Honda RC 45 och RC 30 till salu på racing .no

154 hk på bakhjulet och tydligen till salu (om sidan är uppdaterad). Även om R7 var rusktigt snygg, så var den aldrig tillräckligt snabb. De starkaste RC45:orna hade 180 bakhjulshästar.

http://www.havnen.no/racing/yzf-r7.htm

Den var tillräckligt snabb för att vinna VM med om man inte stryker resultat.
RC45 hade knappast 180 bakhjulshästar, sista säsongen för den var väl 1999? Då låg nivån snarare runt 160-170.

Kollade nu.....Yanagawas Kawasaki ZX7RR som gjorde 318 km/h på Hockenheim hade enligt min gamla Motocourse 171 hp on the rear wheel. På RC45 angav man 180 hp on the crank
 
Litereffekt

Den var tillräckligt snabb för att vinna VM med om man inte stryker resultat.
RC45 hade knappast 180 bakhjulshästar, sista säsongen för den var väl 1999? Då låg nivån snarare runt 160-170.

Kollade nu.....Yanagawas Kawasaki ZX7RR som gjorde 318 km/h på Hockenheim hade enligt min gamla Motocourse 171 hp on the rear wheel. På RC45 angav man 180 hp on the crank


Till alla 1000cc nissar, observera vi pratar lite äldre 750cc maskiner, mitten 90-talet. Inte illa tuggat! Toyman den äldre versionen!:D
 
Till alla 1000cc nissar, observera vi pratar lite äldre 750cc maskiner, mitten 90-talet. Inte illa tuggat! Toyman den äldre versionen!:D

Om man tittar på toppfarterna på Monza i Superstock 1000 så är de just nu ganska exakt samma som för Superbike runt 2000, runt 310 km/h för de snabbaste. Dvs de 160-170 bakhjulshästarna har man idag på en Superstock 1000.
 
Syns ju tydligt att inte ens ramen är det samma.
Nä, det är inte samma hoj. Det var inte Koscinskis VM-vinnare och en diskköpt RC45 heller.

Däremot, samma ELF-sving, insprutningen, borr/slag, de dubbla titanstakarna, ventiler etc. delades dock mellan NR750:orna.
Gatversion har längre hjulbas, kolfiberkåpor och massa ändringar för att ha en gatlegal hoj med rimliga serviceintervaller.
 
Nä, det är inte samma hoj. Det var inte Koscinskis VM-vinnare och en diskköpt RC45 heller.

Däremot, samma ELF-sving, insprutningen, borr/slag, de dubbla titanstakarna, ventiler etc. delades dock mellan NR750:orna.
Gatversion har längre hjulbas, kolfiberkåpor och massa ändringar för att ha en gatlegal hoj med rimliga serviceintervaller.

Ok, bra info. :)
 
Nä, det är inte samma hoj. Det var inte Koscinskis VM-vinnare och en diskköpt RC45 heller.

Däremot, samma ELF-sving, insprutningen, borr/slag, de dubbla titanstakarna, ventiler etc. delades dock mellan NR750:orna.
Gatversion har längre hjulbas, kolfiberkåpor och massa ändringar för att ha en gatlegal hoj med rimliga serviceintervaller.

Hade RC45 dubbla stakar? Att NR hade dubbla till sina ovala kolvar visste jag men RC45 hade väl inte samma konstruktion, eller?
 
Hade RC45 dubbla stakar? Att NR hade dubbla till sina ovala kolvar visste jag men RC45 hade väl inte samma konstruktion, eller?

Du är nog inne på rätt spår, NR 750 har nog inte med RC 45 att göra överhuvud taget, helt olika maskiner. :tummenupp
 
Hade RC45 dubbla stakar? Att NR hade dubbla till sina ovala kolvar visste jag men RC45 hade väl inte samma konstruktion, eller?
Det skrev jag inte heller, eller hur?

Diskussionen kretsar kring att NT ser RC45 som en komplett racer, samma som VM-vinnarna. Men NR750 som en tourer.
Jag kan tycka att det är visst går att se de gemensamma generna hos en RC45 med Castrol Hondan och NR750:n med endurance racern (det är alltså fyra maskiner, som parvis jämförs för tydlighetens skull). Dock är det stor skillnad på fabriksmaskinerna och de som köps över disk. I båda fallen.
 
Däremot, samma ELF-sving, insprutningen, borr/slag, de dubbla titanstakarna, ventiler etc. delades dock mellan NR750:orna. Gatversion har längre hjulbas, kolfiberkåpor och massa ändringar för att ha en gatlegal hoj med rimliga serviceintervaller.
Samma sving? Inte alls och det ser vem som helst som tittar och jämför. Samma insprutning på en prototyp för racing och en gathoj som presenteras fyra år senare? Källa?

Trodde du hade skaplig koll, men det verkar som jag får omvärdera den uppfattningen. Menar du alltså på allvar att konstruktionen av Honda NR 750 (RC40) i grunden är Enduranceracingprototypen NR 750 från 1987?
 

Bifogat

  • nr750_lemans_1987.jpg
    nr750_lemans_1987.jpg
    233.7 KB · Visningar: 135
Samma sving? Inte alls och det ser vem som helst som tittar och jämför. Samma insprutning på en prototyp för racing och en gathoj som presenteras fyra år senare? Källa?

Trodde du hade skaplig koll, men det verkar som jag får omvärdera den uppfattningen. Menar du alltså på allvar att konstruktionen av Honda NR 750 (RC40) i grunden är Enduranceracingprototypen NR 750 från 1987?
Jag argumenterade för att försöka få fram att det inte är så svart eller vitt vad som är en racergener och vad som inte är. Visst är en handbyggd racer unik, och är inte det samma som en serietillverkad maskin. Det gäller oavsett RC-hoj, eller hur?

Vad gäller sving så är det samma Guy Colon som står för design och patent.
 
NR-fakta

Under utvecklingen av NR750 gathojen, lämnade övriga japanska fabrikat in protest mot att Honda skulle få använda den motorn i superbike sammanhang.
Övriga japanska fabrikat skulle dra sig ur superbikeracing om Hondas ny motor skulle få ställa upp, i raceutförande "spöar den skiten" ur konventionella 750maskiner sades det.
De ansåg sig inte ha en chans mot Honda med den speciella motorn med ovala kolvar, dubbla stakar och stift etc etc

Det primära med konstruktionen var att verkningsgraden med ovala kolvar var betydligt bättre än med vanliga runda kolvar. Övriga fabrikat insåg att det skulle kosta för mycket tid och pengar att bygga något konkurrenskraftigt.

Protesterna ledde till att Honda struntade i att bygga en "killer", de koncentrerade sig på att bygga en teknikspäckad sporttourer istället.

Underbar teknikuppvisning av Honda!
 
...i raceutförande "spöar den skiten" ur konventionella 750maskiner sades det.
Det där är rykten som vem som helst kan googla sig fram till. Jag har hittills aldrig sett varvtider med NR 750 att jämföra med samtida varvtider med RVF 750 och RC30. Visst var NR70 den fränaste racern i slutet på 80-talet, men hur bra den var verkar ingen riktigt kunna redovisa.

För örvigt tävlade ett franskt team med en RC30 i årets upplaga av Le Mans 24-timmars. Deras bästa varvtid var 1.47,77 att jämföra med 1.38,24 för Hondas officiella CBR 1000 RR. De fullföljde, men slutade på plats 25 av 26.
 

Bifogat

  • big_honda_rc30_matmut_2009_04.jpg
    big_honda_rc30_matmut_2009_04.jpg
    73.1 KB · Visningar: 100
  • big_honda_rc30_matmut_2009_01.jpg
    big_honda_rc30_matmut_2009_01.jpg
    50.5 KB · Visningar: 116
  • big_honda_rc30_matmut_2009_03.jpg
    big_honda_rc30_matmut_2009_03.jpg
    73.4 KB · Visningar: 97
Jämför ni inte lite päron o äpplen? En hoj som kostade multum att bygga om med fabriksdelar och fortfarande idag kostar hoj + 500 000 kr och då har man förmodligen inte SB skick ändå. OM man får tag i delarna. Med en std Aprilia??
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top