Honda NSR strypt CDI.. Ta bort den?

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Tjenare,

Har en honda NSR 125, årsmodell 92. Toppar runt 130 just nu, har hört att den har en plugg i röret samt CDI boxen är strypt..

Vad för sort CDI behöver jag, och kan jag ta bort CDI strypningen o skita i pluggen i röret? Vad blir effektförändringarna?
 
Ändringen kommer bli ganska obefintlig CDI strypningen är för att dämpa accelerationen mellan ungefär 6500-8500 varv, motorn misständer helt enkelt lite för att den ska bli slöare.

Nånting gör det säkert på en strypt hoj med, men jag tror det är ganska lite.

På en ostrypt är det dock nästan oumbärligt då det är extremt enerverande med en motor som går skitdåligt i mellanregistret, så dåligt tat man kan tro att den ska stanna.

Självupplevt, dock på en CRM, men det är sama motor i grunden och strypt på samma sätt.

130 är mycket bra för en strypt NSR, antar att du inte väger mycket eller att det var typ solen i ryggen och nedförsbacke hehe.

En ev. strypning till är en form av metallringsstrypning som sitter i insuget, det verkar dock inte som att alla har denna strypning, men det är ju inte direkt svårt att se efter själv, man monterar bara bort insugsplattan (4 ynka skruvar) och ser efter om där fins nånting som stryper flödet.
 
Ändringen kommer bli ganska obefintlig CDI strypningen är för att dämpa accelerationen mellan ungefär 6500-8500 varv, motorn misständer helt enkelt lite för att den ska bli slöare.

Nånting gör det säkert på en strypt hoj med, men jag tror det är ganska lite.

På en ostrypt är det dock nästan oumbärligt då det är extremt enerverande med en motor som går skitdåligt i mellanregistret, så dåligt tat man kan tro att den ska stanna.

Självupplevt, dock på en CRM, men det är sama motor i grunden och strypt på samma sätt.

130 är mycket bra för en strypt NSR, antar att du inte väger mycket eller att det var typ solen i ryggen och nedförsbacke hehe.

En ev. strypning till är en form av metallringsstrypning som sitter i insuget, det verkar dock inte som att alla har denna strypning, men det är ju inte direkt svårt att se efter själv, man monterar bara bort insugsplattan (4 ynka skruvar) och ser efter om där fins nånting som stryper flödet.

Tjenare,

Okej, låter prima! :D Fast satan vad NSR'ren drar soppa!.. Helt otroligt ju.

Ska köpa nytt avgassystem som är urpluggad. Är 162 lång o väger 50kg.
 
Den drar normalt sett runt 0.6 ostrypt och blandad körning skulle jag tro, det gör 2takts 125or minst och har gjort länge.

Man kan givetvis invända att det finns små bilar som kan drar lika lite och att man kan köra en R1a på samma förbrukning, 2takt är ganska törstigt och så tillkommer ju 2taktsoljan med som ju inte är gratis.

En 2taktare är rätt slavig med soppan helt enkelt och så tänder den ju vid varje kolvvarv til skillnad mot en 4takt som bar tände vrannat så det blir lätt mycket soppa ur liten volym och ändå är det ju långt ifrån vad en cross eller nåt liknande kan dra i sig.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top