Honda NSF250R (Moto3)

TSR håller på att testa en ombyggnad av ramen där avgasröret går rakt bakut. Dom har löst det med en mycket kortare stötdämpare. Motorn från HRC hemliga avdelning ser inte helt std ut heller..

tsr_moto3.4.jpg


tsr_moto3.1.jpg


tsr_moto3.2.jpg


407062_262125823849416_252349038160428_744890_1127416929_n.jpg


383941_256753467719985_252349038160428_730477_1198385342_n.jpg
 
Brad Evans som är mannen bakom märket BORA, känt i racingsammanhang för sina kylare och ramar/svingar i 125GP ( bl.a 3-faldige 125GP SM-Mästaren Gulliksen kör på en sån sving här hemma) håller på med en ram åt NSF250R i samarbete med KRP (Keen Racing Products). När Brad inte gör racingdelar gör han delar åt bl.a NASA.

408132_366133693401359_100000141953395_1675879_1759161986_n.jpg


399970_366134000067995_100000141953395_1675883_316906350_n.jpg


404643_366134403401288_100000141953395_1675888_1293299532_n.jpg


408256_366134770067918_100000141953395_1675891_1323859597_n.jpg


408711_366135166734545_100000141953395_1675893_1364394960_n.jpg


397485_366137686734293_100000141953395_1675897_1181652244_n.jpg


425465_373694775978584_100000141953395_1697265_222067794_n.jpg


405244_373904302624298_100000141953395_1697875_108022041_n.jpg
 
Last edited:
Vinales när han testar NSF250R med FTR ram.

vinale10.jpg
 
Cred till dig Axxexs. Du har alltid intresanta och informativa inlägg här på forumet.
 
Främre motorfästet skiljer sej väl, verkar vara en genomgående bult samt att fästet sitter högre upp?!

(man kan briljera med sådan "kunskap" efter en mini genomgång på mässan av mr Nordgren - moto3 motor. / host host)
 
Last edited:
Främre motorfästet skiljer sej väl, verkar vara en genomgående bult samt att fästet sitter högre upp?!

Stämmer bra det. Sen en liten modd av ramen för att få fritt med avgasröret och ett fäste till kopplingsvajern.

428953_10150557597013670_623463669_8527589_499232313_n.jpg


418929_10150557594238670_623463669_8527583_1978847154_n.jpg
 
Knepigt att få dit en kedja med den svingen, va? Ska dom köra med önskedrivning?

Mark satte dit en sving som Brad gjort åt en aprilia bara för att han hade en sån lös och behövde något att hålla hjulet när han tog fotot. Den har drivningen på andra sidan så det är fel sving, jepp! Om någon skulle se det så var det du! ;)
 
Enhets ECU i Moto3 heter DelOrto DoPe 1.0.

centra10.jpg


ioda_d10.jpg


Ser ut som det är precis samma som aprilia haft tidigare på sina 125/250/WSBK men där heter den XPA/XPA2.

En 55-polig kontakt av militär standard. Styr lambdasond, spridare, tändning som kan programeras i en 4 dimensionell karta, den styr växling och motorbroms har knacksensor och man kan med en kontroll på styret välja på 3 program. Den mappar själv om sig efter lufttryck och temperatur. Launch control och tractioncontrol är tillval på boxen som har en prislapp som börjar på 4200 euro + moms.

På Honda har denna varit stort problem då Honda har en funktion i sin orginalbox som inte stöds i denna boxen. Man får inte motorerna att gå så som dom gör med sin orginalbox. Man jobbar tydligen med att gå runt problemet. Hela elsystemet får dom helst byta och statorn måste byggas om.
 
Last edited:
På en orginal NSF250R så säger Honda att man gör stora servicen på 200 mil. Det finns en liten service man ska göra på 100 mil där man ska byta kamkedjan.

På 200-milaservicen ska detta bytas:

Parts Requiring Periodic Replacement



Crankcase Every 2,000 km
Cylinder Every 2,000 km
Cylinder head Every 2,000 km
Crankshaft Every 2,000 km
Crankshaft bearing Every 2,000 km
Connecting rod Every 2,000 km
Connecting rod bearing Every 2,000 km
Inlet valve Every 2,000 km
Exhaust valve Every 2,000 km
Valve lifter Every 2,000 km
Valve spring Every 2,000 km
Valve spring retainer Every 2,000 km
Valve spring seat Every 2,000 km
Piston Every 2,000 km
Piston pin Every 2,000 km
Piston ring Every 2,000 km
Camshaft (IN/EX) Every 2,000 km
Cam sprocket Every 2,000 km
Cam chain tensioner Every 2,000 km
Cam chain guide Every 2,000 km
Cam chain tensioner lifter Every 2,000 km
Clutch outer Every 2,000 km
Clutch center Every 2,000 km
Transmission gear/bearing Every 2,000 km
Water pump drive gear Every 2,000 km
Water pump driven gear Every 2,000 km
Water pump impeller Every 2,000 km
Each water pump seal Every 2,000 km
Balancer drive gear Every 2,000 km
Balancer driven gear Every 2,000 km
Primary driven gear Every 2,000 km
Left crankcase cover bushing Every 2,000 km
Oil strainer Every 2,000 km
Oil pressure relief valve Every 2,000 km
Drive sprocket Every 2,000 km
Each ball bearing Every 2,000 km
Each oil seal Every 2,000 km
Fuel filter Every 2,000 km
Spark plug Every 2,000 km

Vad är kvar av motorn som man inte byter:confused:
 
[SUP][/SUP]
Vad är kvar av motorn som man inte byter:confused:

Ja man hade lika gärna kunnat säga behåll vxldreven och släng resten.

Sen brukar det i realiteten inte vara så att grabbarna utanför vm toppen byter allt enl plan. Det är knappast så att ex kammarna är så slut efter 200 mil att de behöver bytas.
 
he he varvräknare som går till 17000 när max varv är 14 000.

hur tänkte delorto där???
 
TSR med avgasröret ut genom kutsen.

pa108814.jpg
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top