Tja!
Har en NSR 125:a från 91 som beter sig underligt när man ska starta den.
När man startar den på neutralen så driver den naturligtvis ingenting, men så fort man lägger i ettan och kör startmotorn så tenderar den till att driva lite. Alltså motorn startar perfekt, men det är som att man inte riktigt kan koppla ur helt o hållet. Hojen vill liksom börja åka lite grann. Dock när den väl är igång så kan man varva till varvstoppet utan minsta tecken på att den vill driva iväg.
Jag har justerat kopplingsvajern både hit och dit och varit på den nivån att startmotorn fortfarande driver liiiite lite när kopplingsvajern är så justerad att kopplingen halkar.
Min första tanke var att kopplingsvajern var sliten, men den är bytt sedan förra året, och har inte gått mer än på sin höjd 3-400 mil sen dess. Känns orimligt. Bytte vajern själv, och när jag tänker på det så var den kanske så redan då...?
Min andra tanke var att kopplingen var sliten, men vad jag förstått så ska sliten koppling ge motsatt symptom (dvs. den ska halka helatiden).
Min tredje tanke var att växellådan inte fått ny olja på de 25 år den varit i tjänst, men då jag inte har någon handbok så är oljepluggen lite svår o hitta. Att oljan är gammal har sedan lett till att den blivit för tjock och kletig, så att den överför driv även när den är varm.
Någon där ute som har några visa ord, såsom (nä det ska vara så) eller (det är ### som är fel)?
Har en NSR 125:a från 91 som beter sig underligt när man ska starta den.
När man startar den på neutralen så driver den naturligtvis ingenting, men så fort man lägger i ettan och kör startmotorn så tenderar den till att driva lite. Alltså motorn startar perfekt, men det är som att man inte riktigt kan koppla ur helt o hållet. Hojen vill liksom börja åka lite grann. Dock när den väl är igång så kan man varva till varvstoppet utan minsta tecken på att den vill driva iväg.
Jag har justerat kopplingsvajern både hit och dit och varit på den nivån att startmotorn fortfarande driver liiiite lite när kopplingsvajern är så justerad att kopplingen halkar.
Min första tanke var att kopplingsvajern var sliten, men den är bytt sedan förra året, och har inte gått mer än på sin höjd 3-400 mil sen dess. Känns orimligt. Bytte vajern själv, och när jag tänker på det så var den kanske så redan då...?
Min andra tanke var att kopplingen var sliten, men vad jag förstått så ska sliten koppling ge motsatt symptom (dvs. den ska halka helatiden).
Min tredje tanke var att växellådan inte fått ny olja på de 25 år den varit i tjänst, men då jag inte har någon handbok så är oljepluggen lite svår o hitta. Att oljan är gammal har sedan lett till att den blivit för tjock och kletig, så att den överför driv även när den är varm.
Någon där ute som har några visa ord, såsom (nä det ska vara så) eller (det är ### som är fel)?
