Honda Nsr med 180 cc.

lans

Skogsolle
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Åland
Hoj
Cbr 900
Jag har kikat lite på en Nsr med 180 cc som förmodligen är till salu, tänkte att det kanske vore någonting för mig när jag är på jakt efter en hoj. Men nu tänkte jag höra med er lite mer erfarna. Sliter det mycket mera att hojen är körd med 180 cc cylinder? Om den är rätt normalt körd alltså. Det är en -99 om det kan vara till hjälp.

Tacksam för svar.
 
Vad jag har hört ska det väll inte ens gå att få på större cylinder på "nyare" nsr :va
 
steffo skrev:
Vad jag har hört ska det väll inte ens gå att få på större cylinder på "nyare" nsr :va


Jodå, Finns en "trim" cylinder (180cc tror jag) som inte passar i blocket, Finns ett par andra som passar rakt på.
 
Jag pratade angående min motor med en MC mekaniker och då diskutterade vi växellåda mm vevparti. han hjälpte mig spräcka motorn när jag skulle lämna in vevpartiet på lagning så sa han att min växellåda var grymt överdimensionerad för min hoj och att oavsätt hur mycket jag trimmade skulle jag aldrig få ut den effekten som krävdes för att crasha lådan.. Det var vad han sa i af
angående vevpartiet så hjälpte han mig hitta en billigare vevstake som var till cross. den sa han skulle hålla för större cylindrar utan problem.
Vad jag vet så är det ofta lagrerna i motorn som tar större stryk så det beror ju på lite vad dom är dimensionerade för. på många nyare mopeder så håller inte lagrerna äns för att köra ostrypt.
 
philsson skrev:
Jag pratade angående min motor med en MC mekaniker och då diskutterade vi växellåda mm vevparti. han hjälpte mig spräcka motorn när jag skulle lämna in vevpartiet på lagning så sa han att min växellåda var grymt överdimensionerad för min hoj och att oavsätt hur mycket jag trimmade skulle jag aldrig få ut den effekten som krävdes för att crasha lådan.. Det var vad han sa i af
angående vevpartiet så hjälpte han mig hitta en billigare vevstake som var till cross. den sa han skulle hålla för större cylindrar utan problem.
Vad jag vet så är det ofta lagrerna i motorn som tar större stryk så det beror ju på lite vad dom är dimensionerade för. på många nyare mopeder så håller inte lagrerna äns för att köra ostrypt.

Tack så mycket för svaret. Kanske blir den där iaf då :banana :tomten
 
men en fråga, en 180cc kolv med ringar väger väl mer än en 125cc kolv? då blir ju vikterna helt fel eller är jag bakom flötet?
 
DJM skrev:
men en fråga, en 180cc kolv med ringar väger väl mer än en 125cc kolv? då blir ju vikterna helt fel eller är jag bakom flötet?

Rätt, måste balanseras om.
 
DJM skrev:
men en fråga, en 180cc kolv med ringar väger väl mer än en 125cc kolv? då blir ju vikterna helt fel eller är jag bakom flötet?


Du menar balansaxeln eller? Jag tror man får lite mer vibrationer som man helt enkelt får stå ut med!
 
Får tala lite med lokala mcverkstaden eftersom dom hade den där. Men tack så mycket för alla svar som bringade klarhet i saken :tummenupp
 
DJM skrev:
men en fråga, en 180cc kolv med ringar väger väl mer än en 125cc kolv? då blir ju vikterna helt fel eller är jag bakom flötet?
Balanceringen är ju på självaste vevpartiet. Det man kan göra åt det är att du kan byta balansaxel om du får reda på vilken du ska ha. Annars ska det inte vibrera så mycket mer, men om det gör det så sliter det ju mer på grejerna.
 
philsson skrev:
Vad skulle du få ge för hojen då?. bra skick?. :rolleyes:

Ingen aning än, får veta imorgon (hoppas jag). Förhoppningsvis under 3000 euro. Bra skick? Den stod ju upp iaf, nej men utsendemässigt var den väll helt okej.
 
lans skrev:
Ingen aning än, får veta imorgon (hoppas jag). Förhoppningsvis under 3000 euro. Bra skick? Den stod ju upp iaf, nej men utsendemässigt var den väll helt okej.
Hehe. ;).. men föresten.. 3000euro är inte det typ 30k svenska?.. varför inte köpa en RS? ;) hehe.. dom ser ballare ut :rolleyes:
 
philsson skrev:
Hehe. ;).. men föresten.. 3000euro är inte det typ 30k svenska?.. varför inte köpa en RS? ;) hehe.. dom ser ballare ut :rolleyes:

Ganska svårt att hitta en Rs på lilla Åland. Men jag har nog kikat på Rs, men en Nsr duger nog fint åt mig.
 
har inte stenkoll, det var ett tag sedan jag hade min NSR. Men hade en kompis som hade en likadan NSR som min fast med 180cc. Trots att han vägde 15kg mindre än mig, så drog den bara ifrån med ca 1,5m upp till toppfart. Dessutom vibererade den mer. Den största skillnaden var att den hade lite fetare mellanregister... men hela mc:n slits mer med trimmet på... så om du ska köpa den, pruta ner priset betydligt under vad en otrimmad kostar är mitt råd! :tomten
Lycka till!
 
Last edited:
RacerX skrev:
har inte stenkoll, det var ett tag sedan jag hade min NSR. Men hade en kompis som hade en likadan NSR som min fast med 180cc. Trots att han vägde 15kg mindre än mig, så drog den bara ifrån med ca 1,5m upp till toppfart. Dessutom vibererade den mer. Den största skillnaden var att den hade lite fetare mellanregister... men hela mc:n slits mer med trimmet på... så om du ska köpa den, pruta ner priset betydligt under vad en otrimmad kostar är mitt råd! :tomten
Lycka till!
Visst :D se det som en bra chans att pruta. Själv hade jag ju valt att köpa ett 180cc kitt endå. :hihi så det är 2 flugor i en smäll.. räkna med att du tjänar ca 3k om du endå tänkt köpa 180cc om du köper det med hojen + att du kan pruta lite.. skitbra faktiskt :rolleyes:
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top