Honda NSR 125 startmotor...problem? karaktär?

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Tja!

Har en NSR 125:a från 91 som beter sig underligt när man ska starta den.

När man startar den på neutralen så driver den naturligtvis ingenting, men så fort man lägger i ettan och kör startmotorn så tenderar den till att driva lite. Alltså motorn startar perfekt, men det är som att man inte riktigt kan koppla ur helt o hållet. Hojen vill liksom börja åka lite grann. Dock när den väl är igång så kan man varva till varvstoppet utan minsta tecken på att den vill driva iväg.
Jag har justerat kopplingsvajern både hit och dit och varit på den nivån att startmotorn fortfarande driver liiiite lite när kopplingsvajern är så justerad att kopplingen halkar.

Min första tanke var att kopplingsvajern var sliten, men den är bytt sedan förra året, och har inte gått mer än på sin höjd 3-400 mil sen dess. Känns orimligt. Bytte vajern själv, och när jag tänker på det så var den kanske så redan då...?

Min andra tanke var att kopplingen var sliten, men vad jag förstått så ska sliten koppling ge motsatt symptom (dvs. den ska halka helatiden).

Min tredje tanke var att växellådan inte fått ny olja på de 25 år den varit i tjänst, men då jag inte har någon handbok så är oljepluggen lite svår o hitta. Att oljan är gammal har sedan lett till att den blivit för tjock och kletig, så att den överför driv även när den är varm.

Någon där ute som har några visa ord, såsom (nä det ska vara så) eller (det är ### som är fel)? :)

Tack för länken! Dock så var frågan mer om vad det kan bero på, hinner nämligen inte byta oljan på ett tag.
Några idéer vad det kan bero på om det inte är oljan?

Är inte oljan bytt på 25 år kan det nog vara läge i vilket fall som. Kleggig gammal olja kan mycket väl vara anledningen till att den beter sig som den gör.

näää det ska nog vara så. Min -92 har hoppar alltid lite om man startar på typ ettan eller nåt. Jag har bytt koppling och hela köret utan skillnad.

Ser det som ett ickeproblem. Starta på neutralen, och håll inte på och knöla med startmotorn när du har växel i. Många hojar drar lite på kopplingen i det läget. När hojen är kall, starta i neutralen och låt det snurra ett tag. Får du tjyvstopp (fy,fy...) när hojen är varm så bör den vara så lättstartad att det inte gör något om det drar med lite. Sedan behöver du ju inte använda koppling så ofta när du är på rull :-)

Skeva stålskivor eller sliten kopplingskorg brukar ge detta fenomenet.

Men börja med att byt olja om den är så gammal.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!