Honda nsr 125R 1991 koppling, olja m.m?

Lankfisher

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
FINSPÅNG
Hoj
Honda NSR 125
Hej igen håller på och ska försöka fixa till hojen nu inför våren. Undrar bara vad det är för typ av koppling torr eller våt lamell och vad det ska vara för typ av olja till kopplingen. Tack för alla svar på förhand!
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Lankfisher skrev:
Hej igen håller på och ska försöka fixa till hojen nu inför våren. Undrar bara vad det är för typ av koppling torr eller våt lamell och vad det ska vara för typ av olja till kopplingen. Tack för alla svar på förhand!

Hallå där och välkommen till sporthoj... lite ordningsregler vi brukar ha här är att inte skapa nya trådar hela tiden, försök göra en NSR tråd där du kan fråga alla dina frågor om denna hoj, så slipper folk kolla i alla möjliga trådar om dom själva söker svar på frågor du redan ställt.
 
Last edited:

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Lankfisher skrev:
ok sry =) visste inte.. :rolleyes:

Inte lätt o veta, det finns många griniga här på forumet när det gäller skapande av trådar, att använda sökfunktion med mera.

Sedan blir det ju självklart mycket lättare för andra & hitta svar om allt är samlat på ett och samma ställe :banana
 

Lankfisher

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
FINSPÅNG
Hoj
Honda NSR 125
mmm sant men hoppas någon har svar snabbt för ja måste ha hojen fixad tills nästa vecka och ja kan bara hålla på med den på mån o tisdagar :/
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Lindahl skrev:
äsch sluta fjanta på! är man ny på sporthoj så får man väll una grabben en egen tråd... :hihi

Jo helt klart, men sen rätt som det är e alla på honom som gamar för att han inte håller sig rätt.

----

Lamellerna badar tillsammans med växellådsoljan. Kan inte svära på att det är så på din hoj, men skulle tro det. Någon som kan komplettera mig?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
nästan alla hojar har våtkoppling (utom en del bmw, Ducati o Moto Guzzi) o samma olja till koppling o vxllåda (o vevaxel/cyl f 4takt). Helst bör man undvika biloljor (kan ge kopplingstrubbel) annars funkar 4takts motorolja el ATF (automatlådeolja) till 2takt koppling/låda. Hittar du nån spec olja just för 2takt så är den säkert ok oxå (menar INTE oljan som ska blandas i soppan/separatoljesmörjningen)
/u
 

Lankfisher

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
FINSPÅNG
Hoj
Honda NSR 125
Om jag har fattat detta rätt så ska ja ha någon form av 2 takts olja "ej sådan som ska vara till motorn" Men hur vet ja vilken oljan jag ska ha då? :va :confused:
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Lankfisher skrev:
Om jag har fattat detta rätt så ska ja ha någon form av 2 takts olja "ej sådan som ska vara till motorn" Men hur vet ja vilken oljan jag ska ha då? :va :confused:

Nej det ska vara 4-takts motorolja till växellådan 10w-30 funkar utmärkt... Kör med det i min gamla hoj... har inte varit några problem... har även det i moppen... :)
 

Lankfisher

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
FINSPÅNG
Hoj
Honda NSR 125
Ok för min koppling kopplar dåligt. I alla fall innan jag har startat den och kört lite. Kan t ex inte lägga i en växel hålla inne kopplingen och rulla framåt. För då driver motorn :p
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Lankfisher skrev:
Ok för min koppling kopplar dåligt. I alla fall innan jag har startat den och kört lite. Kan t ex inte lägga i en växel hålla inne kopplingen och rulla framåt. För då driver motorn :p

Låt den bli varm så ska det nog inte vara något problem, om inte: kolla om du behöver spänna kopplingsvajern.
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
KawaF3771 skrev:
Nej det ska vara 4-takts motorolja till växellådan 10w-30 funkar utmärkt... Kör med det i min gamla hoj... har inte varit några problem... har även det i moppen... :)

har du inte serviceboken kvar? där ska det stå vilken motorolja du ska ha
nsr har fyra lammeller och antagligen våtkoppling (sitter en lika dan snurra i min hoj förutom att växelföraren är ändrad)

pm så kan jag skicka mer info om motorn

ett tipps köp en värkstadshandbok från din honda handlare kostar bara 100-150kr
 

Solid snake

Guest
Lånar tråden lite.

E det nån som vet var oljepluggen sitter på en tzr?

Skulle byta olja igår men upptäckte till min förvåning att det inte satt nån oljeplugg under på motorn. :va

Sitter den på vänster eller höger sida på motorn? :va
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Solid snake skrev:
Lånar tråden lite.

E det nån som vet var oljepluggen sitter på en tzr?

Skulle byta olja igår men upptäckte till min förvåning att det inte satt nån oljeplugg under på motorn. :va

Sitter den på vänster eller höger sida på motorn? :va

Höger.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top