I min stillsamma onskan att ha RS:en i fint skick nar det varas hade turen igar kommit till en genomgang av stotdamparen. Befann mig pa jobbet, och hade skaffat en fin flaska stotdampar"saft", samt tagit reda pa att den uppskattar en laddning nitrogen pa 13kg/cm2. Perfa, tankte jag, och satte igang att plocka isar grejerna.
Boken till hojen befann sig tyvarr a la casa (hemma) och jag blev smatt konfunderad nar jag som sista del i isartagandet skulle lossa reservoiren fran damparkroppen...pilligt ar bara fornamnet! Med sma bitar av schimsband pa 0.20mm gick det till sist att lossa den lilla kolvringsliknande lasringen. Jippi.
Sen var det bara att rengora allt noggrannt och satta ihop. Noterade lite surt att en luftningsskruv saknas pa denna modell, vilket gor det lite svarare att fa ur alla bubblor. Naval, lite spill o solande senare var det dags att fylla N!
Blev forbannad. Nan stjarna hade pillat isar min fina "fylla-pa-stotdampar-anordning". Fan. Tog en bra stund att pilla ihop en ny. I med gasen. Dit med fjader. Fardig!
Nu till min undring: nar jag kom hem slangde jag ett oga i Boken, och dar stod inte ett smack om renovering/oljebyte pa damparen..! Vadan detta? Har aldrig sett en mekbok till en Honda racehoj som inte har ett kapitel for damparen..? Har iofs bara grejat m mx-hojar innan, men det ar ju exakt likadana prylar? I denna Bok stod bara att man ska byta ut damparen mot en ny om den gamla lacker...skumt.
Brukar ni andra Honda RS-agare byta damparen istallet for att renovera den?
Dagens kanske mest onodiga inlagg, men svara garna! /Lasse
ner i kallaren o fixa i nya tatningar o bussningar i gaffeln
Boken till hojen befann sig tyvarr a la casa (hemma) och jag blev smatt konfunderad nar jag som sista del i isartagandet skulle lossa reservoiren fran damparkroppen...pilligt ar bara fornamnet! Med sma bitar av schimsband pa 0.20mm gick det till sist att lossa den lilla kolvringsliknande lasringen. Jippi.
Sen var det bara att rengora allt noggrannt och satta ihop. Noterade lite surt att en luftningsskruv saknas pa denna modell, vilket gor det lite svarare att fa ur alla bubblor. Naval, lite spill o solande senare var det dags att fylla N!
Blev forbannad. Nan stjarna hade pillat isar min fina "fylla-pa-stotdampar-anordning". Fan. Tog en bra stund att pilla ihop en ny. I med gasen. Dit med fjader. Fardig!
Nu till min undring: nar jag kom hem slangde jag ett oga i Boken, och dar stod inte ett smack om renovering/oljebyte pa damparen..! Vadan detta? Har aldrig sett en mekbok till en Honda racehoj som inte har ett kapitel for damparen..? Har iofs bara grejat m mx-hojar innan, men det ar ju exakt likadana prylar? I denna Bok stod bara att man ska byta ut damparen mot en ny om den gamla lacker...skumt.
Brukar ni andra Honda RS-agare byta damparen istallet for att renovera den?
Dagens kanske mest onodiga inlagg, men svara garna! /Lasse
ner i kallaren o fixa i nya tatningar o bussningar i gaffeln
