Honda Shadow Chobber Replika

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag snackat med en av SFROs besiktningsmän. Sjukt trevlig och satan vad kunnig! Han visste allt om den typ jag ville bygga som på bilden och kom med förslag etc.

Så nu är det helt enkelt att hitta en Honda Shadow 1988-1998 för 15k och köra hem och skruva isär. :)
Den här? Redan sågad i. Lite felstavad bara. Lite.

1638306245913.png
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Uttalas ShooDAAaaaaWhhhhh
Kollade på den och hade köpt om inte han sprayat motorn svart! Jag vill ha krom!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu har jag snackat med en av SFROs besiktningsmän. Sjukt trevlig och satan vad kunnig! Han visste allt om den typ jag ville bygga som på bilden och kom med förslag etc.

Så nu är det helt enkelt att hitta en Honda Shadow 1988-1998 för 15k och köra hem och skruva isär. :)
Vad sa han då? För oss andra nyfikna.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vad sa han då? För oss andra nyfikna.
Lite kortfattat så är det svetsningen som måste vara bra utförd (no shit sherlock) men annars så är ingreppet inte så omständigt.
Han kände till Valen Customs och Fogell Customs och det är ju lugnt i mitt fall då det är proffs som gör svetsen och ej lekmän som mig, det är då det blir dåligt.

Men jag ska maila honom lite input om min design innan vi kapar i ramen. Väldigt hjälpsam kring mods som påverkar köregenskaper etc. Kunnig som sagt.

Så min plan nu är:
1: Köp en shadow för 15k
2: Skicka designförslg till SFRO
3: Plocka ner hojen och åk in med ramen och konvertera till stelis.
4: Vanlig besiktning (tror jag, vet ej)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lite kortfattat så är det svetsningen som måste vara bra utförd (no shit sherlock) men annars så är ingreppet inte så omständigt.
Han kände till Valen Customs och Fogell Customs och det är ju lugnt i mitt fall då det är proffs som gör svetsen och ej lekmän som mig, det är då det blir dåligt.

Men jag ska maila honom lite input om min design innan vi kapar i ramen. Väldigt hjälpsam kring mods som påverkar köregenskaper etc. Kunnig som sagt.

Så min plan nu är:
1: Köp en shadow för 15k
2: Skicka designförslg till SFRO
3: Plocka ner hojen och åk in med ramen och konvertera till stelis.
4: Vanlig besiktning (tror jag, vet ej)

ja, ingreppet var jag med på. Funderade mer på vilken typ av besiktning man behöver göra. Om du bara kör en vanlig besiktning efteråt behöver du väl inte ens ha SFRO inblandade? Eller menade han att du får frisedel på SFRO-besiktning bara för att du lämnar in till en erkänt kunnig byggare? Låter ju som ett vidöppet hål i reglementet i så fall.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
ja, ingreppet var jag med på. Funderade mer på vilken typ av besiktning man behöver göra. Om du bara kör en vanlig besiktning efteråt behöver du väl inte ens ha SFRO inblandade? Eller menade han att du får frisedel på SFRO-besiktning bara för att du lämnar in till en erkänt kunnig byggare? Låter ju som ett vidöppet hål i reglementet i så fall.
Nä, det blir en SFRO besiktning efter jag är klar med ramen, absolut. Skulle ha klämt in det i listan på förra texten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Måste man inte först göra en SFRO byggbesiktning under bygget gång då hojen ska, eller är det bara vid nybyggen? Sen en SFRO slutbesiktning då bygget är klart, sen regbesiktning och efter det en kontrollbesiktning. Kommer inte ihåg men jag tror att SFRO delen med besiktningar och bullermätning går på typ 5000 kr sen regbesiktning kostade för mig 1500 kr sen en vanlig besiktning en 500 hundring till eller vad det nu kostar. Så budgetera att en hel del pengar går åt till bara besiktningar.

SFRO besiktningsmännen har ju koll på hur detta funkar, vad man behöver göra och vad det kostar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte. men jag har aldrig gjort byggbes På dom harlye jag har byggt
Bara slut bes
Kanske det är om man bygger amatörbyggt fordon man också ska ha byggbesiktning, inte på ombyggt fordon.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top