Honda RC beteckningar?

Det är så här:
första bokstaven är kubik, andra är användningsområdet och siffrorna är löpnummer...
Tex. Fireblade 02-03 = SC50
S= mer än 801cc
C= Sport (on road)

Mr. Dante skrev:
Det är så här:
första bokstaven är kubik, andra är användningsområdet och siffrorna är löpnummer...
S= mer än 801cc
C= Sport (on road)

Hur förklarar du RC51 då? Den har fler än 801cc.

Mr. Dante skrev:
Det är så här:
S= mer än 801cc
C= Sport (on road)

Öhhh...ok, men VTR1000F = SC36 och SP2 = RC51...så resonemanget om S kontra R verkar inte stämma...? :va

EDIT: Salle jobba nu!!! Det e bara jag på detta företaget som ska hänga på SH!!! :hihi

RC51 är en benämning på en hoj, dess "chassi nummer" är SC45... Gäller både SP-1 och -2 och RC51 som även kallas RVT1000R

Folkezx9r skrev:
Kan det vara så att R står för Race o S står för Street ??... Har surfat runt o hittat en himla massa racehojar... RC30 , RC45, RC51 , RC211 , RC250 o RC162.... Alla racemoppar.

Fan vad jag hoppades på din förklaring Folkezx9r!

Min VFR800 Fi -98 heter RC46 o alla säger att det inte är någon sporthoj utan en touring. :mad:
Men sen läser man en massa andra konstigheter som omkullkastar den teorin :(

Och med 781 cc så här stämmer iaf "S-teorin"

Jag tänker lita på dig Folkezx9r, då blir fredagen roligare! :fyllisar

Mr. Dante skrev:
Det är så här:
S= mer än 801cc
C= Sport (on road)

Glömde ju min drömhoj, RC211V. Den har mer än 801cc, samt skulle C vara "sport on road"?

Last edited:
FireSalle skrev:
Vad heter NR750? NC30 och NC45 är väl 400:or?

NR750= RC40 (eller RC41 för Fransk marknad)
NC30 är VFR400R
N= kubik klassen C=sport (on road)
NC45 tror jag inte finns (tänker du på RC45=RVF750R)
NC35= RVF400R

FireSalle skrev:
Glömde ju min drömhoj, RC211V. Den har mer än 801cc, samt skulle C vara "sport on road"?

Tror inte RC211V är chassi numret.. detta måste jag kolla...

Mr. Dante skrev:
NR750= RC40 (eller RC41 för Fransk marknad)
NC30 är VFR400R
N= kubik klassen C=sport (on road)
NC45 tror jag inte finns (tänker du på RC45=RVF750R)
NC35= RVF400R

Ojojoj salle...här har du nåt att bita i...

Själv bugar jag mig bara för nån med kunnande o drar mig ödmjukt ur diskussionen... :hihi

R är väl troligtvis Race eller varför skall alla extremhojar annars ha ett eller flera R med i modellbeteckningen? S skulle kunna vara Street eller varför inte Standard. Nummerserien tror jag bara är löpnummer.

Poacher skrev:
S har isf lägre gräns än 801cc, finns 750 hojar med sc benämning vad jag kan se.

Själv vet jag inte vad r:et i RC står för men inte står det för race. Här har ni en gammal RC, en RC13 närmare bestämt. Och det är inte inte racer... :-) Fast det går ju att köra för fort med den också. :tummenupp

Bifogat

• cb650sc-83.jpg
    cb650sc-83.jpg
    15.6 KB · Visningar: 49
Laban skrev:
Själv vet jag inte vad r:et i RC står för men inte står det för race. Här har ni en gammal RC, en RC13 närmare bestämt. Och det är inte inte racer... :-) Fast det går ju att köra för fort med den också. :tummenupp
Ja det är inte för inte som det snurrar i skallen, din hoj har nog aldrig varit för racing någonsin.

Vi måste knäcka vad R:et står för.

Labans mc tror jag är en sc13 kolla på bildsök på webben där visas andra modeller
jag tror fortfarande att R står för Racing, alla tillverkare använder fler r ju rejsigare hoj dom presenterar. (Snart kommer väl kawa med nån RRRR modell)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti