Ser att motortempen visar 104 grader vilket i sin tur gör att fläkten startar. Ser även att ABS-lampan och oljelampan lyser konstant vilket borde vara fel, de ska vad jag vet bara lysa en stund och sedan slockna.

Vad jag vill säga är att det borde vara ett elfel någonstans. Fel på jordning, kabelbrott eller så har ecu'n ballat ur.

chili. Uppmärksamt om oljetempen. Om signalen går att oljetempen är 104 så ska såklart fläkten starta.

Ett elfel låter också troligt med tanke på att batteriet visade utmattningssymptom under förra säsongen. Har haft en ctek laddare på hela vintern, men som jag tolkar det ska det inte vara några problem. Kan jag ha mixat ihop laddning med underhållsladdning och på vis förstört något?

Kabelbrott är möjligt men eftersom inget direkt rörts under vintern så är det kanske inte det mest sannolika. Men att ECU gett upp kan ju vara en förklaring.

Brute force, har faktiskt sett den video och därför testat lite med startknappen. Tanklocket får bli nästa grej.

Jag försökte tvinga igång min förra speed triple med dåligt batteri, hade laddare på och startade och sen ville den dö såfort jag lyfte men höll den igång med varv på motorn.. tillslut så brände jag nåt i intstrumenteringen. När spänningen sjunker och en krets vill ha samma effekt så måste amperen öka och det kan pajja el.

Så tvingade du den med dåligt batteri kanske du bränt nåt. Men gick den bra när du lämnade den tippar jag på oxid/glapp eller mus som knagigt på kablar. Ryck och dra i kabelhärov med tändningen på se om t.ex. fläkten slutar snurra.

Bara en parEntes. (obs rätt stavat..)
Om du bytte till ett nytt batteri är det vanligen inte fulladdat, en del firmor lämnar dock ut fulladdade
Ska vanligen laddas innan itjänsttagande...
Enklast är att ha ett bilbatteri parallellt med mc-batteriet, det säckar iaf inte under start pga sin lägre inre resistans...
För låg inspänning brukar få dagens elektronik att go bananas!
Gissar på nån korroderad anslutning/kontaktdon.

chili. Uppmärksamt om oljetempen. Om signalen går att oljetempen är 104 så ska såklart fläkten starta.

Ett elfel låter också troligt med tanke på att batteriet visade utmattningssymptom under förra säsongen. Har haft en ctek laddare på hela vintern, men som jag tolkar det ska det inte vara några problem. Kan jag ha mixat ihop laddning med underhållsladdning och på vis förstört något?

Kabelbrott är möjligt men eftersom inget direkt rörts under vintern så är det kanske inte det mest sannolika. Men att ECU gett upp kan ju vara en förklaring.

Kan inte modellen, men det är väldigt sällan det är oljetempen som visas på instrument på en hoj utan oftast kylvattentemp. Om centralenhet tror att motorn är varm, vilket 103-104 grader kylvatten indikerar, men den i själva verket är 10-20 grader så borde den få på tok för lite soppa om den är insprutare, som att starta utan choke på en gammal hoj med förknasare.

Sen tycker jag din startmotor låter som den går helt vansinnigt fort men det gjorde ju även hojen på den andra filmen så det ska säkert vara så. :glömdet

En c-tek eller annan smart laddare ska inte vara några problem att ladda med batteriet inkopplat på hoj.

Örnen har landat!

Nu är den igång och felet var simplare än man kunde tro. :)

I samband med avställningen så bytte jag olja och såg över lite andra saker. I samband med det så rengjorde jag vevhusventilationen och eftersom den är lite svår att komma åt, så tog jag av kontakten som är i vägen. Uppenbarligen hade jag inte satt på den korrekt, för där fanns det ett synligt glapp. Men när den kontakten åter satt på sin plats så startade Hondan direkt. Att jag la 700kr på ett nytt batteri är okej, det gamla hade tvekat lite under förra året så det var nog ändå dags.

Stort tack för hjälpen här.

Bifogar en bild på kontakten.

20150313_213341.jpg

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...