Honda NSR 125 med eller utan avgasport?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tanken var att få liv i en NSR 125 som har börjat gå riktigt dåligt. Ger ett sånt här cylinderkit utan avgasport, mindre hästar än original? Eller blir det bara något sämre bottendrag? Är det smartare att köpa ny kolv+ringar och ny avgasport? Slutsumman lär bli ungefär densamma.

Annars finns ju 190cc kit ganska billigt men killen är rädd om körkortet :)
 
Tror inte du kommer få ut samma kraft,
Ja skulle köpt en som man kan sätta avgasport på eller ett 190 cc kit
 
Jag köpte nyligen ett cylinderkitt från www.davidsilverspares.co.uk

köpte honda original och prislappen gick på ca 2.7k eller nått, allt man behöver vid cylinderbyte. Ingen topp eller avgasport dock, men ny packbox till axeln från avgasporten.

Kan lägga upp bild på vad du behöver och vad artikelnummrena är ifall du är intresserad :)

Jag tycker det är skönt att ha kvar en del kraft i lägre delen av registret, kommer ju nog mer ketchup ändå ;)


Skulle inte tro att den cylindern har nått märkvärdigt bottendrag, men mer toppeffekt kan mycket väl vara möjligt, beror på portningen. NSR har ju inte sådär fasligt vassa portar original :)
 
Instämmer med ovan...köp original.

Tyvärr ligger cylinderns svaga punkt i väggen mellan avgasportarna. Men original är alltid original...och det brukar alltid bli bäst så.
 
Instämmer med ovan...köp original.

Tyvärr ligger cylinderns svaga punkt i väggen mellan avgasportarna. Men original är alltid original...och det brukar alltid bli bäst så.

Kan inte annat än instämma, min cylinder som var kass hade någon tämligen ointresserad försökt ställa in förgasaren med 20-25 storlekar för litet munstycke. Gick ju som det gick och massa släpp i cylindern och en spricka i avgasbryggan.

Ett proffs på nsr rekommenderar också att köpa jc22 modellens topplock som var tjockare och skulle hålla bättre än jc20 modellens. Om du nu inte har en jc22 modell förstås.

Årsmodell på hojen?
 
Kan inte annat än instämma, min cylinder som var kass hade någon tämligen ointresserad försökt ställa in förgasaren med 20-25 storlekar för litet munstycke. Gick ju som det gick och massa släpp i cylindern och en spricka i avgasbryggan.

Ett proffs på nsr rekommenderar också att köpa jc22 modellens topplock som var tjockare och skulle hålla bättre än jc20 modellens. Om du nu inte har en jc22 modell förstås.

Årsmodell på hojen?

Årsmodell 97 så det ska väll vara J22 om jag har fattat det rätt. Grejen är att avgasporten är kass, vad jag såg så fanns bara den ena flärpen kvar. när jag tittade in i utblåset. Sen så har hojen gått över 5000mil så jag tänkte att man kunde slå två flugor i en smäll och köpa en ny cylinder+kolv utan portar som krånglar.

Personligen så skulle jag ha gått direkt på 190cc men det är som sagt inte min hoj.
 
Årsmodell 97 så det ska väll vara J22 om jag har fattat det rätt. Grejen är att avgasporten är kass, vad jag såg så fanns bara den ena flärpen kvar. när jag tittade in i utblåset. Sen så har hojen gått över 5000mil så jag tänkte att man kunde slå två flugor i en smäll och köpa en ny cylinder+kolv utan portar som krånglar.

Personligen så skulle jag ha gått direkt på 190cc men det är som sagt inte min hoj.

Okej, men vill personen i fråga som äger hojen ha en cylinder som håller länge eller är han ute efter mer effekt?

Lång hållbarhet = org och ny avgasport

Mer effekt = 180cc malossi skulle jag valt :) Bra kvalité på dom cylindrarna vad jag vet.

Men det finns ju en hel del utbytescyllar till dom, zeta, athena, polini säkert.. ja bara att välja..

Annars tror jag att ett jollymoto till originalcylindern inte skulle vara så tokigt heller. Låter mycket bättre också, får bort mopedljudet en del.

Sen är det en jc22, helt rätt :)
 
Okej, men vill personen i fråga som äger hojen ha en cylinder som håller länge eller är han ute efter mer effekt?

Lång hållbarhet = org och ny avgasport

Mer effekt = 180cc malossi skulle jag valt :) Bra kvalité på dom cylindrarna vad jag vet.

Men det finns ju en hel del utbytescyllar till dom, zeta, athena, polini säkert.. ja bara att välja..

Annars tror jag att ett jollymoto till originalcylindern inte skulle vara så tokigt heller. Låter mycket bättre också, får bort mopedljudet en del.

Sen är det en jc22, helt rätt :)

Den vi har kollat på utan avgasport är en athena, någon erfarenhet av dom? NSR finns ju även som 80km/h version i tyskland, man vill ju inte råka ut för att den går som en sån:rolleyes:.

Sen så har jag glott lite på originalgrejjer också. Men hur vet man vilken cylinder o kolv man ska ha, verkar ju finnas A-E. Eller spelar det ingen roll så länge man köper samma?:gnissla

Men vi ska nog börja med att lyfta cylindern innan vi beställer, har vi tur så räcker det med ny avgasport. och eventuellt ny kolv+ringar...

Vilka delar behöver man beställa om man ska renovera porten? Räcker det med flaps+axel?
 
Den vi har kollat på utan avgasport är en athena, någon erfarenhet av dom? NSR finns ju även som 80km/h version i tyskland, man vill ju inte råka ut för att den går som en sån:rolleyes:.

Sen så har jag glott lite på originalgrejjer också. Men hur vet man vilken cylinder o kolv man ska ha, verkar ju finnas A-E. Eller spelar det ingen roll så länge man köper samma?:gnissla

Men vi ska nog börja med att lyfta cylindern innan vi beställer, har vi tur så räcker det med ny avgasport. och eventuellt ny kolv+ringar...

Vilka delar behöver man beställa om man ska renovera porten? Räcker det med flaps+axel?
Det är säkert en 190cc athena isåfall :)
Dom som går 80km/h är nsr50 vad jag vet, och är inte speciellt vassa nej :roll:

A-E märkningen är storleken på kolv och cylinder, så länge du har en a-d cylinder ska du köra med samma kolv som cylinder, men e cylindrarna har SVINIGT dyra kolvar i jämförelse med likadana fast med annan tolerans, skiljer väldigt lite och går lika bra att köra med en d kolv i en e cylinder, bara att plånboken slipper tvångsbanta.

Låter som en bra ide att inspektera..

Vad jag vet så ska du köpa en packbox som är typ 20x8x8 eller va den är, en axel och 2 flaps, en v och en h. Sen om det behövs mer som hjulet wirarna sitter i så får du väl slänga med de också :)

Lycka till, och skriv sen vad det blir att köpa :)
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top