Honda NX650 stannar vid full gas och vid landsvägskörning

Clements

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Honda CB750 -75, NX650 -95
Hallå

Jag har ett jobbigt problem med min Honda nx650.

När jag accelererat fullt så hackar motorn och sen dör den. Efter ca 30sek så kan jag starta den igen och köra på som vanligt.

Även när jag kör på landsväg i 110 km/h så dör den efter en stund och jag får köra in till sidan och vänta i ca 30 sek sen fungerar den igen.

Den är ombyggd med nytt avgassystem, KN filter och ny tank och nya munstycken. Men jag har kört 150mil med denna stupen utan något problem. Sen helt plötsligt så började den bete sig så här.

Jag har redan bytt följande delar utan att bli av med problemet.

CDI
Tändkabel
Tändstift
Förgasare (lånade en kompis från hans hoj som fungerar som den skall)

Är det någon som har någon ide om vad problemet kan vara?

Mvh Victor

Kontrollera avluftningen till tanken.
Låter som att den är igensatt/klämd slang.

Har kollat det och kör med transparent slang och där flödar bensin till förgasaren. Har även kört utan tanklock för att försäkra mig om att det inte blir något vakuum i tanken.

Ok.
Det som kan krångla då utöver det du skrivit kan vara tändspolar, men du verkar redan gått över hela tändsystemet.
Dåligt batteri som inte orkar ge kraft till tändsystemet vid hög belastning?
Hur beter den sig om du försöker starta innan de 30 sekunder du uppgett passerat?

Ok att soppakranen flödar, men ger den tillräckligt flöde? Låter lite som att det ändå kan vara ett stopp någonstans mellan tank och förgasare, som gör att det inte flödar tillräckligt med bensin för fullgaskörning.

-Edit- pröva med din gamla tank

Flotörhuset töms på bensin när du kör hårt . Kolla efter skräp innanför flotörnål efter skräp typ gummislimsa från slang. kontrollera även att flotörnivån är ok så den inte ärt för lågt ställd.

Jag ska faktiskt testa med en ny tändspole idag, återkommer med resultat.
Batteriet har jag också bytt till ett helt nytt =)
Försöker jag starta inom 30sek då startar den inte, sen om det beror på soppa eller gnista det vet jag inte.

Otillräckligt flöde kan ju vara en orsak, dock har det funkat innan. Men visst det kan ha kommit skit i tanken, få plocka av kranen och kolla.

I och med att jag lånade den polaren förgasare och det var exakt samma problem så vill jag gärna utesluta att det skulle vara någoon i själva förgasaren som krånglar.

Om de är elfel så brukar statorlindningen vara vanligaste felet kolla om den ger gnista då den inte startar.

Men som sagt kolla flödet i bränslekranene också.

Men i och med att den går sen dör så känns det inte som det är statorn eller? Kan den fungera i början och den sluta fungera när man gasar på?

Bränslepump?
Min DR800 dör också vid fullgas efter några km. Där är det bränslepumpen som är bytt, och den nya klarar inte att leverera i den takt förgasarna behöver vid fullgas.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...