Honda NSR, Aprilia RS 125, Suzuki RG 125. Vilken ska jag välja

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Hej,

Jag har 3 motorcyklar jag har att välja mellan.

Aprilia RS 125
Honda NSR 125
Suzuki RG 125

Jag har inte mer än 15.000 kronor att handla för. Och jag är ute efter en stabil hoj i kurver, SNYGG, fint axx och rimligt toppfart. Toppfarten är inte speciellt viktig, men axxet är viktigast. Toppfart för mig räcker med 150km faktiskt..

Så.. Ja, mellan dom 3 hojjarna har jag att välja mellan.

Vilken :D ? Motivera gärna också.
 
aprilia rs:en gör 160 vad jag har hört och har nog bäst axx av dom 3,

orkar inte motivera med, snygg, bra väghållning BEKVÄMAST av alla hojar att sitta på om man e 1.80-190,

näst efter de är de cagiva mito med samma grunder, fast snabbare och bättre axx med snyggare utseende och nästan lika bra sitt, fast inte billiga reservdelar

och honda nsren sen :)
 
då behöver du inte oroa dig ett skit,

fast vetifan om den kan va för hög för dig fast de e olikligt
 
Alla hojjarna är väldigt lika, inga jättestora skillnader.

Gå efter pris, skick och känsla så löser det sig :tummenupp
 
Ok, tack! :) Jag funderar starkt på Honda NSRen..

Hur är strypningarna på den? Svåra att plocka bort? Jag har ingen svets..

har du de mesta förutom då ? :)

svets kan du låna på närsmta mc-verkstad eller granne med grejor,

Om det finns blindtarm måste du kapa och svetsa igen,

annars är de bara en plugg som du ta bort med liten slägga o kil, och om inte de funkar får du värma upp med gaslåga som du nog får låna också,

annars får du snacka med Trubbis här, han äger en och kan hjälpa dig :)
 
Bästa och snyggaste hojen äger jag av dom du rabblade, billig som fan är dom också, du kommer undan med ett pris under 10k :) Resten ska du spara till tung hoj!

Strypningen (om den inte redan är borta) är oftast i avgasröret

Det sitter en liten blindtarm som halverar diametern en decimeter in i röret, sitter i 3 svetspunkter som lätt borras bort :) Den kan också ha strypning i insuget.
Ovanligt men finns också utlandsmodeller med cdi och avgasportstrypning. Finns guide på en hemsida jag inte hittar just nu, men där finns info om vilken box man ska byta och vilken man ska ersätta med.

Hoppas du köper en :) Jag är nöjd med min :)
 
Är det den modellen till 93 så kan man nog nästan garantera att CDI:n är strypt eller varit det, det finns dock bilder på hur detta ordnas, det innebär tyvärr att man måste gräva i plasten på boxen.

De 94 och framåt har jag inte en susning om, de uppger lägre ostrypt effekt med, men jag vet inte om det är en pappersgrej bara, modellen 89-93 31hk och 94- 29hk

RG 125 från 92 var snabbare än NSR 125an, men har i stället sin del av problem med avgasporten tex och så är de ju inte alls lika vanliga.

Den blev den snabbaste japs 125an så vitt jag kan förstå av de som räknades som just hojar för gatan i första hand.
 
Är det den modellen till 93 så kan man nog nästan garantera att CDI:n är strypt eller varit det, det finns dock bilder på hur detta ordnas, det innebär tyvärr att man måste gräva i plasten på boxen.

De 94 och framåt har jag inte en susning om, de uppger lägre ostrypt effekt med, men jag vet inte om det är en pappersgrej bara, modellen 89-93 31hk och 94- 29hk

RG 125 från 92 var snabbare än NSR 125an, men har i stället sin del av problem med avgasporten tex och så är de ju inte alls lika vanliga.

Den blev den snabbaste japs 125an så vitt jag kan förstå av de som räknades som just hojar för gatan i första hand.

Dom nyare med andra kåpor har mindre ostrypt effekt ja.

Ostrypt cdi+servo till avgasporten köps enkelt på ebay från england eller nått. Exakt vilka hojar som har dessa elektroniska strypningar vet jag inte men min 92a som är tillverkad i italien är inte det iaf :) (jubeleumsmodell också, snyggast av dom alla :yoparty :tuttar)
 
Dom nyare med andra kåpor har mindre ostrypt effekt ja.

Ostrypt cdi+servo till avgasporten köps enkelt på ebay från england eller nått. Exakt vilka hojar som har dessa elektroniska strypningar vet jag inte men min 92a som är tillverkad i italien är inte det iaf :) (jubeleumsmodell också, snyggast av dom alla :yoparty :tuttar)

Ja den är porrig.

Nsr:en är att rekommendera på tanke på klen budget. Den brukar vara billigast, är driftsäkrast (billigaste reservdelar?) och en härlig effekt-kurva.
Dock är den långsammast av de tre, men hastighet är inte viktigaste i ett hojköp.
 
Ja den är porrig.

Nsr:en är att rekommendera på tanke på klen budget. Den brukar vara billigast, är driftsäkrast (billigaste reservdelar?) och en härlig effekt-kurva.
Dock är den långsammast av de tre, men hastighet är inte viktigaste i ett hojköp.

Billigaste delarna finns på davidsilverspares.co.uk

Cylinderkitt till min går på drygt 2k, honda original.

liknande kitt till mito, vill man veta vad sånt kostar :brinnerup:gnissla

Så jag tycker dom har billiga reservdelar :) Inte bara cylinder då.
 
Billigaste delarna finns på davidsilverspares.co.uk

Cylinderkitt till min går på drygt 2k, honda original.

liknande kitt till mito, vill man veta vad sånt kostar :brinnerup:gnissla

Så jag tycker dom har billiga reservdelar :) Inte bara cylinder då.

ja, tycker även http://www.geiwiz.de/ har helt ok priser, köpte mitt cylinderkitt för 1,6k där, men det har gått upp till 2,2k nu, men de har ett stort utbud på delar :)
 
Sen är det här md prestandan på en 125 väldigt beroende på din vikt och kläder, längd osv, det är så dåligt vrid så föraren blir en så stor del av toppfarten tex.

Så man måste ju i princip få 2 exemplar i gott skick och förare som väger lika mycket och som även kan starta vettgt.

2T slits ju som bekant en del och det är ju inte svårt att få en som tappat lite hästar här och där når de börjar bli så pass gamla.

NSRens motor är smartare byggd än RGns, just när det kommer till det här med avgasventiler som kan ramla in i cylindern ungefär när som helst och som leder till dryga kostnader helt i onödan.
 
Jag är 160 lång, väger 54.

Är en Aprilia RS 125 eller Honda NSR bäst för mig?

NSR :fakta

Jag tycker den har grymt bra drag och väger ändå runt 100 pannor :) 189 och jag har nästan för långa ben för den, tar i med knäna i kåporna när man sitter normalt på fotpinnarna.

Sen om man jämför reservdelar mellan prillan och hondan så har ju hondan både billigare och grymt mycket snabbare leverans (prilla har dröjt dryga år med leveranser har jag hört :brinnerup )
 
Köp dig en fin Honda! Då kan du spara undan de resterande penga lapparna till en större hoj senare! :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top