Honda NSR eller Honda CBR 125

P@itor skrev:
Det var bara en ca gissningslista. Poängen var att man ska kunna ligga mellan 7000 och 10000 hela tiden. Hade jag tex hoppat från feman till sjuan hade jag blivit tvungen till att gå under 7000 och därför inte haft samma effekt i början. Allt syns på papprena från bänkningen jag har på den.

Varför ha 7 växlar när man kan ha 6 st och få exakt samma resultat? Jag går inte under effektpuckeln när jag växlar..
 
SolitudE skrev:
Varför ha 7 växlar när man kan ha 6 st och få exakt samma resultat? Jag går inte under effektpuckeln när jag växlar..
han kanske har ett klent register med en effektpuck som ligger mellan 12000 och 12050 varv?. :hihi
 
philsson skrev:
han kanske har ett klent register med en effektpuck som ligger mellan 12000 och 12050 varv?. :hihi


Eller så kanske cagivas 2 taktare är så brutalt portade att man måste ligga över 9000rpm hela tiden när man växlar.

Finns faktiskt en anledning till att dom har effekten så långt upp i registret.
 
Varsågoda här e effektkurvan med hästkrafter och vridmoment. Sen får ni tänka lite själva :kocko
 

Bifogat

  • effekt.jpg
    effekt.jpg
    84.9 KB · Visningar: 69
Solid snake skrev:
Eller så kanske cagivas 2 taktare är så brutalt portade att man måste ligga över 9000rpm hela tiden när man växlar.

Finns faktiskt en anledning till att dom har effekten så långt upp i registret.

finns CTS serru (Avgasportsventil styrt elektroniskt)
 
P@itor skrev:
finns CTS serru (Avgasportsventil styrt elektroniskt)

Jag tog det som exempel, man har fler växlar om man har kass register som du har, missförstå mig rätt nu.
 
OK, jag fattar. Någon annan som har en bänkning på sin 125 att jämföra med. E lite nyfiken på hur det kan se ut. Kan tex gissa på att en enduro liknande har mkt bättre torque/vrid
 
P@itor skrev:
OK, jag fattar. Någon annan som har en bänkning på sin 125 att jämföra med. E lite nyfiken på hur det kan se ut. Kan tex gissa på att en enduro liknande har mkt bättre torque/vrid
Asså jag har alltid fått lära mig att kurvan ska vara Jämn, har jag lärt mig fel eller har denna hoj dåligt effekregister?
 
P@itor skrev:
OK, jag fattar. Någon annan som har en bänkning på sin 125 att jämföra med. E lite nyfiken på hur det kan se ut. Kan tex gissa på att en enduro liknande har mkt bättre torque/vrid


DJM har ju runt 30 hästar på bakhjulet i sin otrimmade rs. :3freak
 
Hittade detta på http://www.motorbikes.be/en/Aprilia/2004/RS 125/
Model
Aprilia RS 125 2004
Category
Sport

ENGINE

Type
125 cc, liquid cooled, single cylinder, 2-stroke

Bore x stroke (mm)
40.3 mm x 39 mm

Compression ratio
12.5 ± 0,5:1

Fuel system
Dell'Orto PHBH 28 BD

Ignition
electronic with fixed spark advance CDI

Power
34 hp (25.4 kW) @ 11250 rpm

Torque
20 Nm (14.8 ft. lbs) @ 10000 rpm
 
P@itor skrev:
Hittade detta på http://www.motorbikes.be/en/Aprilia/2004/RS 125/
Model
Aprilia RS 125 2004
Category
Sport

ENGINE

Type
125 cc, liquid cooled, single cylinder, 2-stroke

Bore x stroke (mm)
40.3 mm x 39 mm

Compression ratio
12.5 ± 0,5:1

Fuel system
Dell'Orto PHBH 28 BD

Ignition
electronic with fixed spark advance CDI

Power
34 hp (25.4 kW) @ 11250 rpm

Torque
20 Nm (14.8 ft. lbs) @ 10000 rpm

Och? :va
 
P@itor skrev:
Hur ska han kunna välja cykel om han inte har lite bänkningar att jämföra med
:fatta!

Hans fråga var väll inte hur mycket effekt din cykel har? Utan frågeställningen lyder ju: "Honda NSR eller Honda CBR 125" sedan så syftade jag inte bara på ditt inlägg, vart väldigt mycket "dösnack" nu på slutet ju..
 
*Foxen* skrev:
Hans fråga var väll inte hur mycket effekt din cykel har? Utan frågeställningen lyder ju: "Honda NSR eller Honda CBR 125" sedan så syftade jag inte bara på ditt inlägg, vart väldigt mycket "dösnack" nu på slutet ju..


Ok, mitt val skulle vara den som går bäst. Sen tycker jag NSR e snyggast.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top