Honda NSR Startar ej!

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
YZF-R6 - 03
En polare till mig har en nsr som vägrar att starta.
Den får gnista och bensin men startar ändå inte.
Någon som kan ha något tips om vad de kan vara?

Finns 1 sak som jag har lyckas starta 3st 2-tacktare med på sistonde, som inte vart ett liv ur.

Lossa avgasystemet så flänsen mot cylindern lossar.
Plocka loss T-stiftet.
Häll bensin rakt in genom där förgasaren sitter så motorn blir lagom sur.

Sen brukar jag plocka fram en borrmachin som jag har en hylsa på som jag kopplar på veven, startar borrmachinen o blåser ut alla bensin ur vevhuset så motorn inte e sur längre.

Stoppa i T-stiftet o på med tändhatten, häll i lite lagom med bensin in genom förknasaren, starta borrmachinen mot veven igen, självklart ått rätt håll :) sen e de bara veva en ca 5-10 sek, startar den inte, ta ut T-stiftet o kolla först om de e surt, e de inte surt så häll på lite mera bensin o snurra veven 10-15sek, forfarande inte sur, plocka av förgasare + reeds o se om reedset håller tätt.

Du kan ju göra samma moment med plocka ur tändstift o snura på veven med borrmachinen o hälla bensin några gånger.

Ser allt bra ut men fortfarande inte ett liv, då skule jag börjat riva av cylinder o kollat över om de hänt något med kolven, kan ju vara så at du råkat bränna fast kolvringarna så du har för dåligt komp, då blir den svårstartad :(

Vi hade en nsr som helt plötsligt blev väldigt svårstartad. Felet var att choken inte gick i riktigt,det fattades den sista millimetern. Det kan även vara tändstiftet som kanske inte ger tillräcklig gnista.

Vilken årsmodell är det? Är den strypt,den vi hade var en 00:a. Den var strypt i cdi boxen.Tog man bort strypningen så var det väldigt noga att kablarna därifrån var hopsatta . För om man lossade på en kabel så gick den ej att starta. Det kan också vara membranen i insuget som är otäta.

Men som sagt felet vi hade på dotterns var att choke spaken var lite glapp så choken hoppade aldrig i riktigt,men då gick den förstås igång med startgas.

Glömde nämna innan du river av cylinder o kollar över kolven, ta ett komp prov, visar den allt över 7 så ska den starta, nere på 6 så blir den svårstartad.

Nåja så kinkigt är det inte.. Dom har inte så jäffla högt komp heller. Min 125a hade 6 bar

Hum en 125a med bara 6 bar :va humm, låter inte bra i mina ögon, snarare 8 kan jag tänka mig om kolv/cylinder e frisk på en 125a, medans vissa mopeder kommer med 15bar :va

Förutom aprilia 125a har okså 13-15 i komp ju.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt